|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 528 har nu passerat 19000 mil och det är dags för inspektion II. Tänkte passa på att byta stötdämpare, fjädrar och bussningar samtidigt då jag tycker att den inte känns lika spänstig som den gjorde då den var ny. Den känns fortfarande helt ok men eftersom man är något pedantisk så kan det väl verka rimligt med ett byte efter 19000 mil? Bilen har fabriksmonterat M-paket (chassi, aerodynamik, stolar mm). Beträffande bussningarna så tänkte jag satsa på Powerflex då jag läst mycket om dom här på forumet. Enda problemet där är att ta reda på vilken dimension det ska vara. På powerflex hemsida kan man läsa att det finns 4 olika dimensioner fram (22.5, 24, 25 och 27 mm), bak finns det 3 olika (13, 14 och 15 mm). Kanske lika bra att överlåta valet till en makaniker? Ett svårare val är valet av stötdämpare och fjädrar. Har letat trådar här på forumet och läst massor men kan inte komma fram till något entydigt svar. Iofs kan man väl inte förvänta sig det när alla har olika åsikter och knappast någon provat alla märken och uppsättningar. Jag tycker orginal är en riktigt bra kompromiss av sport/komfort men skulle kunna tänka mig lite mer sport. Dock inte så mycket att den blir stötig och "struttig" på ojämn väg. Sedan skulle jag vilja ha lite mer sänkning fram då den orginal ser högre ut fram än bak. Vad kan man då få för rekomendationer? Är det bättre att satsa på ställbara coilovers eller "traditionella" fjädrar/dämpare? | |
|
Bilstein är aldrig fel... Finns iofs många olika åsikter om detta,men när du nu har ett fabriksmonterat "kit" med mest troligt?!? bilstein sportdämpare anpassade för dina lägre fjädrar redan nu, finns ingen anledning att ta något annat, anser jag.. Dvs beställ originalet m.a.o. :) Mvh Janne. |
|
|
Kan man kolla om det är bilstein som sitter original eller om det är nåt annat märke? Om jag nu kör på bilstein och det är samma som original, vilka fjädrar skulle man då kunna ha fram för att få ytterligare lite sänkning jämfört med original? |
|
|
En kombination som låter intressant och som Asken verkar varit nöjd med är Bilstein sprint och H&R fjädrar. Någon som har erfanhet och kan uttala sig om vad skillnaden blir jämfört med original M-chassi? Det står i H&R listorna på forza att det sänker 30/15, är det sänkningen i förhållande till original M-chassi som jag har nu eller i förhållande till en bil med standardfjädrar? Någon som har en uppfattning om hur mycket dyrare det blir med ett ställbart Bilstein PSS9 jämfört med uppsättningen ovan? |
|
| Åtta frågetecken har jag spottat ur mig och av drygt 70 personer som tittat på tråden så besitter endast Janne T kunskaper och erfarenhet som räckte till ett svar... | |
|
jag vet man har inte mer kunskap om det själv än du verkar ha...har själv en obesvarad fråga ang dämpare. Jag kan försöka iaf, om priset på orginal produkter är högre än man kan försvara för att ha orginal så hade jag tittat på andra produkter bilstein/Hr verkar funka på dem flesta bilarna allt från supror till familjebilar,åk till en erkänd handlare och fråga efter alternativ,blir det inte M-chassi så blir det inte,inget att sörja. Mpower |
|
| Ja originaldämpare och fjädrar runt om går på ca 12500 kr så frågan är om man kan få något bättre för dom pengarna? | |
|
Köp Bilstein Spritn elelr sport. Dom lär vara betydligt billgiare om du hittar rätt säljare på ebay. JAg skulle itne använt originaldämp för de håller en lägre klass än Bilsteins bästa, betydligt lägre klass. Om du mailar salometrading@vano.co.k så kan de hjälap dig få fram powerfelxbussningar till snuskigt bra priser. Det du behöveer göra är att mäta dimensioerna på dina fram och bakkrängringshämmare. Du kan även kolla www.realoem.com för att se vilak som borde passa din bil men mät för säkerhets skull. MVh Asken |
|
|
co.uk skall slutet på mailadressen vara. Mvh Asken |
|
|
Tackar för tipsen Asken, är HR fjädrar din rekomendation ihop med Bilstein dämparna? Fynda på ebay var ju en riktigt bra idé. Ska passa på att mäta krängningshämmarna nu när vinterdäcken åker på, blev ju kallt idag... |
|
|
Det var det perre på bil&Motorteknik monterade på krutis det blev helt kanon. Bilstein spring och jag tror det var 20 el 25 mm sänkning fram org m fjädrar bak. |
|
|
Bilstein Sprint och H&R fjädrar var klockrent på min 528 Touring, men till denna så blir det nog KW coilovers. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Har nu mätt krängningshämmarna och det visade sig vara 25 mm fram och 15 mm bak. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det blir rätt hårt och okomfortabelt med Bilstein sprint och HR fjädrar. Men gillar man att känna småstenen i ratten så är det väl OK funkar väl OK på bra landsväg, men på dåliga vägar är det inte kul. Bilstein sport och M.chassie originalfjädrar el mostvarande är hårdare än original M men acceptablet. ///MVH Hasso Länk |
|
Då har det kommit lite godis till bilen så jag tänkte dela med mig av ett par bilder. På fredag vet jag hur den känns med den nya uppsättningen så då får jag återkomma med rapport. Länk Länk Länk Någon som är intresserad av mina gamla grejer? |
|
|
Var tvungen att försöka fånga skönheten lite mer konstnärligt :) Länk |
|
|
Bra val av produkter, du kommer nog ha mycket skoj med bilen efter fredag, snygg bild var det med :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Har själv monterat Sachs performace kit på min bmw. Otroligt skön och bra väghållning. Sänkningen blev c:a 30mm fram och 20mm bak. Tänk på att kolla fjäderbenslagringen vid byte (dåliga lager gör att det slamrar vid ojämn väg). // Anders. |
|
|
Anders, Jag monterade Sachs Performance på min E34 och väghållningen blev grym utan att förstöra komforten. Rekomenderas varmt även till E39! Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Nu sitter grejerna på plats och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Bilen känns som ny och spänsten är tillbaka. Den känns fastare än M original men jag tycker inte den är onödigt stötig utan komfortabelt sportig, gott om körglädje :) Visserligen hade de gammla grejerna rullat en del men brunnslocken känns mindre nu och allt vad spårkänslighet heter är som bortblåst. Enda problemet var powerflexbussningarna till "Front lower tie bar" (PFF5-501) som inte passade utan var för stora men det får jag försöka reda ut nästa vecka. Mina gamla grejer är till salu på powerbörsen om någon skulle vara intresserad? |
|
| Även sänkningen som blev efter bytet är helt perfekt. Ser mycket bättre ut när man får ner fronten lite. Kommer förmodligen någon bild när bilen blivit tvättad ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.