AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.538

"Jeep" eller Offroadstuk

Sida 1 av 2
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej alla glada!

Jag fick en fråga häromdagen och insåg att jag inte kan svara på den. Jag är inte van vid det när det gäller bilar och relativt enkla frågor, som denna.

En kompis ska flytta ut till landet och har en bit grusväg till sitt nya hem. Han frågade mig vad jag skulle föreslå för bil i jeep klassen eller som de nu hetar SUV för ca 100 - 150 kkr.

Det jag svarade var att det inte behövs mer än en vanlig fyrhjulsdriven bil om han inte ska köra offroad sas.
Men han ville inte ha en vanlig bil utan ville ha en större modell. Kan tänka mig att bilar av typen Honda CRV också kan duga. Han vill ha en bil han kan ta sig fram på oplogad väg - ska inte köra skog...

Vad säger ni - har ni några vettiga förslag och vad är för- och nackdelar med era förslag?

Mvh

/NP
Subaru Legacy outback super bil som inte går sönder kanske ngt plastig.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En Subaru eller en Audi quattro duger gott, strunta i sänkningssatser bara. Audi 100 quattron jag hade var rent grym i snö, lera och sånt som finns på landet. Rent otroligt vad en vanlig personbil kan forcera när bara greppet finns.

En fyrhjulsdriven personbilskombi har bättre komfort, bättre innerutrymmen, större bagage och bättre vägegenskaper än en SUV. Borde dessutom ha något lägre bränsleförbrukning än en högre bil. Har som ni kanske märker väldigt svårt att förstå hur någon kan köpa nåt så idiotiskt som en SUV. En sak är om man behöver rena offroadegenskaper, men då ska det vara såpass att man ska behöva en LR Defender.

Fick jag välja helt fritt skulle jag dundra runt i en ny fyrhjulsdriven Dodge pickis med Cumminsdiesel under huven. Där finns tillräckligt mycket attityd och känsla för att helt förbise förnuftet.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Subaru Legacy outback är väl inte någon SUV eller hur. Det är mer som en förhöjd Legacy?

Subarus SUV heter väl Forester.

Mvh

/NP
Honda CR-V rules!! Jag bytte ju min E39 mot en flång ny Honda.... tråkig men bra

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
NP: Stämmer bra det och som hangaround skriver får man en mycket bättre komfort.

Forester är inte heller en SUV bara ännu mer bruksig än outbacken.
Väldigt stor skillnad på komfort och känsla i Forester och Outback. Forester är faktiskt mindre, men högre och mer 'jeep' stuk. Samma markfrigång men olika hjulbas. Forester är betydligt billigare att köpa. Jag skulle fråga mig varför jag vill ha en hög bil och sedan satsa på en Outback för 150' SEK :)

Eller en Forester eller CR-V som Gasar-Magnus har om jag nu måste ha en högre bil. Har varit ute o provkört det mesta fyrhjulsdrivet under senaste året. Kul, men väldigt olika upplevelser.

Ni kan se delar utav en provkörning med 4x4 bilar i slalombacke här:
Länk

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Man kommer längre med en quattro än man tror. Lyckades åka två kilometer på en igen blåst väg med upp till 50cm nysnö på vissa ställen i vintras. Bara man tänker på att en låg bil presar in snön fram.

Men det viktigaste är att det är riktig fyrhjulsdrift. Polarns xc70 med gammla fyrhjulsdriften är inte mycket bättre än en tvåhjulsdriven när det gäller framkomlighet.
Inväntar spänt första snön för utvärderande tester... Honda uppdaterade RT4WD skall vara lika snabb som Haldex i inkopplingen ( ca 1/6-1/4 hjulvarv) medan den äldre RT4WD kräver drygt ett varv innan visco-joxet börjar driva.
Volvo skall enl. div. uppgifter haft STORA problem med XC70/AWD med visco-kopplingen (ca 20 sekunder för aktivering....) bl.a.skall en XC70 bytts in som goodwill i smyg sedan den dragits ned ( med spinnande framhjul och utan bakhjulsdrift) i sjön av en båt trailer....

Subaru är ju lite tråkiga i känslan men har riktig 4WD ( och hejdlösa andrahandsvärden..) så mitt tips blir: en CR-V 2001 ( sista året med gammla karossen) GLÖM Santa Fe!!

Nissan X-Trail är en riktigt trevlig SUV i mina ögon. Fräck design, hyggliga utrymmen, bra komfort. 2,5/165hk (4cyl) ger rätt bra prestanda dessutom. Sist men inte minst är Nissans fyrhjulsdrift riktigt bra, X-Trail har visat sig ha bättre framkomlighet än både CR-V, Freelander, Grand Vitara m fl.

En annan "kompakt-SUV" som jag verkligen gillar är LR Freelander. Snygg och tuff, omän något plastig invändigt. Från 2003 är dock inredningen mycket bättre! Trevlig med Td4-dieseln (samma diesel som i BMW 320d e46)!

//Chrille
Äldre Freelander är ruskigt dåliga i kvailteten och små och trånga inuti men ser coola ut speciellt i kort 3 dörrar stuket..

Nissan X-trail provade jag och ratade snabbt, den må se tuff ut men är lika upphetsande att köra som en Nissan KingCab tyvärr..

Varför inte vara riktigt manlig och gå på en RIKTIG terräng bil : Mercedes Benz Geländewagen

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Måste det handla om en "liten" bil? Jag köpte en Blazer -88 som 4x4. GRYM drift i alla väderlag. Jag körde heller inte i skogen men det kan man om man vill. Ända negativa var väl soppaförbrukningen: 2,5L med de däcken... :)

Länk

DANNE
Min bil: Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Testa denna länk i stället: Länk

DANNE
Min bil: Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Vet ej, det han hade förut var en Pajero V6 och tyckte den var bra.

Mvh

/NP
Pajero sport är mycket bil för pengarna, även Explorer (från -97). Ingen av dom behöver över litern landsväg. Eller över 1,5 i stan (om foten kan hållas lite i styr). Då behöver han inte oroa sig över "lite" oplogad väg.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Gasar-Magnus:
När kom Honda med nya fyrhjulsdriften?

Mvh

/NP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Dandelue: Snygg!

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
2005 på CR-V

Ik
223
Ika
525i -88
vissa av dom där nya billigare suvarna är ju enhjulsdrivna. huyndai exempelvis
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
En fråga på samma tema: Har det funnits E39 ix någon gång? Eller för den skull, E36?
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Ika: Enhjulsdrivna? Som en Messerschmitt? :-)

E36 eller E39'an har mej veterligt aldrig haft någon X-modell.

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.