|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
RR sport supercharged som min kusin har går 0-100km/h på 7.6sek iallafall, det är rätt snabbt för ett sådant skepp:) Länk |
|
|
Vad gäller SUV:ar har jag fastnat för Inifinity's FX45. Fläskig bil som man åker skönt i, och ska enligt JD Powers tester ha bra kvalitet. Men sen passar inte jänkarstilen för alla, och köregenskaperna lär knappast vara i klass med Cayennen. Ett exempel: Länk Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
|
Jaymz: Javisst, men varför måste det stå "JAPAN" med VERSALER på den?! Länk |
|
|
Sant sant, Volvon är bensin med V8. Dieseln är alltför seg. Beyersichemotor; Ja, supercharge er knallfin, men men kostar nästan 1,7 mill utan extra utrsustning:-) Provkörde den för några veckor sedan. Tyvärr, så känns den inte så rå som den är på papret. Jaja, iallafalls å fick jag sålt bilen i går. Pengar på konto och allt:-) Börjar bli sugen på ny kärra nu! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse, skall du ha en stor SUV då? Isåfall så är det nog svårt att hitta något mer prisvärt än -04 X5 tycker jag. Subaru Forester ligger inte alls i samma klass komfortmässigt, men det är ju otroligt bra pris/garanti på den. Subaru Outback däremot har fin komfort, men då är det inte 'jeep stuk'.... för mig blev det den sistnämnda pga samma markfrigång som de 'stora', bättre utrymmen, bättre fyrhjulsdrift och bättre bränsleekonomi. Finns inte som diesel dock.... Om man funderar på Cayenne så kanske man kan fundera på VW Touareg också? Fast det kanske är fler än jag som inte tycker om VW och Skoda speciellt mycket. XC90 skulle jag aldrig köpa om jag inte har frikort på en Volvo verkstad i närheten. :) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Hehe, ja jag vet inte jag vad jag tycker om VW. Har en touran TDI oxå, men den är ju egentligen ok. Samtidigt tycker jag inte att Torareg är så fin? Den ser inte alls lika maskulin ut som Cayenne och X5 egentligen. Var ute och prövade en X5 Facelift på fredagen och måste säga att jag var mycket positivt överaskad! Vilken skillnad på låda och motor! Nästan full vridmoment direkt efter växlingarna! Mums. Samtidigt har dom fixat på en del saker som irriterade mig med den gamla. Bakluckan, ratten som inte går upp automatiskt, Xdrive osv osv. Tror det lutar åt en sån iallafall. Nån som vet om BMW i tyskland har samlat alla sina begagnade BMW på en sida? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Kan få in denna tills nästa fredag. Vad tror ni om den? Skal jag slå till eller vänta på en som är ännu mer perfekt? Länk Denna tror jag saknar följande saker jag hade på önskelistan; TV funksjon? Parkeringsvärmefunksjon + Webasto Taklucka Vinterhjul Eljusterbart baksäte Adaptiva lyktor Folding mirrors Larm Bi xenon Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hej Hosse! Ursækta att jag byter æmne men ser att du bor i Norge och har gjort det i några år och tænkte dærfør passa på att fråga dej angående svenskreggad bil dær. Jag har flyttat till Norge nu i sommar men ær skriven i Sverige primært och som jag fattat det så har jag då lov att køra svenskreggad bil i Norge, vet du om detta stæmmer? Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Hej JN Nja, det är lite speciella regler här. Du kan ha svensk bil första året om du pendlar hem till familien tex varje helg. Du kan får ett till år också om du söker dispensation. Då måste du med andra ord få ett dokument som godkänner detta. Efter max 2 år, måste du antigen hålla dig undan Norge en period och börja på ny kula, eller byta till Norsk bil. Nu är det ju ingen som håller kontroll på detta dag till dag, men det jag kan säga är att du bör inte ha bilen på samma plats över längre tid. Då kommer du för eller senare bli kollad. Avundsjuka grannar är oftast grunden till att folk åker dit eller bilar som står på samma plats i parkeringshus dag efter dag. Jag tror tullen kan ta bilen om den varit på samma plats i mer än 14 dagar. Jag har sett några större BMW få en sån klo runt julet i förbindelse med en auktion i Ibsen parkeringshus i Oslo bla. Det som händer är att dom beslagtar bilen din och skickar räkning på tull, avgifter och moms plus en straffavgift på upptill 60% ytterligare.Det kan bli dyrt:-) Betar du inte räkningen kör dom bilen till tvångsauktion och skickar en ny räkning på överskutande belopp. Ingen rolig lösning med andra ord! Jag körde svensk bil i 4 år här, men vågade inte länge efter det. När bilarna började komma upp i 300.000 kronorsklassen, så hade räkningen blivit ganska kraftig. Samtidigt så kunde inte frugan köra bilen en meter i Norge. Mina upplysningar här är några år gamla, så jag vet inte om det stämmer helt fortfarande men det har garanterat inte blivit bättre:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Oj, detta låter inte alls kul... Rena fascistmetoderna här i Norge mao...:) Jag hade hört att man fick framföra svenskreggad bil så länge man var skriven i Sverige men om detta nu inte stämmer så blir det betydligt dyrare än jag tänkt mej att byta bil alltså... suck... Om man nu ska köpa norskreggad bil, erbjuder de förmånligare finansiering än i Sverige då? Jag menar kan ju bli rätt tuffa avbetalningar om man ska köpa en bil för 400-500 000:- och betala av den på endast 5-6 år som är brukligt i Sverige för en bil som har 4-5 år på nacken... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Du tjänar väl därefter också med mycket lägre skatt?:-) Nja, du får räkna med en 4% i ränta på en bil. Avbetalning på mellan 1 och 10 år. Värdet står sig mycket bättre på bilarna i norge, men det är klart det svider lite. En sak som kan vara nåt att se på är leasing från sverige. OM du leasar en bil i sverige, så tror jag inte tullen kan ta dom:-) Hysj:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Asj, den länken jag postade funkar ju inte.. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Tack för tipset, ska kolla upp detta med leasing... Jo, visst tjänar jag bra :) Men skatten är inte så mkt lägre, betalar 28% mot typ 32% hemma i Sverige. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Kom ihåg att du får "standard fradrag" på 15% på allt första åren, så då får du tillbaka mycke på skatten kan jag lova:-) JN; Jag önskar mig en XBOX 360 till jul! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.