AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.872

Inspektion 1

Sida 1 av 2
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hej bilvänner!

Då är man nära ett köp av en blå Z3 1.8, den har gått 7500 mil nu och är en 96´a. Den hade i slutet av 2003 gått 4000 mil, känns lite lite på så lång tid, men kanske inget att haka upp sig på..?

Sen undrar jag vad som ingår i inspektion 1 och hur viktig den servicen är? Vid vilka mil skall den göras? ( har för mig att det finns nånstans på sidan men hittar ej på det nu..)

Visst skall en Z3a servas var 1500 mil annars?
Den här är servad vid 1500 mil (1998), 3000 mil (2002), 3700 mil (2003) samt inspektion2 vid 6500 mil (2004). Nån som har nåt att anmärka på detta?

Den har alltså som jag förstått det fått alla servicar gjorda utom inspektion1, är detta nog för att låta bli köp?

Den har haft 9 ägare .. är detta nog för att låta bli köp..?

Mvh // David
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Serviceintervallen är inte 1500mil utan 1500liter bensin (nyare bilar varje 2500 liter), dvs kör man hårt kan det bli täta serviceintervall. Jag hamnar på ca 1000mil mellan omgångarna.

4000 mil på 7 år inte ovanligt lite på en Z'a många finåker bara med sina. Masten här på forumet har dryga tretusen mil på sin 99'a och finare ex hittar man knappt.

Kolla vilka ägare det är. Varje bilhandlare räknas som en ägare och dessa bilar byter ibland bara handlare 2-3 gånger mellan 2 "riktiga" ägarbyten.

Vad hände mellan 3700 och 6500 mil?? 2800 mil klarar ingen att köra på 1500 liter soppa så det verkar saknas en stämpel där. Viktigare än stämplarna är dock hur bilen fungerar och ser ut (en välvårdad bil är oftast en välskött dito).

Vet faktiskt inte vad som ingår på en Insp 1'a på en 1,8 men det finns ju 3 olika servicer som man kör på alla BMW, Oljebyte, Insp I och Insp II. De varvas med ett oljeservice mellan varje inspektion och varannan insp är en 1'a och varannan en 2'a. Alltså; Oljebyte - Insp I - Oljebyte - Insp II - Oljebyte.. osv osv.

Hoppas detta gav dig några svar.

/Caspar
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
man tackar för responsen!

javisst känns det märkligt att den inte servats mellan 3700 och 6500 mil. vet inte om det borde gjorts 1-2 eller 3 servicar under den tiden..?

men som sagt verkar det som man hoppat över minst en. När skall inspektion 1 göras? Antar att det är före 3700? Annars är det väl den som saknas..?

men ändå, eftersom den inte blivit servad mellan 3700 och 6500 mil, skall man hoppa över bilen pga det?

Sen skulle det va bra att veta om det är viktiga saker som skall bytas eller sånt vid insp ett, och om det inte blivit gjort, vilka följder det kan få?

Rent allmänt verkar den vara i bra skick, vad man sett på bilder och den känsla man fått via kontakter om bilen.

Hoppos alla haft en trevlig helg!

Mvh // David
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag skulle inte hopat över bilen pga av 1 utebliven service, den kan ju ha blivit servad utan stämpel också. Eftersom en Insp II'a är gjord nyligen så är ju allt som ev missades i en Insp I'a åtgärdat. Det borde varit en ett oljebyte innan eftersom 6500 var en inspektion men de kanske "kompenserade" en missad Insp I'a med en Insp II..

Kommer inte ihåg vilken som kommer först så vad är det för servicer som har gjort vid de olika milen??

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Är övriga servicar i ordning så tror jag att det finns en vettig förklaring till de missade stämplarna, Tex att man servat bilen under en utlandstripp när man inte haft boken med sig, eller annan bra förklaring. Jag tror inte att det fuskats med servicarna om allt annat är välskött.
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Jag tycker det är lite för många frågetecken här för att lukta helt ärligt. Frågan är om det är värt att "chansa" eller gå vidare till nästa objekt? Du ställer ju själv frågan till oss upprepade gånger i ditt inlägg...

Är det inte 1500l bensin eller en gång varje år som är rekommenderat serviceintervall? Här rör det sig om två servicar under bilens första sex år. Varför en tredje service redan efter 700 mil? Kan ju iofs varit ett ägarbyte inblandat här...

Om Du kan matcha servicemönstret mot ägarbyten så hade jag nog kunnat leva med en missad service, fast nio ägare på så få mil? Köper folk bilen, låter den stå och sen säljer av den? Försök kolla upp antal riktiga ägare, sk "brukare" för att få en mer korrekt bild. Att ringa upp verkstäderna som utfört servicarna är ett bra tips!

Lycka till!

-- fjalar
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hej igen!

>Vad hände mellan 3700 och 6500 mil?? ja ingen aning

>Kommer inte ihåg vilken som kommer först så vad är det för servicer som >har gjort vid de olika milen??

Som jag uppfattat det via telefon så är det typ mindre servicar som gjorts vid alla tillfällen utom vid insp II.

Har beställt ägarregister som jag förhoppningsvis får på måndag, får väl se lite mer hur det ser ut där. Kommer dock bara få för 1999 och framåt...

När det gäller besiktning har jag trott att man kunnat ebställa alla besiktningspapper, men det kan man tydligen inte, man kan bara få för tre år bakåt, märkligt tycker jag, brukar det vara så?

Mvh // David
Tjena

David80: - Vart det ngt bilköp?

/Peter
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Nej tyvärr ingen än :/

Den bilen det talades om i ovan inlägg är dock fortf aktuell, kollar den nog närmare i helgen.

Att den inte är helt servad verkar ändå inte såå farligt.

Att den har haft 10 ägare förklaras delvis av att den inom 2 dygn fick fyra nya ägare då det var ett företag som hade den, som leasing som jag fattat det. vet inte om man blir lugnare av att den bytt ägare 4 ggr på 2 dygn, men det är förklaringen iaf.

Förrförra ägaren sa att den var helt ok förutom att han svetsat avgassystemet för 1.5 år sedan, skulle kostat honom 15 000 kr att göra på BMW så han valde att göra det själv. Låter väl inte kanon men den har gått igenom besiktningen u.a. två ggr sedan dess så nån större fara borde det väl inte vara?

Dessutom hade han problem med skadegörelse på tex speglar och suflett, men detta täcktes av försäkringen och är fixat på BMW, bör ju va snyggt tycker man.

Sedan hade han också krockat lite lätt, men med följd att bl.a bakaxeln pajat med kostnad på ca 50 000 kr att laga, men det gick också på försäkringen och är fixat av BMW, kanske lite värre det?

Vad säger ni?

Mvh // David
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Bakaxeln låter illa, iofs behövs inte mycket till krock för att det skall kosta skjortan. Låt kolla bilen, bakvagnen går ej att justera så om något inte stämmer där så får man leva med det. Låt en däcksfirma eller BMW kolla camber/caster & toe bak samt att någon plåtis kryssmäter bilen.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
David80
Är bakaxeln fixad av BMW för 50.000 så har de nog bytt det mesta och jag tror inte du ska vara alltför orolig för det. men som Caspar säger. Finns det något dokument på hjulinställning ? Gör en annars och inspektera värdena. Ligger de utom de angivna gränserna så har du nån sned bärarm eller liknande kvar och det är inte så kul. Dyrt att åtgärda...
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
David80: ta det här på rätt sät nu =) Du tänker köpa en 10år gammal bil med endast 4 cylindrar. Med andra ord så vore det konstigt om den var i samma skick som en ny bil =)
Utgår från att den inte heller säljs till ny pris?
Så då är det väl bara att kolla på hur den ser ut & hur den verkar maskinellt? Är do lagd åt det nervösa hållet, så gör en fyrhjulskoll (inte inställning, eftersom det inte går) personligen så skulle jag kollat hur däcken ser ut och nöjt mig med det..
Mitt tips är att satsa på en 2,8 så du får 6an & breda karossen eller varför inte lägga till några kronor så ett tak ingår i köpet ;)

Z MMM Coupe
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag håller med... du kommer tröttna på 4-cylindaren. 2.8 håller längre.. det är fint klös i den och det skiljer inte såå mycket i pris. Det är dessutom lättare att hitta en välutrustad 2.8 än en välutrustad 1.whatever
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Och när jag menar håller längre så pratar jag om körglädje såklart....
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hej o tack för kommentarerna!

Ok, så en fyrhjulskoll borde kunna räcka eller? Fixar dom det på vilken däckfirma som helst eller?

Eller ska man försöka få tid att låta en plåtis kolla också?

Vad säger ni om avgassystemet då?
< Förrförra ägaren sa att den var helt ok förutom att han svetsat avgassystemet för 1.5 år sedan, skulle kostat honom 15 000 kr att göra på BMW så han valde att göra det själv. Låter väl inte kanon men den har gått igenom besiktningen u.a. två ggr sedan dess så nån större fara borde det väl inte vara?

Mvh // David
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kostar verkligen ett avgassystem 15.000 original ? Låter jättedyrt. Vilken däckfirma som helst kan inte göra hjulinställning men de större brukar i allmänhet kunna göra det.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Eftersom bilen är kvaddad så skulle jag nog låta en aukt plåtis korsmäta bilen. Borde inte kosta allt för mycket om man lägger en peng i kaffekassan..

Vart bor Du? Är det i Stockholm kan tex Guson däck & fälg kolla hjulinställningen och antingen Kents bilplåt eller BMW Group korsmäta bilen.

/Caspar
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Nu kanske jag är ute & cyklar (hemska tanke) men är det tekniskt möjligt att ha "rätt" hjulvinklar samtidigt som bilen är "ramsned"???
Eftersom det inte finns några justeringar för hjulen så sitter de antingen rätt eller fel!

Z MMM Coupe
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
På Z3 är det inte möjligt att ha rätt hjulvinklar om bilen är ramsned men den behöver heller inte vara ramsned för att den ska ha felaktiga hjulvinklar eller hur ? Den behöver dessutom inte vara ramsned bara för att den är smälld... Den kan däremot ha blivit smälld på ett sätt som krökt upphängningen och därmed ger upphov till felaktiga hjulvinklar..
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
KLart att den kan vara ramsned och ändå ha rätt hjulvinklar!! Frågan är ju hur den har blivit smälld. Teoretiskt sett kan hela bakvagnen vara förskjuten i sidled och ändå ha rätt hjulvinklar, därför korsmäter man helst en krockat bil. Är det bara hjulupphängningen som fått stryk eller är det mer..?!

50.000 är dock inte någon jätterenovering. Min 2,8 fick möta en vägskylt med tillhörande sockel i ca 50km/h. Renoveringen gick på 94.000!!

/Caspar
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vad bytte dom då om den gick på 94.000 ?

Jo teoretiskt kan nog hjulvinklarna vara hyfsat korrekta fastän den fått en kyss det beror ju helt enkelt på hur sned den är och vad den är sned nånstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.