|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja, eftersom jag numera kvalar in i kategorin 'gubbe' får väl wendtans förslag passera då.... Allavrligt skämtat, så är det inte så att jag inte uppskattar 'fullgasprestanda', jag piskar nog dieseln alltemellanåt, och visst var det kul när man åkte M5 E34 att växla ner och dra till varvstoppet vid 7.800..... Dock har jag lärt mig uppskatta även dieslarnas effektkurva väldigt mycket, det är faktiskt kul med vridmoment också! Dieseln behöver t ex inte tokvarvas til varvstoppet på varje växel för att 'hamna rätt' när man växlat upp, jag upplever överlappen mellan växlarna som betydligt större än på de flesta bensindrivna BMW-sexor. Anta att dieseln ger sitt bästa mellan 2000 och 4000 varv (det stämmer rätt bra på min tvålitersfyra), och att bensinsexan ger sitt bästa mellan 3500 och 6000 varv (stämmer rätt bra på 325:an jag hade innan). Maxvarv 4400 resp 6500. Dieseln ger alltså sitt bästa under ca 44% av varvtalsregistret, medan bensinsexan ger sitt bästa under 38% av varvregistret. Jag håller dock med om att det enda sättet att beskriva en bils maximala prestanda är med fullgas och växling vid optimalt varvtal (vilket inte nödvändigtvis är maxvarv), allt annat blir subjektivt. Och faktum är att en 330d E90 går som ett skållat troll både i verkligheten och på papperet - det är en riktigt kul bil, helt enkelt! /// Gunnar E. |
|
| Jag tror säkert 330d går väldigt bra. Prestandaskillnaderna, vid maximal aceleration, mot bensinaren torde vara ganska små. Trots allt, hur mycket betyder egentligen exempelvis 10 % snabbare acceleration? I min värld är det en marginell skillnad, som lätt överskuggas av andra faktorer (dock ej "Gubbprestanda"). Att jag föredrar 330i framför 330d beror på andra saker. | |
|
Apropå att bensinfantaster skulle fästa så mycket vikt vid 0-100 km/h. Det är nog snarast så att i det intervallet har dieseln lättast att konkurrera. Steget mellan växlarna är större på de lägsta växlarna än längre upp, vilket gör att det främst är på låga växlar (om vi prata maximal acceleration) som dieseln har fördel av sitt kraftiga mellanregister. Siffror för 330d och 330i E46 visar detta ganska tydligt: 330d: Motorart R 6 Hubraum 2993 ccm Aufladung Turbo PS - UMin 204 PS (150 kW) - 4000/Min Nm - UMin 410 Nm - 1500/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 6/manuell Test in auto zeitung 26/2004 Gewicht 1640 kg 0 - 80 km/h 5,1 s 0 - 100 km/h 7,2 s 0 - 120 km/h 9,9 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 13,6 s 0 - 160 km/h 18,0 s 0 - 180 km/h 24,5 s 330i: Motorart R 6 Hubraum 2979 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 231 PS - 5900/Min Nm - UMin 300 Nm - 3500/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 6/manuell Test in ams 01/2004 Gewicht 1532 kg 0 - 80 km/h 4,7 s 0 - 100 km/h 6,6 s 0 - 120 km/h 9,3 s 0 - 130 km/h 10,7 s 0 - 140 km/h 12,2 s 0 - 160 km/h 16,1 s 0 - 180 km/h 21,0 s Dvs, 0-100 km/h är 330i 9,1 % snabbare; 100-140 km/h är 330i 14,3 % snabbare: 140-180 km/h är 330i 23,9 %. Således är det i lägre farter som dieseln kommer närmast. OBS att dessa siffror alltså gäller E46. |
|
|
Ganska ointressanta siffror tycker jag. Intressant är däremot elastisiteten mellan hastigheter som används oftast varför dieseln känns mer intressant, åtminstone för mig. Men för vissa är det ju viktigast att kunna berätta för folk vad bilen gör 0-100 :-) men inte är det helt oviktigt! Elasticitet 80-120 km/h på 4:e växeln (manuell växellåda) 330d: 5 sek 330: 6.6 sek Avsevärd skillnad alltså! |
|
| Alla har vi ju olika preferenser i vårt ägande och användande av bilar. Själv skulle jag inte komma på tanken att använda fyran i intervallet 80-120 km/h om jag hade bråttom, utan med glädje växla ner minst ett steg till, men jag har all förståelse för om andra uppfattar ett sådant beteende som hetsigt. | |
|
Blandar vi in E46:ans (330ci) elastisitet 80-120 km/h på fyrans växel, är den 7,4 sekunder... Dock inte helt rättvist eftersom E90 har en sexväxlad låda, men det säger en hel del om hur bra de nya dieslarna är! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Knocke: Hade du dieseln skulle du ju inte behöva växla ned för att köra om effektivt. Det är på alla sätt en stor fördel enligt mig i alla fall, men jag fattar ju inte hur man kan tycka att det är en fördel att måsta växla ned vid omkörningar? Känns ju enbart som ett bevis på att bilen är svag och det är ju inte mycket att hurra för eller? | |
Helga |
Jag har aldrig insett idén/intresset/glädjen mm att tokvarva över 5.500 rpm. Att däremot kunna glida i 120 med 2400 rpm och ge sulan - utan att bilen växlar ned - och känna axxet är mycket tillfredsställande. Att behöva stega ner från femman/sexan till trean för att få vridmoment anser jag ett minus. Men ok, baken är delad. //Helga |
Helga |
Jo en sak till. När många frågar här på forumet om de skall välja 532 el 528 så svarar de flesta: Välja 528 för det är mycket mustigare bottendrag. Kommentarer överflödiga. //Helga |
Helga |
Eehhh. Skall vara 523 ofcourse. Gick lite fort (som polisen sa). //Helga |
|
En till kommentar mellan E90 330i och 330D Jag tror att jag gillar dieseln mer därför att UPPLEVELSEN av vridet och kraften vid acceleration är roligare än bensinaren... dvs accelerationen utan nedväxling vid omkörningar gör att dieseln känns så stark. Kollar man som sagt på rena fakta så slår ju bensinaren dieseln om man kör den på rätt sätt, dvs växlar ner och hämtar kraft och varvar ur. Allting handlar ju vad man upplever som körglädje. Det optimala är ju givetvis en M3/M5 |
|
| den dagen det sitter CVT-lådor i alla bilar kommer man skratta åt denna diskussion. | |
|
Vigg0, Ja, gamla DAF/Volvo 66/343 med steglös 'remdrift' var ju skitkul..... ;-)) /// Gunnar E. |
|
|
B3, jag gillar att växla, i alla fall om man har en växellåda som är någorlunda trevlig att jobba med. Samma sak så gillar jag höga varv, jag vill ha en motor som tar sig bättre och bättre ju högre den varvar. MC-motorer (framför allt de som sitter i sportiga fyrcylindriga japanska hojar) är betydligt roligare än någon bilmotor jag stött på. Därför är en motor med kraftigt drag på låga varv negativt, om inte draget på höga varv är ännu kraftigare, med så är det inte med dieseln. Men om folk gillar att använda låga eller höga varv, höga eller låga växlar, är väl en smaksak. Vitsen att diskutera detta tror jag är tveksam. Vi kan nog bara redogöra för våra preferenser och sedan kommer vi nog inte så mycket längre. Jag har inga som helst problem med att det finns många personer som föredrar dieselns effektkaraktäristik. Om de däremot kommer och säger att dieseln är snabbare (vilket kan ifrågasättas på objektiva grunder) blir det en annan diskussion. |
|
|
Hur man än vrider och vänder på det blir sällan en dieselmotor sportigare än den bensinmotor med motsvarande effekt, visst är vridmoment kul och förnuftigt på något sett, färden flyter på bättre och man åker skönare. Men att växla ner och dra på växeln är och förblir den ultimata drömmen för de flesta, gärna där man får varva till 10 000rpm, det ska vara F1 känsla. Men om dieseln fortsätter att utvecklas som den har gjort kommer vi kanske att få se Diesel maskiner i F1 bilarna som ger 2000NM och 500+hk. Det intressanta för mig är vad en nyare dieselmaskin förbrukar i ca 200km/h jämfört med motsvarande bensinare samt i toppfart, vad skiljer mellan 330D och 330i ??? Vilken dröm att kunna färdas i tex 200Km/h och bara förbruka 0.9l/mil! |
|
|
Tobbe_E90 M3:an kommer att vara kvar, dock inte bestämt om jag och min far kommer att dela på den eller om han kommer att köpa loss den. Den kommer finnas kvar oavsett ägandefrågan. Jag har faktiskt aldrig kört en 330D så jag vet inte riktigt hur den går, har dock kört min fars 530d e61 (218hk) och den går väldigt bra tycker jag så efter att ha lånat den ett tag bestämde jag mig för diesel. Personligen tycker jag det är skönare omkörnings acc i dieseln även om bensinaren är lite snabbare på pappret. Dessutom drar den mindre soppa och framförallt med släp. Själv åker jag mycket till åre och har alltid med mig släp och skotrar och då tror jag dieseln kommer att göra ett bättre jobb och framför allt slipper jag stanna och tanka i varje by ;-) 330xd touringens utrustning (tror jag fick med allt) svart metallic Lcb7 Läder dakota citron 205 automat 7rs comfort 609.1 navi pro 677 HiFi Pro logic 7 322 komfort access 3ac dragkrok elektrisk infällbar 464 skidsäck 488 svankstöd 470 isofixfästen 319 garageportsöppnare 418 bagageutrymmespaket 4ad interlörlist Alu finslipad 507.1 pdc fram och bak 710.1 M lädersportratt 760 Indivdual shadowline högglans 761 Individual extra mörka rutor 775 individual innertak antracit 481 sportstolar 522 xenon 563 belysningspaket. velourmattor UV-skyddad framruta (eller vad den hette) förvaringspaket telefonförberedelse |
|
| FRIFART, jag instämmer helt. Angående ditt sista stycke, borde det inte finnas några tyska tester som tar upp förbrukningen i höga autobahnfarter. Det vore lite speciellt att kunna korsa Tyskland i hög fart utan att behöva tanka. Någon som sett uppgifter om detta? | |
|
Det borde ju vara det den är byggd för, den är ju skapad i tyskland... |
|
| Den enda dieselmaskin jag kört från BMW var 530D när den kom. Jag och en kompis lånade BMWs egen Regisonschefs i Solnas 530D som vi totalsmiskade under en helg :-). Jag vet att med vinterdäck höll jag 200km/h stumt och då visade momentanmätaren bara lite över en liter milen, kanske 1.1-1.2, vilket visar att runt 1liter per mil i 200Km/h borde vara fullt möjligt med dagens dieselmaskiner. | |
|
Under längre körningar kommer vi nästan 1000 km på en tank i E60'n!! Då är det med farthållare vid ca 130 km/t.. 900 km på en tank vid farter mellan 130-180 är inget problem! Min farbror som kör 545iA E60 stannar vid macken efter 450-500 km vid samma typ av körning ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.