|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu den kommit, 330 d E90. Jag har provat alla motoralternativ inom E90 och kommit fram till följande: 330 d är det roligaste motoralternativet. Asså jag kan inte beskriva hur bra denna motorn är! Kan klart rekommendera att köpa den tillsammans med steptronic lådan också. Sportläget var helt brutalt. Den har omedelbar respons och man sitter som klistrad i sätet. Kraften är enorm från 500nm. Nästa bil BLIR en 330d så är det bara. Hoppas bara dieselskatten går ner lite till. Motorljudet är rått! Inte som man tänker sig en diesel. Man fattar ju vilken motor Tyskarna har satsat på, för i övriga Europa är det ju diesel som gäller. Någon annan som provat eller tycker annorlunda? | |
Helga |
Tack för dom orden Tobbe. Men om du skulle välja mellan 330i och 330d? Vad säger du? //Helga |
| jag säger faktiskt 330d och det kommer det att bli nästa gång. Bästa bilen jag har kört... | |
| Finns den motorn i Sverige än? | |
|
Det spelar ingen roll hur mycket vridmoment den har den blir fortfarande ifrånkörd av bensinvarianten alla register :) 330D blir för övrigt även ifrånkörd av "förra" generationens 330 E46. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Låter bra Tobbe, det blir en 330d E91 här med så småningom, men det ryktas ju om en 335d den lär ju nästan dräpa M3. |
|
|
Tror tyvärr att 330 i både nuvarande och tidigare version får svårt att hävda sig mot 330d. Enbart 0-100km/h så är E90 något snabbare. Kolla länken Länk 330 blir duktigt rökt i intervallet 80-120.. |
|
|
De är ju där en turbo motor har sin starka sida, De borde du veta Robgus :) 0-160 samt 0-200 tiderna lär vara till bensinarnas favör. Men 100 och uppåt lär de inte vara mycket som skiljer dom åt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag baserar mitt uttalandet framförallt på att 330D har samma effektangivelse som M54 330, men väger mer än 100 kg mer. Det går inte att trolla bort hur man än gör. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan, Jo, det går visst att 'trolla bort'! Visst har effekten betydelse för prestanda.... men då talar vi om effekten på drivhjulen, över hela det aktuella varvtalsregistret. Det är här turbodieslarna 'tar igen' effektunderläget. Det är ju så att effekt = vridmoment x varvtal, och eftersom turbodieslarna dels har ett högre vridmoment, dels har det tillgängligt över ett bredare varvtalsregister än en bensindriven sugmotor, så blir snitteffekten på drivhjulen mellan växlingarna högre än på bensinaren. Enda läget där t ex 330i överglänser 330d är i toppfart, men såvitt jag vet är bägge spärrade till 250 så inte ens där skiljer det i praktiken. Min gissning är att 330d E90 blir marginellt frånåkt av 330i E90, om båda piskas 'max' av skickliga förare. Med en 330i E46 lär det bli svårt att hänga av en 330d E90, möjligen blir dieseln att par meter efter i starten men det tar den igen snabbt! /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: Vi får se när bilarna börjar testas ordentligt. Vikt/hk förhållandet brukar aldrig ljuga, oavsett om bilen använder sig av överladdning eller ej. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En sak man bör komma i håg är att accelerationstiderna i länken som robgus ger avser växel 4,5 och 6 i intervallet 80-120 km/h. Det är ett intervall som man kör på tvåan och trean i en 330i om det är maximal acceleration som eftersträvas. Värt att tänka på då är att dieseln har lägre utväxling. Exempelvis motsvaras dieselns femte växel närmast av bensinarens fyra. Följande farter kan modellerna uppnå på respektive växel (förutsatt att det inte finns någon toppfartsspärr och att luftmotståndet inte hejdar bilen): 330i: 1:an max 61 km/h 2:an max 106 km/h 3:an max 159 km/h 4:an max 217 km/h 5:an max 266 km/h 6:an max 314 km/h 330d: 1:an max 43 km/h 2:an max 78 km/h 3:an max 123 km/h 4:an max 174 km/h 5:an max 219 km/h 6:an max 261 km/h De lägre maxfarterna på respektive växel är något som gynnar dieseln vid acceleration på höga växlar, men vid acceleration genom växlarna har det mycket mindre betydelse. Konsekvensen är att de angivna tiderna 80-120 km/h säger väldigt lite om bilarnas relativa prestanda då växellådan utnyttjas optimalt. |
|
| har provkört 535d och tyckte den var överskattad så jag har svårt o tro att 330d skulle vara en så otrolig upplevelse. | |
|
gunnare, det du skriver om effektkurvan är i princip riktigt, men det ger knappast dieseln en fördel, möjligen minskar det besninarens övertag något. Orsaken är att varvtalet sällan sjunker så mycket vid växling. dessutom måste man även beakta effekten mellan maxeffektvarvtalet och vartalsstoppet. Jag har inget effektdiagram eller vridmomentsdiagram för 330d, men låt oss antaga att vridmomentkurvans form (vilket är det viktiga i detta sammanhang) ser likadan ut som för 320d (som jag har diagram för). Det är inget djärvt antagande. I så fall får vi följande effekt precis när en uppväxling skett: 1:an -> 2:an ger dieseln 172 hk vid 2370 rpm; bensinaren 173 hk vid 4020 rpm 2:an -> 3:an ger dieseln 194 hk vid 2730 rpm; bensinaren 200 hk vid 4680 rpm 3:an -> 4:an ger dieseln 211 hk vid 3040 rpm; bensinaren 218 hk vid 5155 rpm 4:an -> 5:an ger dieseln 216 hk vid 3410 rpm; bensinaren 238 hk vid 5690 rpm Som synes kommer bensinaren att ha högre effekt över hela det varvtalsregister som används under acceleration genom växlarna. Med tanke på att bilarna skiljer sig åt en hel del i fråga om utväxling kan det ändå tänkas att det finns register där dieslen kortvarigt presterar bättre, men i så fall är det i låga farter. I höga farter, genom växlarna, har bensinaren helt klart övertaget. Det är egentligen vid 0-100 som dieselns effektregister som mest kommer till sin fördel. |
|
|
Here we go again..... Tycker mig känna igen detta resonemang från en annan tråd. Men jag har förståelse, inte roligt att ha en äldre BMW-modell och bli frånåkt av en dieselkärra;-) |
|
|
Det kan ju tänkas att det finns andra faktorer än prestige och liknande som driver folk att skriva inlägg. |
|
|
Tomas: Vad syftar du på egentligen? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| och sen chippar man dieseln för några fjuttiga lappar och får mer effekt än bensinarn | |
| Jo, den som vill chippa har ju mycket mer att hämta ur dieseln än bensinaren. | |
|
Jo de är de de absolut första man vill göra, sätta alla garantier ur spel på sin fabriksnya diesel för 400 000:- :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| hur lugnt som helst | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.