AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.738

Provkört 330 DIESEL! E90

Sida 2 av 4
330d kom väl för ett tag sedan? Fanns en till salu som gått 1200 mil, svensksåld.
330d E90/91 började tillverkas den 1 september, så den har funnits ett tag. Har inte provat, men det är säkert en oerhört trevlig motor. Särskilt i kombination med steptronic och xDrive. Absolut den mest habegärliga 3-serien just nu.

Tanken på en japanröd 330XdA Touring med svart skinn kittlar sinnena... Men får å andra sidan plånboken att jämra sig...

//Chrille
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nockenwelle,
Då är vi nog ganska överens egentligen.
Det jag hävdade var att 330i E90 har ett minimalt övertag gentemot 330d E90, vilket väl är den jämförelse du gjort?
Jag påstår också att 330i E46 har svårt att hänga med en 330d E90, som har samma effekt (231hk), bättre vridmomentskurva men väger lite mer.

Att sen dieseln har en enorm fördel i 'normal' körning, dvs där man sällan kör på för acceleration optimal växel, är en helt annan sak. Det är här dieslarna imponerar stort - körningen blir avspänd och lugn, man har vridet tillhands utan att fundera så mycket över vilken växel som är bäst.
Min nuvarande 120d med 163 hk/340 Nm KÄNNS klart alertare än min förra bil, 325Ci E46 men 192 hk/245 Nm. Trots att 325:an på papperet accar 0-100 en halv sekund snabbare och har 20 km/h högre toppfart!
Det jag möjligen saknar är sången från sexan...

/// Gunnar E.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, den jämförelse jag gjort är E90-modellerna mot varandra. Tyvärr har jag inget diagram för 330i E46. Å andra sidan får man inte glömma att 330d E90 väger drygt 100 kg extra, jämfört med 330i E46, en rätt stor skillnad.
Det är dock klart att den som inte jobbar med växelspaken finner dieseln rappare. Att han dessutom kan få den känslan kompletterad av glädjen att inte behöva besöka bensinstationen lika gör det nog än trivsammare.
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Jag tror 330d är den optimala bilen om man inte vill tokvarva och få en bra bränsleekonomi men ändå mycket körglädje och en rapp bil i vanliga vardagssituationer som omkörningar 80-120 eller liknande.

Tobbe skoj att läsa att du gilla den, jag har själv beställt en 330xdA touring som jag får vecka 1 och nu blir jag inte mindre sugen på att få bilen :-)
No
5.161
Nockenwelle
Jag har i och för sig inte kört 330d, men väl den tyngre 530d och den gick mycket bra. Motorns register passar väldigt bra för normalt halvrask körning och dessutom lät den förvånansvärt trevligt. 320d E90 har jag också provat. Även den känns väldigt pigg och alert, med ett register väl anpassat till de flesta vettiga typer av körning.
Det som kan tala emot dieseln är miljöaspekterna (men det är svårt att jämföra bensin och diesel miljömässigt, eftersom de är bra och dåliga på olika saker). Annars skulle jag nog gissa att en modern diesel är ett bättre val för minst 90 % av alla bilister.
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
ryk 330xi: ska du ha kvar m3n? jag antar att du kört 330d E90 innan du beställde den? Asså, F-N vilken bil! ;) Mycket bra val. Tog du m-sport paket med comfort? Jag kommer nog sikta på det...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De nya dieslarna är grymma och jag skulle inte bli förvånad om nya 330i t om blir frånåkt uppe i fart (elasticitetstesterna i rimliga intervall) av 320d...de officiella siffrorna är snarlika de modellerna emellan och BMW har flera gånger i historien "skrivit ner" prestandasiffror på billigare och på pappret svagare modeller, till förmån för de dyrare "prestigemodellerna"...

För att tala klarspråk, är jag helt övertygad om att 330d piskar 330i i nästan alla användbara vardagssituationer rent prestandamässigt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tycker det är ganska spännande att en chippad 120d endast är 1 sekund efter en 330i-E46 mellan 100-160 genom växlarna, alltså det är inte frågan om nån segdragning på hög växel utan fullt ös.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
"De är ju där en turbo motor har sin starka sida, De borde du veta Robgus :)"

Det har du rätt i, det är därför jag kör överladdat numera;)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Synd bara att turbomotorer ofta saknar spets och upplevs som tråkiga. Men eftersom turbomotorn ofta vänder sig till folk som uppskattar ett starkt mellanregister så blir dom väl byggda på det viset. Jag skulle önska mig ett vred i min bil med olika inställningar. En vardagsinställning där motorn går som idag (original), en inställning för sport där laddtrycket byggs upp ju mer man varvar så motorn blir som en M3-motor ungefär, och ett vinterläge där motorn går på grundladdtryck enbart, för att spara dubbdäcken. Tyvärr så går inte dessa tre önskningar att kombinera, man måste utesluta 1. Nummer 1 går att kombinera med 3 men inte med 2. Nummer 2 går att kombinera med 3 endast.
går att lösa lätt på en dieselsnurra
jag kör med ställbart laddtryck från 0-3bar
bara att justera efter fäste och önskemål där jag har en kran inne i kupen
och då blir den "original"
när jag körde ner till stockholm justerade jag ned till 0.5 bar och sparade både motor och bränsle
om man vill ha spets på toppen så är det är ju bara att byta ut kompressordelen till ett större så får du en rejäl spets på toppen istället
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Helgonet>>
Ett byte till större turbo innebär att effekten kommer senare, man tappar det bottendrag man har idag. Skulle jag byta från det jag har idag (14T) till ett större (18T) så flyttar jag upp registret 1000 varv ungefär. Men då får jag å andra sidan en motor som orkar hålla uppe laddtrycket till rödmarkeringen. Tyvärr så tappar man en egenskap när man får en annan, i alla fall när uppdaterar hårdvaran, med mjukvaran kan man ju trolla lite.

Kan man få spets på en dieselmotor? När jag menar spets så avser jag en motor som beter sig som en avsevärt större högtrimmad sugmotor. Alltså en motor som kan varvas till 6500-7000 varv utan att tappa på vägen. Med ett 18T får jag ett register från 3300 till 7000 varv, dvs. jag har 3700 varv att spela med. Jag har svårt att tänka mig att en diesel har ett så stort register.
gunnare

Det där med att dieseln på sätt och vis lurar en att kännas piggare
håller jag med dig om. Innan min gamla E-46 330d hade jag en E-46 328 coupé. Dieseln kändes mycket piggare och starkare på alla sätt trots att den på pappret får stryk av 328'an.

Alla bensinfantaster tjatar ständigt om 0-100 och att krama ur alla växlarna osv men hur många använder sina bilar så dagligen?

sw
No
5.161
Nockenwelle
Här är en som använder bilen så.
No
5.161
Nockenwelle
Dvs, accelerera från stillastående är i mina ögon inte så viktigt, men att accelerara genom växlarna till rödmarkeringen är vanligt. som jag ser det är felet med BMWs bensinmotorer inte att de är högvarviga, utan allt för lågvarviga.
Men även om få använder bilen på det sättet så är det inget argument för att beskriva bilens prestanda på något annat sätt. Vill vi avgöra vilken bil som är snabbast, så blir det till att använda effektregistret fullt ut. Om det är få som använder bilen på det sättet så betyder det att prestanda inte är viktigast för dem, utan något annat. Då får man klura ut ett lämpligt begrepp för detta och ge det en ändamålsenlig definition.
Nockenwelle: Gubbkörningsprestanda? :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Detta med hur man använder sin bil verkar vara lite individuellt. När man pratar att trimma en motor och hur mycket mer detta sliter på den så brukar man säga att man använder den extra effekten mindre än 5% av tiden. Och höjer man effekten med typ 30% vilket är ganska vanligt med chiptrim på en turbobil så ökar förslitningsgraden ytterst lite. Detta var lite OT men bara ett exempel på hur lite man använder motorns max effekt vid normal vardagskörning. Sedan är det ju naturligtvis lite beroende på hur mycket effekt man har att tillgå. En liten småbil med 50-60 hk måste man ju plåga till sitt yttersta när man ska ut på motorvägspåfarten. En Ferrari eller Porsche med 4-500 hk kan man inte ligga och pressa i trafiken för det finns helt enkelt inte utrymme för detta.
No
5.161
Nockenwelle
wendtan, det var ett bra förslag :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.