|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Va säger man? haha! Det skulle vara ganska kul att se polisen filmer från alla biljakter som hänt här i sverige. Dom brukar ju sända lite såna propaganda filmer då och då som visar hur omöjligt det är att undkomma lagens långa arm. Har ni tänkt på att alla inslag dom visar bara innehåller antingen fulla eller unga tonåringar i gammla skrot bilar typ opel mm. Nää visa ist alla biljakter! Men å andra sidan så skulle Bängen framstå som rena skämtet! | |
| coolt....det är moget att köra ifrån "bängen" | |
| !om det är så jävla moget vet jag inte men jag hade inte haft nått körkort kvar iaf om man skulle stanna varje gång det blinkar blått i bakrutan. sen framförallt så är det Riktigt kul att leka lite med grisarna! | |
|
Dom flesta BMWförare jag känner är överlag ansvarsfulla och anpassar sin hastighet, speciellt om det finns en risk för blåa ljus. Hur många gånger du eventuellt har blåblink bakom dig får väl var och en spekulera i. Slang såsom "bängen" och "grisar" utgår det ifrån tesen att som man känner sig själv känner man andra? Mest en stilla fundering... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Good point Asken.... | |
| Kan ju inte säga att tanken inte har slagit mig nån gång, men som tur är så har man vissa spärrar :) | |
|
M5POWER: Skulle det inte vara enklare för dig att köpa radar/laser varnare samt laser störare istället för att köra undan pol-isen? Support Your Local Big Red Machine! -or else- Hells.A. NOMADS FINLAND |
|
| Den där inställningen funkar tyvärr inte officiellt M5 power, även om jag smålog en aning. Många av oss har säkert liknande tankegångar inofficiellt. | |
| Det är alldeles riktigt att det inte är moget att "dra snuten", men det kan rädda ditt körkort. | |
|
Tänkte bara fråga er andra BMW ägare om ni tycker som jag att det är rätt att varna andra för polisen? Själv brukar jag blinka med hellljuset när jag vet att snyten är ute för att jaga oskyldiga människor som jag som vill köra lite fortare än vad skylten säger förutsatt att man har en bil som klarar hastigheten som min M3! |
|
| Borde vara dödstraff på att inte varna andra. Ja, så viktigt är det :) | |
|
Självklart skall man försöka dra ifrån polisen när man ser dem! Gärna peka finger samtidigt i kombination med att polarna Moonar genom bakrutan. Vid polisjakt är alla medel tillåtna såsom att preja polisbilarna och dylika knep... M5POWER: Du skämmer ut dig! Har du någon gång tänkt på varför polisen hakar på då du passerar i din M5:a? Faktum är att de flesta som försöker köra ifrån polisen har något mer att dölja än en fortkörning. Tänk på att gamla M5:or (tillsammans med SAAB:ar) är vanliga flyktbilar vid rån och inbrott. Om Du så gärna vill se de ingripanden som polisen filmat kan jag upplysa dig om att det är offentliga handlingar. |
|
|
M5POWER: Som du säkert redan har utläst så utgörs kärnan på det här forumet av människor som inte har för vana att "blåsa grisar" utan som till och från faktiskt uppskattar vad Polisen i huvudsak försöker göra (hålla dårarna borta från trafiken) och därför inte håller med dig. Notoriska fartsyndare är de nog dock allihop, men under kontrollerade former... ;) ;) Instämmer för övrigt fullt i att personer som inte varnar sina medtrafikanter medelst "ljustuta" efter att ha sett en poliskontroll bör få ett näsnyp! :) A och O i trafiken är att hjälpas åt att undvika krockar och otrevliga överaskningar... däribland "fulingar" som försöker snyta lappen av en för att man ligger i 120 på 90 väg i sitt 200 km/h ++ autobahnlok. Inte roligt att åka dit på motorvägen när andra dundrar fram i trippla hastigheten på 30 sträckor inne i stan... när såg ni senast en poliskontroll vid någon av korsningarna över Drottninggatan i Stockholm? <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
M5POWER Du har väl sett filmen från Holland där en M5 E39 drar snuten! Det såg inte helt enkelt ut. M5 killen verkade ha lite dålig koll bakåt dessutom. |
|
|
Jag tittade just på getaway in Stockholm2 för första gången. VILKET RUS! Alltså man skulle aldrig, ALDRIG göra nåt sånt själv, men visst är filmen underhållande. Alla andra: Jo visst fan ska man blinka, eller på andra sätt försöka varna medtrafikanter om poliskontroller. Det hör ju till liksom...:) Jag kör med radar/laser varnare samt laser störare på min BMW. Så snuten kan ha problem att ta mig för överhastighet. Jag kör sällan mycket hårt dock. Ibland 20-30km/h över. Då jag ett par gånger "race'at" mot någon med all min anti-fartkontroll utrustning har jag faktiskt en gång upplevt nåt roligt. Jag körde mot en Volvo T4. (motorväg inne i H:fors) då plötsligt började det blinka nåt så in i ***** på min varnare. Jag saktade in och T4 susade förbi. Hans enda chans att slippa om mig blev en otrevlig överraskning för honom. Det var 120km/h begränsning på området, och jag tippar på att han höll ca 200.... OUCH! Den stackarn har väl inte sett körkortet sen dess... Support Your Local Big Red Machine! -or else- Hells.A. NOMADS FINLAND |
|
|
bayerischemotor: Det här hör väl egentligen inte HELLER hit, men, jag ser att du kör 850R när M5:an står i vintervila (för det är väl inte tvärtom? :). Vad tycker du om 850:n, är den pigg och skulle den ha en chans mot din 3.6:a? Det snackas ju mycket om Volvos R modeller, men jag är av den bestämda uppfattningen att det är mycket snack och lite verkstad... :) Hoppas du ursäktar... ;) Är din trimmad, har du kanske tom. kört den på rullande landsväg så att du vet hur många hästar som verkligen kommer ner i backen? Bara lite allmänna funderingar, jag har en Ford som jag åker i till vardags. Kanske är tabu, men jag är väldigt nöjd med den och tycker det är en bra bil som både hade rätt inköpspris och går bra (det är en Mondeo ST200). Varför jag undrar ang. din 850R är för att jag en gång "tävlade" lite med 2 st 850R på nya dubbelfiliga motorvägen innan Strängnäs och till min förvåning faktiskt lyckades smyga ifrån dem (jaja, jag vet, det gick åt helsicke för fort (nu lär jag få igen det jag skrev tidigare :) men vägen var kruttorr och inte en annan bil i sikte) när farterna närmade sig 210-220 och vid 230 var de definitivt frånåkta. Det jäkligaste är att en av killarna (de kände tydligen inte varandra) ringde mig för ett litet tag sedan. Han hade sedan vi racade varit GRYMT förvånad över utgången och hade tagit mitt bilnummer för att kunna kolla med mig om jag preppat bilen på något sätt. Hans trimmare hade lovat honom att hans bil skulle ge åtminstone 260 riktiga hk, min ST200 ska ge 205 faktablads hk original (vilket den fortfarande är). Han var av förklarliga skäl inte helt nöjd, inga hard feelings mot mig, vi snackade en bra stund, men trimfirman (BSR) skulle enligt honom få sig en skopa. Är det så att 850R svävar på fantasisiffror och monumentala transmissionsförluster, eller var hans bil kaputt/taskigt preppad?? Jag förväntar mig naturligtvis inget klart svar, men det vore roligt att höra din uppfattning, du har ju en dylika rackare och är dessutom ägare till en fin BMW att jämföra med. Ber om ursäkt att det mest blev Ford/Volvo i det här inläggt, hoppas ni tycker det är OK och att det får slinka igenom som kuriosavetande... ;) <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Tjena Visst ska man blinka åt andra vid kontroll, Men va faan händer om man råkar blinka åt en civilare som är i området för kontrollen??? Torskar man stenhårt då eller? mvh |
|
|
M5POWER: Det ser ut som det det är många här som inte utnyttjar kraften i sina bilar. Själv har jag tappat räkningen för länge sen på hur många gånger P... har fått ge upp. De har själva sagt ett flertal gånger att dessa tillfällen är de roligaste under arbetspasset. Hjälp P... att ha roligt på jobbet!!! |
|
|
Det här har spårat ut... M5POWER, berätta var du bor ! Vet inte om jag vill släppa ut mina barn i närheten. Använd sunt förnuft på våra vägar. Det finns många sportvagnsklubbar med ännu fler tillfällen att köra på våra racerbanor. Det är vid dessa tillfällen som det skall gasas, inte på allmän väg. Förarlicenskurs på Knutstorp 6-7/4 -02 Läs mer på www.mgcc.nu |
|
|
quixotic2: Som jag tidigare sagt i forumet, så har jag haft många Volvo. Jag kan räkna upp dom för dig så du ser hur jag värderar 850R. 850 20v, v70 TDI, Nya v70 TDI, S80 T6, V40 T4. Och nu har jag återgått till 850R. Varför? Då jag köpte 850 20v, var ju R ny och svindyr. En god vän till mig hade en, och -95 var 850t5-r det värsta man hade kört! För ett par månader sedan hittade jag min nuvarande 850r. Den har all utrustning, komplett servicebok och inte ens ett stenskott! Min 850 har ett litet "handikapp" vilket betyder att den är automat växlad. Mycket komfortabelt, och jag klagar inte då det är mycket skönt i hektisk stadstrafik. Prestandamässigt får Volvon godkännt. Effekten är bra, och den drar ju iväg rätt bra p.g.a. turbon. Det ska väl vara 240hk. Men egentligen har R endast 225hk, laddtrycket höjt vid fullt gaspådrag under max 30sec varav motorn uppnår 240hk!!! Detta är mycket viktigt att komma ihåg. Chassie delen är mycket bra, fina stötdämpare, lagom fasta men tar ändå upp ojämnheter förvånande bra. Framhjulsdriften förstör bilen. Visst kan man gasa på rakt fram, men gaspådrag ut ur en kurva betyder hjulspinn och ändrad färdriktning... Jag har inte ännu kört bilarna mot varandra, men jag VET att M5'an är snabbare. 850 börjar bli lite slö efter 150-160km/h. Jag har kört min T4 mot M5 och det var rätt så taijt rakt fram. I.o.f.s så var min T4 trimmad, avgas, filter. M5 hade ett övertag, men inte så himla mycket. Dock tycker jag att 850 känns snabbare än T4'an... Detta får prövas när det blir lite varmare ute. Min 850 är alldeles orörd i motorrummet, men har ett direktfilter på hyllan, avgassystem i planerna. Sänkning etc. Det att du slog en 850R med din ST200 tycker jag att verkar lite skumt. Har inte ST200 0-100 tider på GTI mått? Kring 8 sec? Kanske hans bil var dåligt i trim? Jag har kört mot en ST 200 en gång med T4, men vi blev hindrade av trafik. Visst går den OK dock. Har aldrig kört en och enda chansen jag har haft att trycka lite sked mot en sån blev avbruten, så jag kan egentligen inte kommentera den vidare än fabriks uppgifterna. Volvo 850R är en fin bil. Jag kan rekommendera den åt alla som första/andrabil. Mycket lastutrymme, bra prestanda, billig i drift,m.m. En mycket säker bil. Bra familjebil. Jag skulle inte klara mig med endast M5'an Baksätet är ju ett skämt storleksmässigt, framsätet likaså. Bakluckan rätt rymlig, men eftersom man inte kan fälla ner baksätet kan man inte heller lasta t.ex stora högtalare. *SKÄMT* 850 är ju mellan klassare och det är ju E34 också, men 850 är ju enorm inuti mot E34. Om du har vidare frågor så fråga på. Jag vet att man egentligen ska bara ha BMW på listan, men jag skev dit 850R'en p.g.a. att jag vet att det finns ett stort intresse för den modellen... Support Your Local Big Red Machine! -or else- Hells.A. NOMADS FINLAND |
|
|
bayerischemotor: Det var ett utförligt och trevlig svar! :) Tackar! Ja, då är det väl bara för 850 ägaren att höra av sig till BSR då, något stämmer inte, det kan vi väl nästan utgå ifrån. ST200 har, precis som du säger, lite mer "GTI tider" över sig än renodlade "sportvagnsprestanda". Går dock jämt med ex. 330i:n som är några kilo tyngre (kompisen har en 01:a) men, precis som med Volvo är framhjulsdriften ett handikapp när det börjar svänga. Motorn är dock kanonfin, närapå lika kul som BMW's R6:a, råmar som en skadskjuten ko och drar som tåget över hela registret (jaja, under 2500 rpm är den ganska lam... men det är å andra sidan många bilar) med festliga vridmomentstoppar runt 4000 och 6000 rpm. Vet inte hur matchen mellan din T4:a och ST200:an skulle ha avlöpt, det beror nog mycket på om Ford ägaren fått till växelvalen och om du fått möjlighet att utnyttja turbovridet. Framhjulsdrift är för övrigt ett bra surt påfund, nya Alfan (156 GTA) som borde kunna vara en riktigt fin vagn, lär enligt uppgift vara halvt om halvt okörbar på Svenska vägar (slask, regns, etc.) då framhjulen rycker, huger, spårar och i största allmänhet beter sig mycket störigt (bara som ett exempel). Turbo är ju alltid kul... och bakhjulsdrift, sedan vill man ju, som du säger, kunna sitta bra också... då återstår inte så många BMW. Eller... ja just det, det finns visst en modell som kombinerar ovanstående på ett lysande sätt... vilken nu det kan vara får ni lista ut själva?! ;) ;) ;) Ha det så gott, gasa försiktigt i snöslasket! <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.