|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bromsade hos autokinito idag, med nya IC'n - 554HP/6650rpm finns lite till att hämta, men körbarhet, power, vrid, effektkurvan är så nice nu att det är dags att släppa detta mums-mums-kit till "allmänheten" förresten - var är ESS kittet :-) | |
|
Låter utan tvekan intressant till 1000! Mer info vill vi ha! Länk |
|
|
554 hk ur en M5 med kompressor? Stöd Team Schwedenkreuz! Länk |
|
|
Precis, 2st kompressorer för att vara exakt (Rotrex C-74, I princip en mekanisk Holset turbo) - mer info inom kort, hemsida bygges i dagarna. kittet kommer att säljas, tillverkas och monteras av/hos Alutech i Gävle. (för dom som vill ställa sig i kön) Nu lägger jag energin på en enkelkompressorvariant till 540'an med i övrigt princip som till M5'an . den kommer bli riktigt intressant tror jag prestanda/prismässigt. Till våren skall dräparmotorn till 540is också vara klar :-) - vem sa att vintrar är tråkiga? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
:) en del åker skidor och längfärdsskridskor låter urtråkigt i jämnförelse, väntar med spänning på hemsidan. ///MVH Hasso Länk |
|
Skulle enkelkompressorvarianten passa i en 740? /N |
|
| Javisst. | |
|
VAd är det för m5 vi pratar årsmodell? |
|
|
vi pratar E39 - V8'or ligger mig varmast om hjärtat - men 6'orna skall väl få en chans framöver nån gång :-) |
|
|
Ok det vore roligt koka i hop nåt till min e 34 a |
|
|
Åströmarn: E39. |
|
|
tänk vad ett par minuter från att läsa till att svara kan göra :) |
|
|
Jo jag vet att det var till e 39 men jag vill att det skulle finns till e 34 |
|
|
540is: Måste säga att Patrik o du för den delen har lyckats riktigt bra med installationen av kompressor i din bil. Ser så stilrent ut. Va in till Patrik när han byggde om din IC. Varför inte köra med dom du hade i luftburkarna? Gav dom vör lite kyla? Måste ju nästan gå att få igen bes. om dom är monterade där. ///Micke |
|
|
2 orsaker - som dom vi provade med först gav dom för lite kyla, man hade kunna dubbla elementen och ändå få plats i boxen - men då blir dom väldans dyra att tillverka (Turbogenetics element) - och fortfarande får då leva med trögheten som en vattenkyld IC ger - ingen höjdare i stadstrafik direkt, så pris/prestanda talade för en vanlig IC, besiktningsmässigt funkar det faktist precis lika bra - svartlackerad ic bakom fronten och rören går fortfarande upp genom boxarna - jag ser ingen större skillnad faktist. nu har ju jag blåa silikonslangar men svarta är beställda :-) nackdelen är att man får jobba lite med fronten för att IC'n skall få plats. o andra sidan slipper man vattenpumpen.... ja det går att argumentera fram & tillbaka ett antal gånger..... |
|
|
Rickard: Hur "lite" laddar du med dessa kompressorer? Kan inte vara högt laddtryck väl, eftersom ni "endast" plockar ur 154 hk extra med dubbla kompressorer och Laddluftkylare ur en V8 som lämnar 400 hk i grunden... Varför inte kompsänka och öka laddet? Effekterna skulle bli ganska höga, med god hållbarhet. Problemet är väl sprutet, men det går ju antagligen att mappa om även den original-Motronicen... Mvh Kimmo. |
|
|
0.5 bar laddas det, visst går det att ta ut mer, men det är inte målsättningen med detta kit, målsättningen är en bil som uppför sig som en M5'a - med full körbarhet sommar som vinter, med bibehållen förbrukning, enkel installation, och framförallt med bibehållen hållbarhet. därför använder vi 2 mindre kompressorer för att ge en trevlig linjär effektkurva - bilen känns fortfarande som en sugmotorbil. fast med ett j**la drag :) Sprutet i sig är ingen begränsing, spridare måste givetvis bytas (redan på denna nivå) tänk på att orginalkompet på M5'an är relativt högt (11.0:1) vilket också sätter gränser - bilen skall gå att köra på 95 oktan precis som en orginalare, för 540is "racemaskinen" kommer det se annorlunda ut - ja lovar :-) |
|
Grubbe |
"men 6'orna skall väl få en chans framöver nån gång :-)" Du säger det? ;) |
| schhhh :-) | |
|
540is: Har inte du nån hemsida där man kan kolla in din urläckra 540? =) Mvh Jojje |
|
| Jojje81: www.540is.com | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.