AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.593

trimning av M30 3.5

Sida 1 av 2
Har nån några idéer om hur man trimmar en M535i? Dock inte filtret & chipet för det är redan gjort.
Ger ett extraktorgrenrör någon nämnvärd effekt ihop med filter & chip?

Är det någon som vet om ett extraktorrör på en M40 motor över huvudtaget har någon effekt?

Boooze

BMW Club Finland #2046
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nästa steg är att byta kam och skruva dit ett extraktorgrenrör tillsammans med ett friflödes
avgassytem.Då har du gjort det som dom flesta gör med 3,5 och ligger på ca240hkr.Vill du ha mera så får toppen av och du får börja arbeta med den.Tex större ventiler som b10án ändrade kanaler mm.Det kan löna sig att titta på insuget orginal är inte det absolut bästa,det var en tråd uppe ang insug till m30 motor innan som du kan kolla in.Annars så kan du köra med sepparata spjälhus och bygga bort luftmassemätaren så du kör med en mapgivare i stället.
Hello Nasty
Byta ventiler är helt onödigt. Och ska du köra med en map givare så behöver du ett nytt styrsystem o det är inte billigt, ska du köra med spjällhus så kostar det ca: 10000 för tre par.

Ta av toppen porta o fixa till så mycket det går lägg i en annan kam 284-290gr. med min. 11mm i lyft, extractorgrenrör plus avgas, filter sen åk o mappa, är blocket i bra skick så lägger du dig på runt 250hk 350Nm.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Att bara montera extraktorrör på din M40 ger dig nog inte annat än lite färre € i plånboken.
w9816--> Inte så lite mindre € i plånboken heller, kollade på bildelsimporten, extraktor+halva avgassystemet = ca 6000kr!

Men med chip filter och grenrör (hela skiten kostar väl ca 10.000kr) borde man kunna få åtminstone 4 hästar till! ;)
Det blir jäkligt dyra hästar...

Boooze

BMW Club Finland #2046
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
hello nasty, nja det finns genvägar att ta om man vill köra med mapgivare, motornord har enkel bulta på historia och deras system kostar runt 5000:-
Spjälhus, tja köpte själv för 1500 spänn till min 3,5 b10 motor men fick tillverka egna addaptrar.
eller så turbomatar man motorn.
Man får mer effekt för pengarna.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Bara ett litet problem med att turbomata en e-28á och det är när man ska in hos sbp.
"undrar varför det börjar säljas överladdade bmw förfullt?"
Är själv inne på den linjen och får se hur jag löser det problemet....
Det går alltid att komma undan, om man bygger snyggt.
Typ kåpa över turbon så den inte syns, nerställd tryck
mm...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
--> cosworth

Jo det fungerar ju om Stewie Wonder ska besiktiga bilen :-)

//Ticco

"NICTIC RACING"
Hello Nasty
Pelle Persson, jag personligen köper ju hellre ett kompl. styrsystem för 12000 då vet man att man får bra grejer som går att ställa in allt med!

Spjällhus från M5 3.6l har vi också monterat på en bil, ingen rolig historia ändra bultmönster fixa adapter till termostathus osv. nja tycker du verkligen det är värt det arbetet?
Jag personligen är lite tveksam, hur mycket mer har du fått ut av motorn med spjällhus?

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Henrik, det är helt klart bättre med ett nytt styrsystem, men för 12papp så får man inte så mycket...iaf om man handlar nya grejor.
Så mycket jobb är det inte att få dit ett 3,6 spjälhus, visst man får göra en addapter bricka mellan topp och spjällhus, bort med termostathuset och göra en addapter där med och dit med en termostat från en m10 motor.
Det gav en mera körbar/varvillig motor och 20-25hkr mer, med att köra med separata spjällhus.
Men nu är det konseptet övergivet, för mycket vill ha mer..och den lättaste vägen för det är en m102 motor.
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Harkel!!!
Hmmm....VI????
Hello Nasty
Jaja....*garv* du då.

Jag menar att jag vet precis vad som är gjort eftersom vi jobbade ihop under tiden då bygget gjordes....

Pelle givare mm. har jag inte räknat in i priset av styrsystem.

Hur mycket gav motorn då? ( i bromsbänk inga uppskattade hk och Nm)

Håller själv på med ett bygge nu fast dock utan spjällhus visst hade det i mitt fall varit det bästa men har inte råd för tillf. med tanke på att jag lägger ut 25000 på toppen då är ett nytt insug inräknat i priset.

Men om du har lagt ditt på hyllan så kanske det ev. kan vara till salu?

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Vi kan iaf komma överrens om 3,6 ans spjällhus inte passar rakt på, men det finns andra som märken som man kan annvända sig av.Och dom brukar annvända sig av samma bullting som ex weber, dellorto och då kan köra med deras insug. Och man kan bygga om en dubbelförgasare och annvända som spällhus, dock har jag aldrig provat det själv.
När jag hade motorn i etapp 2 så fick jag ut 296/385
fick vara så i 2 veckor, etapp 3 med mycket värre kam bromsade jag tyvärr aldrig.
Henrik, tyvärr är inte spjälhusen tillsalu.
Men sätt in en annons i idrottsbladet, det ligger faktiskt rätt så mycket delar och skräpar i garagen.
Jag har ifos spjällhus till en Porsche 3,5rsr liggande, men dom ligger rätt så högt i pris
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Var ska man ta trycket/vakumet till map-sensorn när man använder separata spjälld?
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Tipsaren

Sätt mappgivaren i plenumkammaren

Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Pickis: Det blir svårt att hitta någon plenumkammare
när du kör separata spjäll,och utan någon form av luftmätning.
MAPsensor brukar inte funka något vidare med vassa kammaxlar heller, så det brukar bli att använda spjälllägesgivare istället.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Om vi säger så här !

Chip , Filter , Trimkamm , Extraktorgrenrör , Portning av topp , Avgassytem , Ommappning ?

vad bör effekten ligga på då på en orignial M535i ?
på ett ungefär !??

2xxhkr ? xxx Nm ?

Länk

KÖPES: Länk
Hello Nasty!
På en org. M535i så borde du ju veta vad vad motorn lämnar.

Men med det du skrivit om blocket är friskt så får du ut precis så mycket som jag tidigare har skrivit ca:250hk 350Nm.

Mvh/Henrik

Hello Nasty!
Pelle Persson!

Bygget har kommit igång redigt nu och jag får väl säga att det blir inte som man tänkt från början, har fixat spjällhus, har även lämnat blocket så ska jag antagligen köpa ett nytt progbart sprut och tändn.

Det var inga dåliga siffror du hade i bromsbänken var det en org. Alpina motor med spjällhus? Vad testade du för kam efter det?

Mvh/Henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.