|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det katastrof att köra en vinter uten motorvärmare? Bilen är en 328 från 96. Tacksam för svar mvh daniel 'D' | |
| skulle oxå vilja veta om de är värt attt installera motorvärmare, om ja ska sälja bilen till sommaren, första ägaren som kör bilen vintertid | |
|
Motor&kupevärmare är en komfortdetalj som jag vant mej vid sen flera år tillbaka och har alltid satt in det bilarna jag ägt, skonsamt för motorn varmt och skönt för dej inget is skrapande osv. Man sparar ca 1 liter bränsle första milen på en sexcylindrig motor och man gör ju en hel del kallstarter på ett år. mvh |
|
|
JA det är inte så skonsamt för motorn,sliter på motorn att ha en massa kallstarter så det är att föredra med motorvärmare Bimmer |
|
|
Självklart är det ingen katastrof att köra utan motorvärmare och om du vet att du ska sälja nästa sommar blir det ju svårt att räkna hem investeringen. Däremot så är det en enorm komfortökning att sätta sig i en varm bil på morgnarna och inte minst slippa skrapa rutor. Mvh Johan |
|
|
Jag rekommenderar starkt motorvärmare,det slits mycket utan samt att det blir högre bensinförbrukning. Kupe´värmare skulle inte jag ha i en bil,varmt i bilen/kallt ute är döden för bilar,det tar en massa år men rosten kommer fort sen. Det beror på att med kupe´värmare så blir även bilens yttre kaross varm och så kan det vara iskallt ute,det är lika med kondens i massa små utrymmen. Det finns stolsvärme och värmen i kupe´n kommer efter några minuter om man har haft motorvärmaren i,visst är det skönt och bekvämt att ha kupe´värmare men vill man ha en bil i många år framöver i bra skick så skippa den.(men du skulle sälja den till sommaren) Det är ett + om bilen har motorvärmare oxå när du ska sälja den. |
|
|
Tempus_jeho: Om kupevärmaren skulle vara döden för bilen så kan man ju inte köra med någon värme alls när man kör, för det blir ju samma sak... Om vi säger att kupevärmaren värmer till plus 20 grader... så är det ju exakt samma sak som att ställa in temperaturen på 20 grader när man kör... eller? Nej kupevärmare är ju kanonskönt att ha när det är lite kallare.. |
|
|
Tempus_jeho: Precis som "Calle" förstår jag inte riktigt ditt resenomang. Det bästa vore alltså om alla bilar som såldes till kalla länder som sverige lev. från fabrik utan möjlighet till värme i kupén om man ska dra det till sin spets. Det finns mössa, vantar och dunjackor så man klarar det i alla fall. Imma på rutorna kan man alltid torka bort med vantarna. Hur extremt rädd man kan vara om ett bruksfordon (för det måste väl ändå en bil vara som man väljer att anävnda på vintern va?) så måste det ändå finnas en gräns annars kommer man bara må psykiskt dåligt om man varje dag tänker på att bilen kan rosta pga av att jag brassar på lite värme i bilen för att inte förfrysa. I sånt fall mår nog både du och bilen bättre av att stå i garaget över vintern.:) För mig är det en självklarhet att ha kupévärmare inkopplad om man han motorvärmaren ansluten. Ska jag vara ärlig så har vi motor/kupévätmare på vår 325 E46 samt vår E36 316 mer för att få komforten med en varm och isfri bil än att spara på motorerna även om det är ett klart +. Skulle det sedan vara så att bilarna på något sätt rostar lite mer av detta så får det va.... Det som däremot är rena slakten för en bil är att köra in och ut ur ett varmt garage varje dag under vintern men det är som bekannt en annan historia. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
hehe,jag har dragit i gång en lite debatt.....fränt. Jag sa bara att Jag inte skulle använda kupe´värmare,kolla hur rostiga gamla bmw bilar är igentligen,bästa skötsel på en bil är motorvärmare BARA och står den inne så är det kallgarage eller carport som gäller,sen får alla tycka vad dom vill :) Och det är väl fint att vi har vägsalt oxa va :) måste ju vara kanon bra för bilen......NOT "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." "Oj vad utittad jag är i min rostbruna gamla bmw,jag tar bussen istället" |
|
|
Förstår inte riktigt var du vill komma. Om en bil är upprostad eller inte tror jag beror på 1000 andra faktorer såsom tvätt sov. Kupévärmaren spelar inte så stor roll där. Men det verkar vara något du hakat upp dig på... Varken jag eller någon annan har sagt något om att ha bilen i kallgarage/carport så jag vet inte vem du riktar dig till. PS. Jag föredrar alla gånger en rostig men varm BMW framför bussen. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| vad kostar en motorvärmare på ett ungefär? skiter i kupevärmare | |
beemer_87 |
Undrar samma sak som Cruser.. Såg att Biltema hade motovärmare.. är de nåt att ha ? Ska in med bilen till verkstan snart för lite småfix så man kanske ska köpa o be dom koppla in.. men hur mycket skulle allt kosta tror ni ? |
|
Cruser, beemer_87 >>kolla länken:Länk mvh |
|
|
När man ändå håller på, kan man väl lika gärna dra in ett uttag till kupén? Sen om man använder det eller inte har väl inte så stor betydelse? Lite lustigt dock på min bil, där är det bara indraget till kupén. Använder det ibland, men nu står den inställd och till salu. |
|
|
mats_hajen: va e de för bil du ska sälja? jo kanske lika bra, men hur svårt är det att dra in i kupen? är det insticksvärme man ska ha....om man kollar på länken över? kan man koppla det själv? hur? mvh Tony |
|
|
Monterade kupevärmare på en e36 andvände mej av gummigenomföringen under batterihyllan(motorrummet) för kabeln till uttaget, var lite krångligt men bra blev det till slut. mvh |
|
|
batterihylan? mitt batteri sitter i bagaget, men går de sätta in motorvärmare själv utan specialkunskaper och stor billyft? mvh Tony |
|
|
Du har en tom batterihylla i motorummet om jag inte minns fel för det hade jag på en e36/325 jag ägde en gång och där fanns en gummigenomföring som passade för att dra in kabeln till kupen.Sen ska du knacka ur en frostplugg på motorn där insticks"dopp"värmaren skall monteras intill ac-kompressorn.Stor fördel att andvända en billyft eftersom det är lite bökigt att komma åt annars, kan tilläggas att det tog längre ttid att få in kabeln till kupen än det tog att sätta dit värmaren på motorn.Intagskabeln "miniplugg" borrade jag intill nummerplåten. mvh |
|
| måste de tas från undersidan? går inte att koppla in utan att höja upp alls eller? har inte ac...hur ser frostpluggen ut? nån som har bild? | |
|
Klart man kan ha kupevärmare men man kan ju slå av och köra på så lågt watt tal som möjligt annars får man en massa is på bilen nnär det snöar och det är defenitit inte bra rinner mellan dörrar i framkant och lätt kan göra så man får skador .. jag har kupevärmare i min men jag kör på max 600... är det -20 ute så värmer det nästan ingenting men det blir mycket lättare att skrapa rutorna + att den inte är som en isbit inuti lite lagomt sval Bimmer |
|
|
Någon här som monterat motorvärmare samt grenledning på E46 325-01? skulle gärna ha lite tips om var jag ska placera kablaget, värmaren är ju smidig nu när det bara är kontaktvärmare som monteras utanpå blocket med pasta emellan. såg det fanns en bra genomföring mellan kupén och det tomma utrymmet på passagerarsidan bakom fjäderbenstornet. men in dit ser det mörkt ut. borra eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.