|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har träffat en hel del kvinnor som kör bil alldeles utmärkt, i alla bemärkelser. Dom trafikanter man stöter på som gör tokgalna saker är till största delen män i min erfarenhet. |
|
|
emilsson; Jag har träffat en hel del kvinnor som är korkade. Det säger ingenting om hur många kvinnor som är korkade. Såna påståenden är värdelösa och intetsägande. Klart att det finns kvinnor som kör bra, och män som kör uselt. Dock är kvinnorna som kör uselt, relativt sätt, många fler. |
|
|
Jag upprepar: en bra trafikant är den som undviker olyckor. Det är kvinnor som grupp bättre på än män som grupp. Även inräknat att kvinnor som grupp har kortare körsträckor. Detta är inte så svårt att förstå egentligen. Det är statistik rakt av. Men för många män verkar detta vara jättekänsligt...tänk om kvinnor är bättre än män på den manliga domänen bilkörning, huga! Vilket de är, som grupp sett :-) (En personlig reflektion, som jag inte kan bevisa statistiskt men ändå: de kvinnor jag har träffat på genom åren har samtliga varit sämre än män rent körtekniskt. Men de har kompenserat detta genom att köra förståndigt. Därför har de varit säkrare bilister än många körskickliga män med "big balls".) |
|
|
Javisst,bättre "trafikanter",men inte bättre på att köra bil :) vilket frågeställningen var :) Mvh Janne. |
|
|
Bayerische, min utsaga har samma relevans som din. Dom flesta kvinnor jag har träffat har varit korkade, fast det stämmer även in på dom flesta män jag träffat. Utifrån mitt eget högst personliga perspektiv på vad som gör någon korkad. Så visst kan man dra slutsatser ifrån ett icke säkerhetsställt statistiskt underlag. :) Visst har man hamnat bakom någon dam/tant/tjej som har gjort frustrerande saker, men dom gånger någon medtrafikant har utsatt en för direkt fara har det varit män/pojkar/gubbar varenda gång. Sen tänker inte jag generalisera så till den milda grad att påstå att ena könet kör bättre än det andra, jag tror det är högst individuellt. T.ex. så kör jag bättre på alla sätt än min sambo, men hon tycker illa om att köra bil, så hon har aldrig haft motivation än att bli "bättre" än att klara sig olycksfri i trafiken, vilket för övrigt är bra nog. Problemet, tycker jag, i den här diskussionen är (som så många andra påpekat) att många här i tråden ser att vara bra på att "köra bil" handlar om hur effektivt du kan nyttja bilens toppresurser. Vilket är tämligen ointressant till vardags. Är man duktig på det är man duktig på att köra på bana mer än att vara duktig på det breda begreppet köra bil. Att vara duktig på att köra bil är att anpassa sitt körsätt till situationer och förhållanden och att på så sätt undvika incidenter. Det är kvinnor otvetydigt bättre på, det finns det underlag och forskning för att påvisa. hmm... nu svammlar jag igen, undviker nog att sätta igång att jobba efter lunchen. |
|
|
Sabine i sin ring taxi måste vara en av dem bättre förarna på denna jord :-) Mpower |
|
|
Emilsson: Jag gav en liknelse som inte är korrekt-det är poängen. Det är ju klart att den inte har samma relevans, och nej, man kan inte dra korrekta slutsater från bristfällig statistik=) Då blir resultatet lika korrekt som artikelns - dvs totalt vilseledande och armt på sanningshalt. Och även om vi är totalt ovetenskapliga i vår deduktion tror jag verkligen att de flesta rent intuitivt och spontant erkänner att män kör bättre, bemästrar bilen bättre, utnyttjar bilens resurser bättre, U name it. |
|
|
Okej då, om frågeställningen bara handlar om att kunna vrida ratt och häva sladd, då är män generellt betydligt skickligare än kvinnor. Men handlar det om att vara en bra trafikant, då är kvinnor skickligare än män. Lustigt nog har även en del kvinnor svårt att acceptera resonemanget att killar skulle kunna vara bätrte på något... |
|
kilroy |
Bayerische* "Då blir resultatet lika korrekt som artikelns - dvs totalt vilseledande och armt på sanningshalt." Den slutledningen vet vi ju inget om. Hade undersökningen omfattat 100.000 personer och dessutom varit något mer vetenskapligt utformad så kunde ju resultatet faktiskt blivit likadant. Dessutom handlar ju inte tråden om någon frågeställning utan om ett påstående..."Kvinnor kör bättre än män."...där påståendet rent innehållsmässigt inte är definierat. Vad innebär påståendet "Kör bättre"? "Såna påståenden är värdelösa och intetsägande. Klart att det finns kvinnor som kör bra, och män som kör uselt. Dock är kvinnorna som kör uselt, relativt sätt, många fler." Var någonstans finns det påståendet verifierat? Om du nu tycker att det är viktigt att andra medlemmar använder sig av en saklig argumentationsteknik så kan man ju fråga sig varför du själv använder en argumentationsteknik med helt overifierade påståenden...som i mina öron mer låter som ditt eget tyckande... Mvh kilroy |
|
Kilroy: Klart att ett resultat blir uselt om statistiken på viken resultatet grundas är bristfällig. Det har gjorts undersökningar, vetenskapliga, ja rent av av positivistisk och induktiv karaktär, som tyder på att kvinnor kör sämre än män. Nu kommer du att fråga mig vad kör innebär. Jo, kör innebär allt vad körning innebär, sammanslaget. Jag argumenterar inte för någonting. Jag motargumenterar usla exempel och korkad "forskning". Visst, vill du, så kan vi sakligt argumentera. Jag argumenterar för män och att de kör bättre. Din tur. |
|
| En kvinna bakom ratten = herrelös bil..........(livsfarligt) ;) | |
kilroy |
RISKEN finns att resultatet blir uselt om underlaget eller upplägget på undersökningen är bristfälligt. I just detta fallet vet varken du eller jag vad resultatet hade blivit med ett större urval och en annon metodik, eller hur? Teoretiskt sett skulle resultatet kunna bli detsamma. Jag tror det hade varit värdefullt om du kunnat länka till dessa undersökningar som visar att kvinnor "kör sämre" än män. Då hade vi ju fått ett nytt material att nagelfara. Olika medlemmars svar tyder på en lätt begreppsförvirring när det gäller begreppet "köra bil". Begreppsförvirring är kanske inte rätt ord men uppenbart lägger man in olika betydelser i begreppet "köra bil". En del i begreppet "köra bil" resulterar onekligen i den högst officiella statistik som jag visade i mitt första svar. En annan del i begreppet kan väl sammanfattas i "Hur man tekniskt sett förstår bilens konstruktion och bilens uppförande i olika situationer". På den punkten tror jag att vi män har ett stort övertag, delvis pga ett större tekniskt intresse. Det övertaget innebär ju inte per automatik att vi män generellt är bättre lämpade att köra bil i alla upptänkliga trafiksituationer. Parametrar som omdöme, ansvar, trafiksäkerhetstänkande osv lagras inte in i den manliga hjärnan bara för att vi förstår hur kopplingen fungerar på en bil. Frågeställningen om kvinnor eller män kör bäst är väl egentligen inte så viktig, åtminstone inte för mig. Möjligtvis är den viktig för vissa typer av män. Dina åsikter angående "usla exempel och korkad "forskning" köper jag självfallet. Mvh kilroy |
|
Kilroy. När vi vet att vi har en bristfällig grund, är det ett fruktansvärt misstag att anta att resultatet kan vara korrekt och bygga argument kring det. Det måste man primärt ta i beaktande. Låt säkra(re) studier tala. Kan inte hitta undersökningarna, men denna artikel är intressant, Länk |
|
kilroy |
Utan några länkar till dina undersökningar så finns det ju inte speciellt mycket att "ta på" i din argumentation...förutom din åsikt vilken du självklart har rätt att uttrycka precis som alla andra... "Visst, vill du, så kan vi sakligt argumentera. Jag argumenterar för män och att de kör bättre. Din tur." Du efterlyste en saklig argumentation. Jag hittar inget i ditt senaste inlägg som man med bästa vilja i världen kan kalla argumentation. I en saklig argumentation brukar man dels presentera egna sakliga argument och dels bemöta andras argument. Du skriver på ett ställe att "jag argumenterar inte för någonting". I samma inlägg skriver du att "Jag argumenterar för män och att de kör bättre." Exakt vad argumenterar du för egentligen...och, med risk att bli tjatig, med vilka argument...? Mvh kilroy |
|
Somsagt, sakliga argument kräver en förankring i verkligheten. Du vill ha emprisk aundersökningar som bevis. Jag hittar inte några för stunden. Men som sagt - vad pekar ditt sunda förnuft på? Rent spontant. Hur ställer du dej till frågan. Lägg alla undersökningar och vetenskapliga bevis på hyllan för en sekund. Välj 10 män och 10 kvinnor slumpmässigt. Alla skall ha kört lika många mil tidigare under ungerfär samma förutsättningar. Sätt dessa i en bil, och låt de rejsa runt en bana, i fart, med hinder. Hur tror du resultatet blir? TROR. Jag talar inte om säker körning. utan om att kunna bemästra bilen i olika situationer om man måste - nå maximum. jag tror att männen vinner. Jag tror att männen kör bil bättre. |
|
kilroy |
Bayerische* Du öppnade tråden med en länk till en undersökning som omfattade 1000 personer. Den underkände du av flera orsaker, på vilka grunder vet vi inte eftersom undersökningsmetoden och den statistiska metoden är okänd åtminstone för mig... Du fortsatte med att stödja ditt tyckande genom att referera till "undersökningar, vetenskapliga, ja rent av av positivistisk och induktiv karaktär"...som uppenbarligen är mycket svåra att hitta. Nu försöker du i fantasin frammana en annan undersökning där 20 (TJUGO) slumpvisa människor är urvalet och där den statistiska tolkningen av resultatet görs av 1 (EN) människa. Eftersom du riktar frågan till mig så antar jag att jag står för den statistiska tolkningen...även om det lika gärna skulle kunna vara någon annan. Du har mao hamnat så långt ifrån en saklig debatt som möjligt och sakfrågan handlar, precis som i början på tråden, bara om ett enskilt tyckande. Jag tror att vi (läs du) börjar hamna rätt långt ifrån verkligheten i den här tråden... Jag upprepar för andra eller tredje gången att det är svårt att hitta några sakliga argument i dina inlägg...trots att det var en saklig argumentation du efterlyste. Mvh kilroy |
|
Du verkar inte ens bemöda dej att läsa igenom föregående inlägg ordentligt. Läs igen och svara på min fråga. |
|
| Dom flesta fruntimmer är taskiga bilförare helt enkelt inget att hymla med. Men i gengäld är dom betydligt snyggare än oss. | |
|
Det är inte jag som repat / bucklat våra tre senaste bilar i den "trånga" (ca 25cm på varje sida av backspeglarna) garageporten. Min fru är däremot skyldig... (Det talas det inte om, måste bevara familjefriden.) Det var inte en ung spoling i bakvänd keps som smällde in i mig bakifrån, "Oj! Jag blandade ihop gas och broms". Mina egna erfarenheter bara.... ska inte dra några slutsatser... ;) |
|
Helga |
Kunde inte sagt det bättre än Antiloop!! Oj där stod ett träd! Har du gjort garageporten smalare? Jaså, där var en bil parkerad bakom! Var kom den ifrån?? Titta vilken tjusig kappa hon har!! Tycker väl att det har skramlat de sista 300 milen...........hela hjulet höll på att trilla av.. Osv, osv.......... //Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.