AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.701

Kvinnor kör bättre än män.

Sida 1 av 3
Länk

Har tvärtom, genom att observera trafiken,skapat mig en uppfattning om att kvinnor kör sämre än män
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Det är ju bara skit snack att kvinnor kör bättre än män!!

Det finns dock kvinnor/tjejer som kör extremt bra men dom är lätt räknade!

Oväntat att det var en kvinna som skrivit artiklen! Eva Buskas (humpf)

Länk

Den eviga diskussionen... Är det verkligen könet som avgör huruvida någon är bra på att köra bil?

Min sambo kör bättre än många av de män jag känner. Och nej, jag är inte homosexull. Min sambo är en kvinna! :-)
Ja, jag tror verkligen att kön har en fundamental betydelse-på vilken skickligheten byggs upp.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja det är löjligt. Kvinnor kör inte lika mycket bil. Därför uppträder det osäkrare i trafiken. Statistiken som finns är helt missvisande. Då den inte tar hänsyn till antalet mil bakom ratten utan endast till antalet olyckor och inncidenter. Den genomsnittliga mannen kör ju långt fler mil än den genomsnittliga kvinnan.

Saken skulle ju dock hamna i en annan dager om en man och en kvinna hade likvärdig körerfarenhet. Då skiljer det förmodligen ingenting mellan dem. Precis som i andra professioner.

mvh

Bayrische: Jag vågar påstå att en intresserad kvinna kör bättre än vilken palstinasjalsförsedd miljökämpe till kille som helst. Allt handlar om intresse och erfarenhet.

Killar är inte medfött bättre på att köra bil. Däremot verkar det finnas något som gör att killa oftare blir intresserade av bilar och bilkörning. Vad dett beror på vet varken jag eller forskarna.
Haha, vilken intressant "undersökning". Man har alltså bara frågat 1000 personer rakt uppochner om det är män eller kvinnor som kör bäst. Så vetenskapligt! :D

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kvinnor kör mindre bil än män därför orsakar dom mindre olyckor men det brukar man inte nämna.
Jag har som Bjorck en mycket duktig kvinna som kör betydligt bättre än många män , menar då handhavande av bilen och körsätt jag i första hand tänker på. Sedan att dom lyckas hålla koll på rea i alla skyltfönster dom passerar samt se djur och fåglar i naturen samtidigt som dom kör är väl en typisk kvinnlig egenskap som vi karlar saknar :)

///MVH Hasso
Länk
hasso: Vi män är väl bättre på att hålla kolla på reklampelarna för HMs nya kvinnliga underkläderskollektion när vi är ute och kör :-)
Bjoerck. Precis, många faktorer spelar in, kulturella som biologiska. Därför Kör män bättre än kvinnor. Att kvinnor hade kört lika bra som män om de var lika intresserade är EN ANNAN FEMMA. Det handlar om kultur, intresse, genusroller mm - en komplex kombination som skapar en realitet.
Realiteten är den att män kör bättre- och realiteten bygger på ett fundament av tillstånd och orsaker.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
det var säkert en snygg tjej som fragade folk pa gatan, och da svarade alla killar saklart att tjejer är MYCKET bättre förare :-)

det är väl glasklart att män nästan alltid kör bättre
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Sämsta förarna i världen är just kvinnor o senila gubbar som varken ser eller hör när man kommer bakom i 220 km/h :-)

BMW M-POWER
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Yrkestrafiken består nästan bara av män. Fler män vistas i trafiken. Inte konstigt att män krockar oftare då. Stod det nånstans hur många av de tillfrågade som var kvinnor resp. män??

Jag skulle vilja att statisken tog hänsyn till en viss åldersgrypp typ 30-55år, boende i samma storstad och ej yrkeschaufförer.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Päron flyger längre än äpplen!
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Man kan sammanfatta det så här:

Män är bättre bilförare. (Duktigare på att rent tekniskt framföra en bil.)

Men kvinnor är bättre trafikanter. (En duktig trafikant ställer inte till med olyckor.)

Män är inblandade i fler trafikolyckor även när man beaktar att männen kör mer. Och vice versa för kvinnor.

Det som räknas i trafiken är inte hur duktig man är att vrida ratt, det viktigaste är att undvika trafikolyckor. Och det är kvinnor bättre på. Svårare än så är det inte.

PS. Generalisering javisst, men mönstret är tydligt. DS.
kilroy
Om man använder sig av de "vanliga" kriterierna som bedömningsunderlag så är väl slutsatsen rätt klar...

- Kvinnor är mindre inblandade i trafikolyckor, även då man korrelerar siffrorna för antalet körda mil

- Kvinnor förekommer i mindre utsträckning i försäkringsärenden som gäller fordonsskador

- Kvinnor drar inte på sig lika många fortkörningsböter som män

- Kvinnor förekommer inte lika ofta i trafikrelaterade mål i tingsrätten

Med ovanstående som utgångspunkt så kör alltså kvinnor bättre än män...eller?

En annan sak som har rätt stor betydelse är att bilkörning traditionellt sett tillhört (och tillhör) den manliga intressesfären. Även om man statistiskt och vetenskapligt skulle kunna bevisa att kvinnor faktiskt kör bättre än män så skulle de flesta män vägra inse faktum eftersom det troligtvis allvarligt skulle skada deras manliga ego...

Att kvinnor skulle vara bättre på heminredning, barnpassning, städning + ytterligare ett antal traditionellt kvinnliga "sysslor" är väl något som vi män kan acceptera...men att kvinnor kanske också är bättre bilförare hade tveklöst slagit undan benen på många män...

Få frågor är så beroende av vår syn på könsroller som bilkörning...

Mvh kilroy
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns en kvinna på forumet som enligt ryktet visat sig vara riktigt vass på att pressa en M5 E34 runt ringen.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det skulle vara intressant att veta det totala antalet mil per år fördelat på alla kvinnor och alla män i landet och därefter se om man kan räkna ut antalet olyckor per mil?
Och Hanna Ljungberg är bättre än Zlatan för hon har ett högre målsnitt i landslaget.

mattias h;

Perfekt!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Kvinnor kör säkrare än män i den mån "säkrare" automatiskt innebär "bättre"(enl. div olycksstatistik i alla fall),däremot så är de flesta kvinnor inte bättre på att "köra aktivt" eller hur jag ska uttrycka mig...

Motorer/bilar + kvinnor har aldrig varit en lyckad kombination :) vilket gör att det finns få tjejer/kvinnor som egentligen vill vara ute på vägen och köra sin lilla? vagn med motor i ;) vilket i sin tur medför att de inte klarar av att köra bättre en bil rent tekniskt skulle jag vilja säga..
Dvs de har inte alls samma intresse att köra bil, vilket då också gör att deras erfarenheter ute i trafiken med bilen blir begränsade..
OBS! Inte alla kvinnor utan de FLESTA.

Tvivlar på att kvinnor i allmänhet vill köra gocart eller för allan del folkrace som då ofta män gör vilket också bidrar till att vi hanterar ett "missöde eller en "situation""bättre ute i trafiken än vad kvinnor gör.

Tror inte många kvinnor ens kan häva en sladd!...(Oopss).

F-n...Läser jag min text så blir man ju lite fundersam om jag inte borde läsa en bok om "jämställdhet och fördomar" eller nå't innan jag "lägger ut" detta ;)

Ähh...Lägger väl till i "jämställdhetens" namn att vi män ofta kör alldeles för aggressivt/farligt innan vi också efter "ca 25-30 körkortsår" inser att vi måste börja lära av vad erfarenheten hitintills i trafiken säger att man bör göra,dvs att köra med insidan och anpassa hastighet och körsätt utefter förutsättningarna just då,mht sikt,väglag,trafiksituation i övrigt osv...

Jaja...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.