AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.195

330i Touring Köpa?

Sida 2 av 2
Sterngbohm: Det står i rostskyddsgarantin att det bara gäller vid genomrostning. Men vid minsta antydan till rost byts karossdelar på exempelvis E46 och E39. Jag ser inte hur de skulle vara annorlunda på senare modeller.

Alla bilmärkens rostskyddsgaranti är iregel skriven så, dvs gäller endast vid genomrostning.

Ljusmodulens mjukvara är tydligen fullt manipulerbar, så ja, den går att ändra utan att byta ut enheten. Ljusmodulen och ljusvredet på E46 är samma sak och en ny kostar 4400 kr, så även om den bytades ut så är det ingen större kostnad.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Det är den Svenska begagnatgarantin, jag tänker på, villkor; från mrf.se

"MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.

MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.

För övriga bilar rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.

Bilens ålder räknas från dagen för den första registreringen, dvs när bilen togs i trafik

Trafiksäkerhetsgaranti i tre månader, dock högst 3 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är över sex år (72 månader) gamla eller gått mer än 100 000 km och vars pris är minst 50 000 kr.

För övriga bilar, vars pris är under 50 000 kr, rekommenderar MRF Trafiksäkerhetsgaranti i en månad eller 1000 km.

Bilens ålder räknas från dagen för den första registreringen, dvs när bilen togs i trafik"

Inget av det är jag imponerad över, minst 1år utan milbegränsning är den nivå jag vill ha, dock är minskat utdelning vid höga miltal okej, som Tyska Euro+ har, även åldersbegränsningar är okej, se på UK där finns det M5 E34:or som fortfarande har garanti, dyra förlängningar för ägarna, men det är möjligt att förlänga om man vill, det tycker jag är något att ta efter.

wendtan; Nybilsgarantin på BMW i Sverige är mycket bra, men värde tappet på en bil som är acceptabelt utrustad är hög, det ska vara minst 70-90 % av det som gick att få som extrautrustning;) Min fars 530iA kostade 500tkr+ när den var ny, det hade inte varit någon rolig summa att betala, när inbytespriset 3,5år senare blev 140-150tkr? På andra märken är andrahandsvärdet bättre, men det blir ändå dyrt med en nästan fullutrustad VW Passat, Volvo V70, Toyota Avensis, så roligt är det inte att ha en ny, tycker jag.

Jag håller med dig att ligga ute med pengar för den Tyska garantin är uselt, men bättre att få ersättning på ett besvärligt sätt, månad 10, en ingen ersättning alls.

Mvh Stephan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
De 2 gånger jag vart och kollat och/ elelr provkört bil på Montana har min slutsats varit att inte skulle jag köpa en bil där. Dels en M5 E39 jag tittadde på för egen räkning och en 530d som en forumbesöakre funderade på. Det var inga kul upptäckter när man kikade lite närmare på objekten. Sen det som nämns i tråden om mätarskruvade bilar har ju sin anledning kanske.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.