|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jar har hittat en 330 som verkar fin hos en handlare som heter Montana bil i Järfälla. Någon som erfarenhet eller tankar om detta. Bilen är en blå 330 touring -02 7900mil mycket utr pris 207000 Sek Länk Anders | |
|
Vet inget om bilen men du kan ju läsa detta Länk Länk Länk Personligen så hade jag letat på annat håll ___ //Ulf |
|
|
Varning för importerad bil.. kommer bilen från tyskland ska bilen ha ett green card..(ett kort som de river om bilen blivit krockad) ett sådant kort slarvas inte bort direkt. den är till 90% chans skruvad mätare... KÖP DEN INTE Förvisso finns det skruvade bilar i sverige, men i mycket mindre utsträckning.. köp en svenskreggad bil. lycka till/Fredrik |
|
|
Anders.B; Enligt evers i den sista tråden Programmer länkade till, så är bilen du är intresserad av mätarbackad...., för det kan väl inte vara någon annan som menas? "den blå/svarta 330in med m-paket på montana bil hade gått runt 12000 ett par månader innan den importerades så den mätarställningen dom anger stämmer inte.. synd men knappast oväntat men det priset och med den utrustningen.. va själv spekulant på just den bil och hade handlat direkt om den var riktig.." Om jag vore dig skulle jag leta upp en bil direkt från en Tysk BMWhandlare, med 1års garanti som går att utnyttja i Sverige, finns en 03:a med 8600mil för €22220 utrustad med cdvxl, xenon, M-Paket, navi Prof, läder, 18", telefon, pdc, elstolar+minne etc. Den kanske kan vara något? Mvh Stephan |
|
|
Tack för tipsen! Att döma av detta så är bilen iskall... Har tittat lite hos tyska bmw handlare och hittat lite intressanta bilar. Dock inte just den som Stephan hänvisar till... Anders |
|
|
Strengbohm: det här med green card får du gärna berätta mer om för det har åtminstonde inte jag hört talas om. Gissar då att dom inte går att förfalska som t ex en servicebok? Sen vet jag inte vad du pratar om men om jag tolkar dig rätt så säger du att det är stor risk att denna bil är skruvad eftersom den har rullat i Tyskland och där är det mycket vanligare med skruvade mätare än på bilar som rullar i Sverige? Tyvärr är det väl så att ditt inlägg mest visar okunskap och fördomar. Visst finns det gott om importerade bilar med skruvade mätare som rullar i Sverige men en mycket hög procent av dessa har manipulerats i samband med att dom bytte land. Tror nog att det är vanligare att svenskar skruvar sina svensksålda bilar än vad det är att tyskar skruvar sina tysksålda bilar. Dessutom är det numera olagligt att göra detta i Tyskland vilket det inte är i Sverige. Att köpa en svenskreggad bil betyder väl inget i form av trygghet. Bilen i fråga är ju svenskreggad precis som flertalet skruvade och oskruvade bilar som rullar i vårt land... Gissar att du menar svensksåld och det är det många som lever gott på när personer som resonerar som du tycker att SVENSKSÅLD = ÄRLIG OCH OKROCKAD och köper bilar utan att kontrollera historiken. ___ //Ulf |
|
|
Stephan: Bilen som avslöjades som mätarskruvad var inte denna utan en som såldes av Lux Automobil. Huruvida bilen på Montana är ok eller ej får väl någon som är intresserad kolla upp. ___ //Ulf |
|
|
den erfarenhet jag har, har jag fått i samband då jag köpte min 330d Touring som var skruvad. Som jag efter hårt arbete lyckades få köpet häft. Jag lämmna in bilen på chipptrimning gansk snart efter att jag köpte bilen. "Programeraren/chipparen" berättade att man ser mätar ställningen på 3 ställen i en e46:a. Display datorn, En ljusmodul och själva huvud enheten. Då data delarna går att programera om, men ljusmodulen måste bytas. Därmed så kan man se om de bara gjort data fusket eller om dom gått hela vägen och bytt ljus modulen. Min bil hade dom bytt allt. Han kunde se att de hade ändrat något, men inte vad. (då det är ett vimmel av data i bilen) För att då bevisa att denvar skruvad så försökte jag med det mästa... om man m-testar(motormännen) bilen kan de inte skriva att mätarställningen inte stämmer. Så jag ringde kunsumentverket, tanten på konsumentverket berätatde att det är oerhört många som ringer in o har köpt biler som är skuvade.. jag blev skickad vidare till allmännareklamations verket, de vill i sintur ha bevisning om att bilen är skruvad.. det räcker inte med att visa upp om saker som slitage.. så säger de bara att "bilen kan vara hårt körd"(Visst brukar en Bmw vara hårt körd men vissa slit delar ska inte vara slut vid de milen). Till slut kom jag fram till att bilen kom från belgien, och i belgien är det fullt lagligt att skrva, hej villt. Så jag ringde till sbp där bilen var inreggad. Enligt den gubben jag prata med där så var det flästa bilarna skuvade som komm. det spelade ingen större roll från vilket land bilen kom ifrån. Sedan tipsade bmw sverige om att alla servisar som de gör sak registreras på deras data bas. (det var här ifrån mitt heta tips kom, det det vad detta bevis som gjorde att min bilaffär gick tillbaks.) på min mätarställning stod 11 000.. men den senaste servisen var gjord för 3 år sedan och då hade den gått 14 000 mil. Med detta bevis kunde jag häva köpet.. men fick betala dyrt för dom milen jag kört med bilen. så Enligt Motormännen kan de ej ge något bevis på att bilen är skruvad, trots att de har sett många importbilar som "verkar skruvade" . Sbp mannen sa att 80 -90 % av bilarna som går över gränsen är skruvade. Tanten på konsumentverket, berätat att många många bilformor i sverieg säljer skruvade bilar.. inte minnst räknat på de samtal hon har fått från förbannade kunder, som blivit lurade. Det svåra är ju att kunna bevisa att den är skruvad. Det heta tipset måste var som Programer säger. kolla alltid historiken även om den är svensksåld eller inte. Detta är min erfarnhet av importbilar, Tyska bilar i sverige är av av hög grad skruvade, för så mycket skiljer det sig inte i priset så det ska bli lönsamt. Finns givetvis många import bilar som inte är skruvade, men dom är det oftast privatperssoner som importerat. Har du (Programmer) någon erfarenhet av skruvade importbilar? //Fredrik |
|
|
Nej, personligen har jag lyckasts undvika dessa däremot så har jag en importerad bil samt att jag tidigare har haft 3 stycken importbilar, alla oskruvade enligt de kontroller som går att göra. Har både importerat själv och köpt redan importerade bilar i Sverige. Har även dagligen surfat på detta forum under ett par års tid vilket även det ger en del kunskap och insikt om importbilar. Jag håller helt och hållet med dig att risken är stor om du köper en alldeles nyimporterad bil i Sverige, framförallt om den annonseras av någon med kontantkortsnummer på Blocket eller står hos någon mindre seriös handlare. Tror också att en stor del av bilarna som reggas på SBP är skruvade även om 80-90% nog är lite att ta i. Sen om dom blivit skruvade innan eller efter dom rullade över gränsen lär vi nog inte få reda på. Säkraste sättet är att själv köpa bilen på en aukt BMW-handlare i Tyskland och ta hem den själv. Av bilar som finns i Sverige så föredrar jag de som är köpta på BMW i Tyskland och importerade och brukade ett eller flera år av samma person. Enligt din story så var det en kontroll mot en service databas som gav dig beviset och det är ofta denna (då den finns) och en kontroll av garantidatabasen som avslöjar många bilar. Räcker med att ange chassinr till en BMW-åf i Sverige och betala 200-300kr så får du dessa uppgifter. Väl värt att göra innan köp. ___ //Ulf |
|
|
Att man kunde få sånna uppgifter från sverige det kan jag ju säga att jag inte visste.. (det kunde ju sparat en del tid) Gå på det tipset, kolla med Bmw återförsäljaren om service uppgifter.. och lita inte på service boken |
|
|
Programmer; evers nämnde en M-paketad 330iT som fanns hos Montanabil, kika längre in i tråden. Köpa en bil som tagits in av en mindre firma, eller av privatperson som inte brukat bilen själv, är inte att rekommendera, men ett fåtal undantag, med det i minnet, samt ringa serviceverkstäderna, ta garantiutdrag så är det inga problem att köpa en privatimporterad bil, glöm inte bort att även Sv-sålda fuskas, känns det skumt, välj en annan bil. Mvh Stephan |
|
|
Strengbohm: Hur var det med det sk "Gröna kortet" ? Har själv importerat två bilar och ingen av dom har varit krockskadad och det enda "gröna kortet" jag har fått är själva försäkringsbeviset som man får tillsammans med nr plåtarna.. Mvh Jimmy |
|
|
Stephan735: När du skriver att "med 1års garanti som går att utnyttja i Sverige", syftar du då på Europlusgarantin? Om det är denna du menar så fungerar den inte längre i Sverige som den gjorde tidigare (oavsett vad BMW handlaren i Tyskland säger). Istället får du vackert betala ev. reparationer och sedan kräva pengarna från det Tyska försäkringsbolaget som täcker Europlusgarantin. Hur smidig denna process är vågar jag inte spekulera i men det låter inte så kul att eventuellt behöva lägga ut tusentals kronor när man köpt en bil med "garanti". |
|
|
Strengbohm: Ljusmodulen behöver inte bytas för att få en manipulerad mätarställning. Vad menar du med själva huvudenheten? Instämmer med Kristoffer kring Europlus. Den är totalt värdelös i sverige. Du får själv lägga ut pengar och sen göra förfrågning till tyskland. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Håller inte alls med om att Euro+ är värdelöst i Sverige, min fars 530iA fick ny bensinvärmare på garantin, visst han fick ligga ute med pengar, men bättre det en dom usla garantier som fås i Sverige, förfrågan görs innan reparation, varför har BMW Sverige tagit bort sin Euro+? Mvh Stephan |
|
|
Stephan: Hela idén med en garanti är att felet skall åtgärdas utan kostnad. Om det är ett allvarligare fel kan köparen tvingas ligga ute med 20-30 kkr i flera månader innan det händer något. Totalt värdelöst enligt mig. Bmw Sverige tröttnade på att ligga ute med stora summor mot Bmw tyskland samt att det i vissa fall tydligen var svårt att få ut ersättning. Vilken usla garanti syftar du på i sverige? nybilsgarantin eller :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Garantierna är väl inte särskilt usla i Sverige på begagnat. Hos de flesta handlarna kan 3 månaders garantin förlängas till 6 månader, under denna tid lär de flesta skavankerna upptäckas på en nyare begagnad bil. Dessutom har flera seriösa importhandlare i Sverige 1 års garanti på bilarna de själva importerat. Jag är alltså ingen motståndare till köp hos BMW återförsäljare i Tyskland men att framhäva Europlusgarantin som ett argument för detta känns fel. Synd att inte BMW i Sverige har samma garantier som BMW i USA. 4 års nybilsgaranti hade inte varit helt fel :-) |
|
|
Enligt jurgen som chippade bilen.. berrättade att mätarställningen lagras på tre ställen, som tidigare nämts. Då ljusmodulen inte går att ändra.. den får man byta den (om man ska fuska) Det var så han det var gjort på min. DE som är lite sämmre på att skruva mätare ändrar bara datorerna.. då visar displayen de du vill. men ljusmudulen har fortfarande kvar mätarställningen. Kruxet är bara att om du ändrar mätarställningen i displayen till 5000 istället för 10 000 som det ska stå.. kommer inte ljusmodulen fortsätta rulla förren data displayen passerat 10 000 igen. Lite krångligt det där men hoppas ni förstår. Jag litar inte så mycket på alla garantier.. farsgubben hämta nydligen ut sin nya Bmw. 3 års fri service eller 8 000 mil, det är ju acceptabelt. men rostskydds garantin.. där räcker det inte med ytrost för att de ska göra något.. det ska vara hål innan dom gör något. det är ju lite dårligt. Skurkarna jag köpte bilen av sålde bilen med 2 års garanti.. Vilket var en av de anledningar jag köpte bilen... det fula med är att dom köper i sin tur garanin av ett annat företag. Så när min vattenpump gick efter några mil så pröjsa inte dom den.. det gjorde Försäkrings/garanti företaget. Där med kan dom sälja skruvade biler med lita skavanker.. då som inte betalar när det går sönder. Det här Green card.. hörde jag talas om i samband med konsumentverket... med det var något som de höll på med i tyskland.. då min bil kom från belgien så så fanns det inte. /Fredrik |
|
|
Strengbohm: Då vågar jag påstå att Jurgen inte vet vad han pratar om. I förutsättning att detta rör en E46:a alltså. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bms tolkning av rostsyddsgarantin är minst sagt givmild så där har du fel igen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Du menar att den går att ändra på ljusmodulen? Jag frågade säljaren angående rostskydds garantin.. det var det jag fick till svar. Om det du säger stämmer så är det ju bara tragiskt att dom lyckats skruva bilen "ännu lättare" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.