AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.977

E90 mfl :Ni med "startknapp" gör en stöldtest.

Sida 3 av 3
Gunnare: Ditt argument med forcerbar nyckelmekanism är ju minst sagt svagt. en Imobilizer fungerar varken bättre eller sämre i en bil med startknapp. Hur menar du att nyckelmekanismen är en nackdel? Att någon forcerar den betyder inte att bilen startar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
wendtan,
OK, att ha BÅDE nyckelmekanism och elektroniskt stöldskydd, som t ex senare E39 och E46, är självklart lika säkert som att ha enbart elektroniskt stöldskydd. Dock inte säkrare.... bara fler grejor som kostar pengar och kan krångla (jag vidhåller att ett mekaniskt cylinderlås är mindre driftsäkert än ett helt elektroniskt lås). Mitt - något otydliga, det medges - argument är alltså, att cylinderlåset med nyckel är överflödigt, när man ändå kostar på ett riktigt (dvs elektroniskt) stöldskydd.
Dessutom är det elektroniska låset bättre i ett avseende, nämligen att det är betydligt svårare att forcera rattlåset än det är med en låscylinder på rattstången - därmed försvåras bortbogsering av en bil som inte kan startas pga 'immobilizer-funktionen'.

/// Gunnar E.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
The Dealer came back to me after testing it on his own car, where he managed to replicate this.

Seems the BMW line is that it's a safety feature in case you stall the car and accidently knock the key fob out..... but the dealer totally agreed that if you take out the key fob and leave the car, for example to get petrol, you don't expect the car to be able to start.

They spoke to their technical guys who confirmed this 'feature' and that they were unable to change it and suggested I speak to BMW Customer Services.

Same story from BMW Customer Services, "it's a feature sir", my query has been logged and they will let me know if any changes are to be made so the software. I understand the logic behind this, I just don't think they've thought the whole thing through.

Anyway, I await the call in the future requesting that I book an appointment for a software upgrade, yeah right.....

///MVH Hasso
Länk
Hade en 118 som lånebil idag och jag provade att köra bilen utan nyckel, det gick alldeles utmärkt. På den bilen kändes som att bilen tänkte efter när man startade utan nyckeln. Det tog ett par sekunder innan den startade.

Keep Your Distance!
Angående startknappens vara eller inte vara. För det första så är det en säkerhetsfunktion att kunna starta bilen inom tio sek utan nyckeln i tändningslåset.
Sen så bilar som har komfort acces, 1-3-5-7serien bl.a så måste man ju kunna starta bilen med något om man har nyckeln i tex. fickan annars försvinner hela vitsen med CA. Ingen större ide att kunna öppna bilen utan nyckeln framme om man sen måsta ta fram den för att starta bilen.

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
jo det jobbiga är ju att man måste stoppa tillbaka nyckeln för att stänga av bilen

Min BMW 116i
Länk
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Jag uppteckte detta av en slump för en månad sedan när jag tagit ut nyckeln och en kompis till mig tryckte på knappen jag blev paff!
Förresten vem stänger av bilen vid en järnvägs korsning.
Jag är imponterad på gunnare att han lyckades med bedriften under 10 s

Min BMW 116i
Länk
Detta är en bra länk om hur man skaper ett ¨problem¨av ingenting. Stäng av bilen och lås den som vanligt. BMW har valt denna funktion som säkerhet vare sig några anser detta vara ett problem eller ej.
Man kan få tjuvstopp på en järnvägsövergång eller korsning tex. och jag tror det har hänt oss alla någon gång här i livet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.