AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.978

E90 mfl :Ni med "startknapp" gör en stöldtest.

Sida 1 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ni som har nya BMW med fjärrnyckel och startknapp gör en test.
Stäng av bilen drar ur nyckeln,
Tryck direkt på startknappen inom 20- 30 sekunder skulle bilen råka starta, glöm för all del inte att låsa bilen så fort ni går 10 steg från bilen.:)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
???
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok lite kryptiiskt kanske, men det ryktas om ett mjukvarufel som gör att lämnar du bilen olåst så går den att starta upp till ca 30 sekunder efter att du dragit ur nyckeln.
Vore intresant att se om det är som sägs på en del utländska forum stämmer.
Kan kanske tänka mig att försäkringsbolaget inte skulle köpa detta vid ev incident.
Jag vet att vanliga gamla typen av EWS med startnyckel går att starta med en nyckel som passar i låset men inte har rätt EWS chip direkt efter att rätt nyckel stängt av bilen:) så EWS släpar efter en stund även på dom.
Det kom en kille på som köpte en fjärrnyckel som råämne på Ebay och lät en låssmed fräsa till nycklen efter den gamla, fjärrkontrollen funkade UA med bilen startade inte pga att EWSchippet inte var avsett för den bilen.
Men det gick att starta direkt efter att han stängt av med rätt nyckel.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Haha...då kan man se tjuvarna stå på rad & vänta nu då! ;)
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Får vi se ikväll Hasso! Tror dock att det är BS.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Rattlåset måste väl aktiveras efter nyckelurdragning men det forseras väl om man har lite pulver i armarna kanske??

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
Jag har för mig att jag kan göra det på min. Alltså starta bilen igen direkt efter att jag tagit ut nyckeln. Ska testa igen ikväll.

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
"Right, but when you do *not* insert the key, this issue doesn't exist; in other words, if you use Comfort Access in the keyless mode and don't insert the fob into the steering column. Once you stop the engine and remove the fob from the interior of the vehicle, the vehicle can not be restarted. I verified this on Friday. And since most people with Comfort Access use the car in this configuration, it wouldn't be a problem for that subset of customers.

However, I do agree this is a serious vulnerability for 2006 (September production and newer) vehicles used with the fob in the conventional fashion. I'll confirm tomorrow whether post-Week 40 vehicles are still vulnerable."

Så har man Comfort Access så lär man slippa problemet. En uppgradering lär komma annars!
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Måste man hålla på bromsen/trycka ner kopplingen för att starta i detta läge?
Annars är det ju riktigt farligt om man har barn i bilen och de trycker på startknappen.......
Lars
lalaw
Man måste hålla nere kopplingen på manuella och hålla foten på bromsen på automat
Pr
29
Prisse
530IA-05 M-paket
Hasso.
Har testat på min E90 som lev. i September och det stämmer
bra enligt din beskrivning, kanske inget att oroa sig för
men förmodar att uppdatering kommer?
Skall undersöka med verkstaden --
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Prisse: Det är flera än du som gjort den erfarenheten världen över, undrar just vad det var för knappfibblare som kom på det :)

///MVH Hasso
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hehe.... klantigt!

___
Läs begagnatguiden!
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hmmm...

Det där lät så osannolikt och konstigt att jag var tvungen att gå ut och prova... och jädrar i min själ, bilskrället startar utan "nyckeln" i slitsen!
(Jag har en E87 utan Keyless Entry).
Funkar i ca 15 sekunder efter att nyckeln tagits ur, och rattlåset låser upp sig också.... Även om jag stänger av motorn när den gått 'utan nyckel' går den att starta om igen inom ca 15 sekunder, troligen hur många gånger som helst (provade 5 omstarter). Läskigt värre, även om risken att någon hinner in i bilen inom 15 sekunder efter man tagit ur nyckeln inte är särskilt stor.
Och låser man bilen går det inte att starta om den på detta sätt, så i praktiken är det väl knappast någon stöldrisk. Klåfingriga ungar däremot utgör väl en viss potentiell risk!
Detta ska påtalas till BMW, var så säkra! Jag ger mig inte utan en förklaring!

/// Gunnar E.
Dr
342
Dredd
525d -10
Tyckte också det osannolikt, så jag testade på en E90:a som jag fått låna medan min bil är på verkstad. Och visst, det fungerade precis som hasso beskrev det... Verkar ju riktigt klantigt att släppa igenom detta. När jag gjorde det, så satte dessutom radion igång sig, sen var jag tvungen att stoppa in nyckeln och dra ut den igen för att få tyst på skrället.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Hmm, tror jag håller mig kvar vid E39 ett tag till. ;-)
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Någon som har testat följande?

"I tried this and it worked on my car with no C/A feature - but only if you do not open the door.
After I stopped the engine and removed the key I opened the driver's door and closed it and the car did not start without the key inserted, even with the door open did not work.
So I guess it is not a problem! It can not be stolen using this method - because if you are out of the car this trick is disabled.
Am I right, or somebody else has a different opinion?"
Dr
342
Dredd
525d -10
Jag testade med öppen dörr, den startade i alla fall. Provade dock inte att stänga den och testa igen.
Detta var något jag spekulerade i redan är jag läste om systemet första gången. Sen är jag nyfiken på vad som händer om du kör iväg med bilen och nyckeln stannar kvar på platsen. Keyless entry/go har ju en räckvidd på x antal meter om jag förstår det hela rätt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Testade idag och det går att starta motorn, stänga av och starta hur många ggr som helst utan nyckeln om du håller dig inom 7-8 sek från att du slagit av motorn.

Satt o fibblade i somras och kom på det där aldeles själv faktiskt...
Varför jag började fibbla har jag dock ingen aning om...
Min ska ju in för uppdatering på fredag ska se om dom har nån lösning på problemet som egentligen är ett ickeproblem tycker jag själv.

Keep Your Distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.