|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW älskare! Jag är 18 år och ska köpa min första bil. Jag har ungefär 30000 att lägga på bilen. Men jag har beslutsångest och undra om man ska satsa på en e36 eller e34 och vilket motoralternativ? Tack på förhand! | |
|
E34 525i 24v eller 535i. Ett lite "busigare" alternativ: 325i E36. E34 är dock helt klart mer bil för pengarna. Mvh, Kalle |
|
|
Håller med Kalle, E34 är mycket mer bil för pengarna. //rodge BmwCS #5251 |
|
|
316-318 e36 så har du råd med trafikförsäkringen. mvh |
|
|
Gubbkörd 518i 1995. Lite klen men kultiverad maskin (för att vara en fyra) men mycket mysig bil att glida runt i. Billig i drift dessutom. Nu lär man väl bli lynchad och hängd av effektmaffian så jag får väl föreslå en 530i för samma pengar också. 530i:in är dock en hel del dyrare i drift och lär säkert ge mindre pengar tillbaka den dan du vill byta bil. Lycka till! |
|
| 18 år = Fyrcylindrig treserie. Förslagsvis 318is som är både kul och "ekonomisk"... | |
|
E-36 318i eller s och sen sätt dit ett par bättre dämpare och fjädrar så har du kul ett tag,sen är det bara att byta upp dig med tiden! Mpower |
|
| satsa på e36 325i, riktigt go bil....kanske svårare att hitta fin under 30 000 tror jag | |
|
E34:a med ASC eller/och diffspärr samt airbag, motor oväsentlig, leta upp ett bra exemplar, det är det viktigaste, mitt tips. Mvh Stephan |
|
|
Var realistisk. Köp en fyrcylindrig bil till en början. Du har 0 erfarenheter och att börja sin "kör" karriär med en 325:a kan bli farligt. Börja kör och lär dig med en 318, sköt om den och ha den nått år. Sen när du åtminstone har lite erfarenheter och trafikvana så kan du köpa något starkare. En 318is som är ett rätt sportigt val, annars en 318i >94 som är ett mindre kul val, men okey ändå som första bil. |
|
|
325i är en alldels ypperlig bil. Man BEHÖVER inte köra som en idiot bara för att man har lite kraft under huven! Mvh, Kalle Racebilen: Länk |
|
|
Kalle Hansen: Säg det till en som precis har tagit körkort. Nån som kört med trafiksskola och föräldrarna med ett konstant tjat om hastigheten. Tror man är rätt så sugen som 18 åring att gasa på rejält då & då. Ofta ovetande om riskerna samt ovetande om hur bilen uppträder vid vissa situationer. |
|
|
Tack för alla tips! Ska nog inrikta mig på en fyrcylindrig e36. Men är det stor prestanda skillnad mellan en 316/318/318is? Känns en 316 hopplöst slö? Mvh |
|
|
MD, Jo, men det är väl inte mer än att man ger sig ut på avskiljd plats/bana och prövar gränserna lite, annars lär man sig ju aldrig! Min farsa är 56 år men har inte en aning om hur han ska köra sin bil aktivt. Så länge man inte kör aktivt kommer man inte heller att lära sig hur bilen beter sig i alla situationer. Nåja, inget ont mot dina tips, tycker att de är bra, men det känns lite surt att överdramatisera "risken" med att köpa en 325i. De går bra, men är ju inga monster :) bond_007, Undvik 316i och satsa på en 318is om du vill ha LITE skoj åtminstone. 320i kostar ungefär likvärdigt med 318is, men då får du en sexcylindrig motor med dess för- och nackdelar. Prova inte 325i om du inte tänkt köpa en sådan ;-) 316i och 318i av de första årgångarna har dessutom M40- motorn som inte precis kan beskyllas för att vara BMW's bästa konstruktion... Kamremsbyte var 4000 mil. M a o: undvik! Övriga modeller (inklusive 318is) har kamkedja som ej behöver bytas. Mvh, Kalle Racebilen: Länk |
|
| 316 är inte "slö"! 318 är kraftigare men inte markant. Fast 318is är lite i en klass för sig bland fyrorna. Alla efter 94/95 har kamkedja och är bra. Välj en ROSTFRI bil med välstämplad servicebok. | |
|
Kan varmt rekommendera E36 325i ;) E34 och E36 är lite olika bilar till karaktären. E36 är mycket mer biltypen man ligger och pressar, E34 är mer en stor glidare. För att hitta en E34 som har likvärdig acceleration måste du köpa en manuell 530i eller en 540iA (syftar på V8-motorerna), mervikten får man kompensera genom en större motor. Den förstnämnda kan man möööjligen hitta för 30tkr men knappast en genomfräsh 540iA. 535i är ett trevligt alternativ men det verkar svårt att hitta fräsha exemplar idag, och bilarna börjar bli till åren. Väljer du en E36 325i har du ett grymt urval, men se upp för allt skräp som finns. Om det du letar efter är maximal nöjesfaktor hade jag tittat på E30. E36 är en bättre och modernare bil på alla sätt, men saknar lite charmen och enkelheten som finns i E30. E36 måste helt enkelt pressas lite hårdare innan det blir kul. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
En E36 325i -94 var min första egna bil. och det är också den motorsvagaste bilen jag kört (övningskörning, bilar i familjen) om man bortser från körskolebilen (Renault Megane Diesel). Noll fortkörningsböter, noll olyckor. Är man av typen som kör som en idiot så spelar det ingen roll om det tar 8 sekunder till 100 eller om det tar 10, man kommer komma upp dit oavsett och köra för fort oavsett. Det enda som jag kanske skulle kunna rekommendera är att köpa en bil med någon form av antisladdsystem. |
|
| hade volvo 240 som första bil, krocka 3 ggr,, varav 2 ggr i lyktstolpar...skrota den å köpte 325i, går att krocka med 240 med 116hk oxå.... | |
| JAG tycker att olika bilar inbjuder till olika körstil! | |
|
Självklart, men alla bilar står väl i utgångsläget still och krockar inte eller? |
|
| apropå 325, hur många hk? stor skillnad i fart mellan 328 och 325? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.