AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.547

Köpare av lyxbilar lurade av importör.

Sida 2 av 2
E3
31
E39 520
523Sedan -97
Robert. O (Hej igen)
Det var i samband med att avdragsgill fiktiv moms avskaffades, det nya systemet infördes. Då upphörde även möjligheten att få utbetalt periodens överskjutande moms, utan den skjöts fram till nästa period och reglerades då. Kommer inte ihåg vad rätta benämningen var på systemet (vinstmarginalbeskattad mervärdesskatt-förenklad metod kanske?).
Det fungerar i alla fall på detta enkla sätt(beg varor): Förs-Inköp för perioden=Momspliktigt belopp.
Att företaget sedan skall betala vinstskatt på vinsten också, är ju en helt annan femma.

Ifall att slutkunden skulle bli återbetalningsskyldig för företagets obetalda moms, borde konsekvensen också bli att det även gäller andra obetalda skatter som bolagsskatt(vinst),skatt/soc avgifter på företagets utbetalda löner mm.
Men när det gäller byråkratiska verklighetsfrämmande pappersprodukter i form av beslut av olika slag, har man ju förvånats fler än en gång.......

Den som lever-slutar aldrig att förvånas.
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Mera ved i brasan!
Det är ju oxå så att en firma som vänder sig till privatpersoner (isf andra firmor) skall ange priset inkl. Moms... Därav följer att man som privat person handlandes av en sådan fima inte behöver bry sig om (att kolla) momsen. Företaget är skyldig att betala moms, privatperson betalar det pris men kommer överrens om och det skall innefatta moms. Att företag inte betalar moms är väl inte riktigt som det låter heller, man skjuter ju bara upp momsinbetalningen tills dess man säljer varan...

Jag är varken jurist eller ekonom, så detta är bara min uppfattning av saken!

Niclas
Robert.O
Alltså , jag påstår inte att det är så privatpersoner är skatteskyldiga idag om inte en importtör / säljare erlägger moms. Det är en tänkbar framtid om inte myglet stoppas. Hur skall man annas göra, om man som privatperson / firma kan fuska hur som helst så måste man stävja. Jag tror att man kan komma att införa en undersökningsplikt på att en tex. bil som är importerad och säljes av en "förmedlare" ,inte en firma som köpt in den och haft den i sin bokföring, har momsats i enighet med gällande procentsats. Har en bilhandlare köp in bilen skall denne erlägga moms och då faller undersökningsplikten. Man kan inte med framgång lägga denna börda på " förmedlaren" då det är denne som fuskar , det skulle det ju bli helt verkanslöst. Att vi kommer att få ett sådant system tror jag men som jag skrev <(tror jag) frågan är hupass omfattande denna undersökningsplikt blir. Undersökningsplikt finns idag på personbilar och allt annat lösöre, det är ett krav för att kunna göra ett godtrosförväv enligt lösöresköplagen. Den är inte tillämplig på skatter , javg vet , momsrefovisningsskyldig är inte privatpersoner , jag vet , men likväl , jag tror att det blir ett förfarande av typ medvållade då man skiter i att ta reda på om en importerad vara säljes utan moms..

Du har helt rätt Nestix, jag vet inte hur det blir, jag vet hur det är idag men det är inte det jag diskuterar..

Robert.O
1994:200 lag om mervärdesskatt..

Mycket troende och siande här tycker jag.
Frågorna är väl inte så intressanta sett i det faktum att priserna förhoppningsvis harmoniseras inom EU snart. Dvs, det blir knappt lönt bensinpengarna att åka till t.ex Tyskland och ta hem bilar (privat).

Vidare: Om jag som som slutkund borde misstänka att en ev. handlare inte betalat in sin moms (dvs momsen på skillnaden på netto och bruttopris) så gäller väl det isf ALLA varor, inte bara bilar? Då blir det ju rätt jobbigt... Jag tror inte på detta. Som tidigare nämndes, priset till slutkund/konsument inkluderar alltid moms, kunden kan inte rimligen misstänka/kontrollera att denna inte är vederbörligen bokförd/reglerad osv av handlaren.

FP
netsix
Det blev nya regler -95 ang moms på bilar, TROR jag.
Ang undersökningsplikt när det gäller moms på bilar så tror inte jag att det är något som kommer att genomföras. Horribel tanke. Det skulle vara enkelt som bilhandlare att kunna fuska med momsen ändå så det är inte det rätta sättet.
Folke har en bra poäng, det där med att det skulle isåf var undörsökningsplikt på alla varor inte bara bilar.

/netsix
Robert.O
I såfall skulle det vara på all kapitalvaror och en del tjänster som importeras via en mellanman , de är dennes mellanhavanden som man har undersökningsplikt på,och underlåter man att fullgöra den så bör man kunna bli betalnongsansvarig pga medvållande till skatteflykt eller nåt. tja rubriceringen egentlige inte idag .. Som sagt kontrollen anser jag bör finnas men frågan är hupass långtgående den bör vara..Skall en kund behöva ringa skattemyndigheten o kolla eller räcker det med att denne på sitt kvitto har en spec som säger att priset för den importerade vara är ink svensk moms.. Det sistnämnda är inte orimligt, det skulle vara väldigt enkelt att administrera då "mellenmannen " på sin kfaktura specar vad han gjort , står förfarandet med där har man fullgjort sin undersökningsplikt. Ljuger "mellenmannen" är det denne som begår bedrägeri och kunden är klanderfri.

Bara en tanke..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.