AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.545

Köpare av lyxbilar lurade av importör.

Sida 1 av 2
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Så var rubriken på en artikel i Dagens Nyheter i morse.
Ekobrottsmyndigheten har luskat upp en härva med en bilimportör som skruvat mätare och dessutom undanhållit momsen (ganska vanligt att de köper bilar i Tyskland och sedan skiter i att betala den i Sverige vilket de skall göra). Han har haft en stor verksamhet och 130 bilar har myndigheten hittat dokument på att de är mätarfifflade (ägarna till dessa kommer att få brev om detta). Han har importerat och sålt många mer bilar (BMW, MB, Audi) än de 130 fallen.

Någon som vet vilken firma det är?
Skulle inte bli förvånad om det är "Cartrade" i Täby??

BMW rules!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
ja, det finns ju några att välja på, men vi får väl snart reda på det, då någon av de knappt 4000 användarna här på forumet äger säkert en av de bilarna som "han" har sålt.
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Nu kanske alla frågor om betalnings-skyldigheten av momsen för nästkommande ägare får sina svar ;=)

M-Maker
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
M-Marker, Man har ju "sprängt" sådan här ligor förr, den det har inte kommit vidare med "betalnings-skyldigheten av momsen". Men det kanske blir så nu.
jag tror inte det finns en chans att så skulle vara. Jag ska ringa Särskilda skattekontoret i Ludvika imorgon, och säga att jag köpte en bil från firman, och höra vad de säger.
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Kul, ska bli intressant att höra svaret.

M-Maker
Jompa
Jag har för mig att om du köper bilen av en registrerad bilhandlare så har du som privatkonsumet ryggen fri från påföljade kostnader så som skulder på bilen, momsfiffel, m.m.

Jonny
Robert.O
Fan att ni aldrig lär er, det är skillnad på att förmedla en bil och att sälja den. Dessa importfirmor står sällan själva på bilen. Det är antingen bulvan bolag eller bulvanpersoner. Detta påverkar inte faktum att om man köper bil av handlare så skall det alltid ses som om moms är erlagd av säljare vid försäljnung till privatperson. Är fallet så att bilen förmedlasav firma men ägs av en privatperson så kan det mycket väl vara så att den som säljer bilen inte betalt in skatten vid import och då blir nye ägaren skatte skyldig. Var den gamle ägaren firma eller privat persson som drev enskilld firma och den sålda bilen levererats utan att moms erlagts så blir detta en restskuld som enligt mig kommer att drabba köparen. Detta ärett bra exempel för det kan hända likväl på importbilar som på svensksålda. Den regeln att bilen anses vara momsad när den går från företag till privat bruk gäller (troligen) bara om bolaget har bilförsäljning som sin firma.
Detta i enighet ,med rättspraxis vad gäller restskulder på bilar som köps av privatpersoner.

Vi får se..

Vad ger en koll i bilreg i denna fråga?? obetald fordonsskatt ser man men moms skuld ser man det där eller är det skattmasen i Ludvika det med??
Varför inte en spärr precis som "leasingspärr" i reg beviset för att folk skall vara vakna på detta??
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Att du aldrig lär dig RObert ;-) Det är fortfarande skillnad på momsskuld och restskuld. Endast en juridisk person (företag) kan köpa en bil utan moms i Tyskland. Det är det företag som köper bilen av den tyska firman som har en momsskuld till svenska staten. Momsskulder finns i företag, de går INTE i arv via en bil.
netsix
MDcruiser, du har helt rätt.

/netsix
Robert.O
Hej MDC

Med ditt resonemang kan man altså som privatperson handla av en näringsidkare utan mons ?

Under förutsättning att idkaren inte specar momsen..

Det hävdar jag inte går, handlar jag som slutkonsument skall jag lägga moms, denna läggs på avhandlare, men mitt resonemang går enkelt uttryckt up pa , vad händer om han inte gör det, hupass stor undersökningsplikt har en käpare. EEnligt mig så har man såpass stor att man skall kolla på sitt kvitto, står det där , ink moms =inet prob, då går staten på handlaren, handlaren får göra avdrag ideklarationen för utrangering av lagervara eller nåt.. Står det däemot ingetom moms så har man inte fullgjort undersökningsplikten. Denna bör inte finnas om man handlar av privatperson då dessa inte utan fusk kan lyfta moms. Detta är inte konstigare äna att man (med mer besvär) skall kolla upp tidigare ägare i bilregistret, svensK praxis säger att man inte kan godtrosförvärva en bil , detta borde analogt innebära att man inte kan slippa betala skulder på bilen oavsett om de är till finansbolag eller stat. (man får inte analogiserai slatterätt , jag vet)

r
(Resonera mera)

netsix
Jag tror att du Robert.O bara gissar och inte går på fakta. Jag jobbar som bilförsäljare så jag vet att det är som MD säger.
Det finns faktiskt mycket många bilar som är till salu hos handlare utan moms och då kan man heller inte specificera ut moms på kvittot.

/netsix
Robert.O
Och jag är jurist och jobbar med moms fiffel på skattemyndigheten. / Vilken firma var det nu du jobbade på sade du ? ;-)

Robert.O
Skämt o sido , jurist är jag men inte på skattemyndigheten..

På ett kvitto skall moms vara specad alternativt att bilen säles ex.moms( görs till o med i tyskalndet men det borde ju du veta ) är det så så finns inget problem ,se mitt inlägg.

R
(ps , jag dömer ingen ohörd)

netsix
Du kan INTE specificera moms på ett kvitto när det inte finns någon moms i objektet, och idag så är majoriteten av bilarna som säljs "moms-smittade" dvs det finns ingen moms i dom. Enda momsen man kan tala om i en bilaffär där objektet inte har moms i sig så är vinstmarginalmomsen, och det är endast på vinsten som bilhandlaren får betala moms. Det rör inte köparen i något fall.
Med ditt resonemang så skulle tusentals svenskar vara skyldiga staten momspengar.
De enda som kan lyfta moms i tyskland är ett företag och då är dom skyldiga att betala in momsen i sverige vilket inte många gör idag, därför går dom i putten efter ett tag med miljoner i momsskulder. Den som köper en bil av en sån handlare behöver inte vara orolig iaf än så länge. Det är företaget som sålde bilen som blir skyldig staten pengar.
Jag skulle råda dig till att dyka ner lite i böckerna och kolla upp saker innan du går och skrämmer upp folk i onödan. Du borde ju ha tillgång till litteratur i ditt jobb.
Inget illa ment, men så är det.

/netsix
Robert.O
Du kan INTE specificera moms på ett kvitto när det inte finns någon moms i objektet,

Sant men då sakal det framgå att det ej är med moms..
"läs vad jag skrev"

och idag så är majoriteten av bilarna som säljs "moms-smittade" dvs det finns ingen moms i dom. Enda momsen man kan tala om i en bilaffär där objektet inte har moms i sig så är vinstmarginalmomsen,

Vad är detta , ?? På en vinst har inte en handlare moms, däremot vinstskatt .. (kan inte jag få låna era böcker en helg) ;-)

och det är endast på vinsten som bilhandlaren får betala moms.

Nu blir jag riktigt intresserad här...

Det rör inte köparen i något fall.

Enligt gällande lagstiftning , nej

Med ditt resonemang så skulle tusentals svenskar vara
skyldiga staten momspengar.

Ja.

De enda som kan lyfta moms i tyskland är ett företag och då är dom skyldiga att betala in momsen i sverige vilket inte många gör idag, därför går dom i putten efter ett tag med miljoner i momsskulder. Den som köper en bil av en sån handlare behöver inte vara orolig iaf än så länge.

Märkvälditt eget ordval, inte ään så länge , det är just det jag bygger min tankebanor på , man vet inte idag hur det kommer att bli, vad lagtext säger är bara intressant tills HD säger något annat. Jag är av den uppfattningen att om det är möjligt att under gällande lagstiftning går att lura "staten" på en massa miljoner kommer tillämpningen av denna lag att förändras. Däremot så innebär inte detta med automatik att alla som blivit "lurade" blir detalningsansvariga, (se mitt inlägg) De som kommer att drabbas är de som själva blåst staten eller de som inte fullgjort en undersökningsplikt( som inte finns i da men troligen kommer att finnas i framtiden) , det är straffbart att vara korkad i vissa fall. Man kan inte skita i allt och åberopa ,jag förstod inte att han lurade mig, det är det som kallas för undersökningsplikt. Lite får man faktiskt kolla själv. Enligt min uppfattning kommer det att i framtiden finnas en undersökningsplikt på sådana här saker, hupass långtgående den kpmmer att bli vet jag inte , men att den kommer att sträcka sig till att kolla på kvittot hos handlaren om det står ink. eller ex móms , det är jag övertygad om. Men som sagt idag finns inte detta och om det nu blir så så kommer inte "straffen att utdömmas" retroaktivt.

Det är företaget som sålde bilen som blir skyldig staten pengar.
Jag skulle råda dig till att dyka ner lite i böckerna och kolla upp saker innan du går och skrämmer upp folk i onödan.

Det har jag gjort, Detta är en uppfattning jag har och den står jag för.

Till alla er som inte har förstått det ännu , så beskriver jag inte gällande lag utan hur jag tror att det kommer att bli.

Förlåt om jag "skrämmer" er..
R

E3
31
E39 520
523Sedan -97
Bilhandlare omfattas väl även dom av VMB (vinstmarginalbeskattning)då det gäller moms ?
Dvs att handlaren betalar moms på sin vinstmarginal. Det var många år sedan alla företag som handlar med beg varor fick detta system (EU anpassning).
Hur som haver, jag kan då inte i min vildaste fantasi se ngn undersökningsplikt hos kunden vad gäller företagens betalningsvillighet ang skatter och avgifter.
Inte ens den mest djuplodade skattebyråkrat kan väl tro att ett sådant system skulle fungera.
Tror dock att kontroll och regelverket absolut måste skärpas stenhårt på denna front.
Det som sägs är väl att mätare som manipuleras, görs det i Sverige. Tyskland har väl ganska stränga straff på ett sådant brott (jämfört med Sverige).

Rätta mig om jag har fel.
Robert.O
Fint med ett bra svar..

VMB (har ju jag aldrig hört talas om ) vad gäller moms , moms är en konsumtionsskatt, betalas av slutkund , läggs på av försäljningsstället..

(moms på skatt fins troligen på bara på bensin och då dolt som avgift som sen momsas..)

Vinstmarginalbeskattning är ju en helt annan diskussion. Det är ju ganska klart att sådan skall avläggas av en handlare son köper av en privatperson som sen säljer med vinst till en privatperson men det är ju inte det exemplifieringen handlar om..

Och att du inte kan se innebär inte att det inte kommer att bli så.. (jag vill inte heller att det skall bli så , men det ligger i farans riktning.. ..)

(en skitfull nykterist som aldrig kört förfort utan körkort med bil vid sidan av vägen mitt på en strand vid slutet av en ....)

R

M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
För att komma tillbaks till rubriken, vem var denna "oseriösa" handlare igentligen ??.
Kul förresten att det kallas lyxbil så fort det är en Tysk bil.

M-Maker
netsix
Robert.O
Jag tror att du har snurrat in dig i en massa grejor som di inte riktigt vet utan bara har en uppfattning om och tror det är så.
Det här med moms och inte moms i bilar fick jag förklara för en mycket meriterad revisor som inte riktigt förstod hur det gick till.
Och samma diskussion har jag inte lust att ge mig in på här på forumet för det skulle ta för mycket plats.
Men du får nog dyka lite djupare i dina böcker =))

/netsix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.