AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.251

M5E34 fjädrar på 535E34

Sida 1 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tänkte kolla om det är möjligt och går att använda fjädrar bak från M5 E34 på en 535E34-89? hur mycket sänker dem, det är väl mer på Nuburgeringpaketet än vanliga standard M5an?
Nürburgringpaketet:
-Ställbar EDC, två lägen.
-9" bakfälgar. (std. på alla touring)
-Servotronic. (>94)
-19mm k-hämmare bak, istället för 18mm. (standard på alla touring)

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Och jag missade ju själva poängen... Lite tankspridd man är!

Då ovan nämnda punkter är de enda skillnaderna bör det således inte vara någon skillnad på fjädrarna emellan M5 och M5+Nür-paket.

- Men jag kan ju ha fel!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hehe camata, frågan var om dessa fjädrar från M5 E34 går att använda på 535E34? tänker speciellt på bakfjädrarna!
Den första frågan var så, ja..! =)

535i EDC-ben är direkt relaterade med 540i, som är direkt relaterade med M5. 535i och M5 är således indirekt relaterade. Kolla runt lite på Realoem, så hittar du kanske svaret...

Jag har faktiskt ringt BMW en gång och frågat om jag kan ha M5-fjädrar på min tds, men jag kommer inte riktigt ihåg svaret. =)

- Men jag kan ju ha fel!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
hm okej, nu blev man något klokare iallafall!
Förglöm inte årsmodeller när du söker runt på RealOEM, bara!
Det spelar ju ingen roll om vad du väljer för årsmodell i början, utan avvikelser noteras i artikel-tabellerna. (om du inte visste det... =))

- Men jag kan ju ha fel!

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tja!!Jag vet att det passar,jag har M5 dämpare och fjädrar,från en M5:a utan EDC,på min 525 Tds Touring-95:a,bak dämparens pistong är lite längre så då får man lägga i en extra bricka bak,och pistongen på fram fjädrarna är lite grövre än orginal,men det passar rakt av.
Jensa
Har en grym väghållning för att var en diesel,samt 19"are på så det ser mycket "gött"ut.

Vad är det för bricka du har lagt vart?
Varför är pistongen för lång om du ändå har dämpare+fjädrar från en M5:a..?

- Men jag kan ju ha fel!

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Jo om du jämför med orginal dämparna,så pistongen längre,och gängtappen,så att inte få glapp bak tog jag en bricka från orginal dämparn och la i.Har en Kellner sport sänkning på också,på dämparna.
Jensa

Tur att det inte är jag som är intresserad av svaret, för jag fattar då ingenting. =)

"jag har M5 dämpare och fjädrar,från en M5:a utan EDC" skrev du nyss.
Men nu har du andra fjädrar och originaldämpare..?

- Men jag kan ju ha fel!

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Jomen Camata!Jag har M5 dämpare och med dämparen följde med "kapade"fjädrar"antagligen för att sänka bilen mer,men jag har en "riktig"sänknings sats så jag anväde givetvis denna sats istället för att ha kapade fjädrar,är du me`på vad jag menar.
Men frågan var om fjädrarna passar till hans 535:a,och svaret torde va JA!!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Så fjädrarna från M5 passar 535E34 bak utan modifieringar!

Jag har sänkningsdämpare, nya sådana bak och undrar hur mycket M5 fjädrarna sänker, jag hoppas på 20mm eller 30mm, mer än fjädrarna til M-paketet iallafall.
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Prova att hissa upp bilen och försök att uppskatta längden med fjädern som sitter där mot den du skall montera,för att vara säker,eller de bästa är att plocka ner den befintliga fjärden och mäta dom brevid varandra,då får du ett 100%svar,om de passar.
Du kan plocka bort HELA fjäderbenet bak utan att demontera fjärden,så ser du snart om det passar.
P.S Det är lite pyssel att demontera lite inredingsdetaljer för att komma åt övre stätdämparfästet bak.
Ta det bara lungt och lycka till,så går det nog bra.
Jensa

Stanardfjädrarna ligger ju en aning ihoptryckta när de sitter på fjäderbenet.
Så en uppskattning i komprimerat läge är inte rättvist.

Mina 35mm-sänkfjädrar är bara en pytte-pyttebit längre när man släpper på övre fästet.

- Men jag kan ju ha fel!

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Alla m5 e34 utom touring har samma bakfjädrar, oavsett edc eller endast nivåreglering. Till 535 e34 har en mängd olika fjädrar använts från fabrik beroende på årsmodell och om den har nivåreglering eller ej. Dock har aldrig m5-fjädrarna suttit på den.

Jag är skeptisk till att det passar. Annledningen till att det passade för Jens är ju pga. att han även hade m5ans fräderben bak, som jag förstår det.

Som exempel kan nämnas att Eibach(fjädertillverkare) säljer sportfjädrar till e34 utom just till m5an. Om det hade passat så känns det ju som att dom även hade listat dem till m5 i sina listor.

Måste tyvärr säga att jag inte heller blir direkt klokare av Jens inlägg. Frågan som kvarstår är ju om m5-bakfjädrarna passa på dina original 535 bakdämpare. Jens har ju dessutom touring så det är egentligen irrelevant om det passade då hans bil eller ej då den lär ha andra fjädrar ändå.

M5ans bakfjädrar sänker ca. 15 mm i jämförelse med e34 original. Att mäta en obelastad fjäder på arbetsbänken säger för övrigt ingenting. Olika fjädrar kommer ju att skjunka ihop olika mycket när man ställer ner bilen på dem. Så om det t.ex skiljer 30 mm i längd på en sport och original så kanske det bara sklijer 15 när bilen står på dem för att originalen är mjukare och skunker ihop mer.

Frifart: Hade jag varit dig så hade jag inte srulat runt med några begade. m5-bakfjädrar. Det är så pass små summor ändå vi talar om ändå. Köp ett par nya bak-sportfjädrar som sänker 15 mm från t.ex Eibach eller Sachs(H&R är för hårda) istället.
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Finns mycket experter på detta område,låt FRIFART demontera och montera,så kan han komma tillbaka med de verkliga utfallet,hur det passade eller ej.
Jensa

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
hm okej, det blev en del att tänka på!

Saken är den att jag vill ha bilen 40/20, dvs den är sänkt med nya riktiga grejor men bara monterat fram ännu, då jag inte vill ha bilen 40/40, dels därför att det inte blir snyggt samtidigt som bakdäcken blir marginellt snedbelastade då de ställer sig något snett dvs cambervinkeln blir positiv med så korta bakfjädrar. Det verkar som om det bästa är att välja original
M-fjädrar bak som sänker 15mm, det får duga. Bilen är ju en äkta M-technic original, men dessa grejor (fjädrar + dämpare mm) kostar ca 15000kr nytt och det är det inte värt med tanke på att man får likvärdiga grejor för halva det priset samt att det blir snyggare att få ner bilen i fronten lite mer än 15mm.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Hur menar du?
Jag menar att om du köper ett par sänkningsfjädrar så får du samma resultat som om du sätter på m5-fjädrarna. Varför strula med m5-fjädrar och inte köpa det som bevisligen kommer att passa?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tänkte på att M5 fjädrarna kanske sänker mer än de 15mm som M-chassie fjädrarna gör, men mindre än mina KW-Automotive som sänker 40mm. Jag vill ha kilformat, men så lite som möjligt om du förstår, bara så man slipper det där bakhänget som uppstår vid lika fram som bak.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Om du kör med ett vanligte sänkningskit som sänker 30/10 så får du ju kilform. Dvs lite lägre fram än bak. M5-fjädrarna sänker 15mm. Är du säker på att du vill sänka e34 mer än 15mm bak? Det känns som att den hänger/blir lite väl låg med en kraftigare sänkning än så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.