|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Obs min bil har fällbart ryggstöd så jag är inte 100% säker på att lutningen är samma som på dom utan fällbart ryggstöd | |
Ulke |
HiFi Mick Hittat några basar ännu som du skall använda? tror att den ungefärliga lutningen på ryggstödet är 76 grader, brukar bygga mina lådor efter det. Annars får du väl åla dig in i bagaget och mäta...... Behöver du en nivåomvandlare att testa med, så har jag en liggandes....om du har vägarna till "city" någon dag..... mvh Ulke |
|
Tack för måtten på lådan Hewi. Ulke jag köpte en omvandlare från Autoleads härom dagen. I basväg tror jag det blir 2 tior från Danska Boxter. Dom ligger på 1400watt rms ,dubbla 2ohms spolar och väger 9,5kg styck. Har även kikat lite på basarna från DD men vet ej, det är ju ett annat pris på dom. |
|
|
Tänk på att med fatboy upphängning får du mindre kon area: mindre bas! |
|
| Jo men du har ju längre slaglängd: mer förflyttning av luft. Och sen har jag ju min epicenter. Den kan göra monsterbasar av vilken skit som helst. | |
|
Det är inte membran upphängningen som bestämmer slaglängden! Mina Iridium 10:or utan fatboy t.ex har längre slaglängd än UR10:orna med fatboy upph. |
|
|
Mera viktigt än bara slaglängden är "kopplingen" av konarean till omgivande luftvolym. Idealet är så små konrörelser som möjligt (bra kontroll och låg dist) och en lådkonstruktion som kopplar (transformerar) rörelsen effektivt till luften. Det finns exempel på konstruktioner och lådor med relativt små element och med moderata slaglängder som bokstavligen kör "i åttor" runt högtalare med fat boy-gummin och liknande. Det som sker med feta gummiupphängningar vid en viss given ytterdiameter, t.ex 12" är att den eftersträvade "kolvformade" kondelen blir mindre jämfört med smal kantupphängning, själva gummirullen flyttar knappast nån luft men skapar däremot en skaplig kantreflex som inte är så önskvärd, i synnerhet vid övre frekvensgränsen. För rätt länge sen kom man på detta i andra högtalarsammanhang och vände därför gummiupphängningen ut och in så att säga. Det kommer nog sådana till bilhögtalarna också vad det lider och säkert under stort ståhej, "new invention" osv....) FP |
|
| Folke: Det har redan kommit , kolla in dessa:Länk | |
|
Jepp, det finns några bilhögtalare som har denna kantupphängning. Intressant med just dessa MB Quart (som normalt är kända för bra produkter) är att de spelar c:a 10 Hz under sin resonansfrekvens. Man anger iofs som vanligt ingen nivå eller tolerans för frekvensområdet men det uppstår alltid oroligheter när man passerar resonansfrekvensen på alla element. Lådkonstruktion spelar så klart en avgörande roll också FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.