AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.728

Någon som har mått på baslåda till e39

Sida 1 av 2
Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
Jag undrar om någon har mått på en basreflex eller sluten låda till en e39 sedan. Det jag är ute efter är vad för vinkel vid ryggstödet, total bredd och höjd.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Skall leta upp ritn på min låda imorgon: Länk
Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
Det vore kanon om du kunde fixa det. Är det Backes högnivåomvandlare du har eller? Har den utag så att man kan jorda den. Det var ju någon diskution om att det skulle vara galvaniskt skilt från jord eller något liknande här på forumet. Jag har kikat på MDS omvandlare och den verkar uppfylla alla krav. Hur får du in trycket i cupen när basarna inte spelar direkt i skidluckan.
Många frågor blev det.
Länk till omvandlaren Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag kör inte längre med backes omvandlare utan jag har lött på rca kontakter direkt på högt utgångarna från radiomodulen som jag sedan kör igenom 2st isolatorer(soundgate ISO2) för att ta bort ev likström och galvaniskt avskilja jorden enl detta inlägg: Länk .Backes hög/lågnivå omvandlare jordar man i radions chassie och ansluter bara radions + utgångar till omvandlaren.
Mina basar spelar genom skidluckan när baksätets ryggstöd är uppfällda.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Blev klart mkt bättre ljud änn med hög/lågnivå omvandlarna.
Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
Men du tror att MDS omvandlaren funkar eller. Har du kikat på länken.
IR
40
IRONBERG
523i -99
Hewi: Vart köpte du soundgate iso2 isolatorn. Tänkte löda på kondensatorer direkt men med den här makapären blir det ju enklare. Garanterat bättre också.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hifimick: Mds omvandlare funkar men jag vet inte hur dom låter , du får nog också tyvärr mäta ditt bagage utrymme då jag igår inte hittade min låd ritning.
Ironberg: På Ebay Usa , ca 1000kr för 2st inkl alla avgifter.
Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
Det var ju synd då din låda var perfekt utformad för att få in ljudtrycket i cupen. Måste man jorda högnivåomvandlaren i radion eller kan man jorda var som hälst.
IR
40
IRONBERG
523i -99
Jorden behöver väl inte anslutas på hög/lågnivåomvandlaren. Kollar i manualen på mitt gamla slutsteg. Det står att man använder jorden för högnivå när man har "Single Ended" högtalar utgångar. Då ansluter man L+ (vänster) och R+ (höger) plus en jord istället för minuspolerna till stereon.

Man kan testa om det är "single ended" genom att sätta multimetern på en minuspol och nånstans i chassit så ska man få 0 Ohm. Annars får man Ohm utslag, tror det är 4 Ohm i måtstånd på e39 business cd.

När man använder - och + behövs inte jorden.

MAn kan ansluta jorden också för att bli av med eventuella missljud.

Allt enligt manualen.

Någon som vet om Rockford Fosgate RF 2.3 är galvaniskt skilld från jorden? Annars får jag också ta & skaffa mig en hög/låg -nivåomvandlare eftersom jag inte hade samma cd i min bil som lågnivå guiden tyvärr...

Hewi: Har du lött på RCA kontakterna direkt i stereon (lågnivå med likström) eller har du lött på dem på högnivå utgångarna?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag har lött på rca kontakterna på radions högtalar kablar och Isolatorerna tar bort ev likström från signalen.
Hifimick: Jag skall fortsätta att leta efter ritningen för jag är irriterad över att jag inte hittar den för jag vet att jag sparat den.
Usch för nödlösningar som att bara använda ena högtalarkabeln (plus eller minus går lika bra) och kondensatorer osv för högnivåmatning av extra slutsteg. Bäddar för störningar och risk för haveri för både huvudenheten och den anslutna förstärkaren.
Riktiga galvaniska skiljare med en liten LF-trafo ska det vara. Man behöver inte lägga ut flera hundratals kronor om man inte vill på dessa med tillhörande super-duper egenskaper, prova gärna med en enkel modell först.
Enklaste sättet att konstatera om det är bryggad utgång på huvudenheten är att likspänningsmäta från högtalarkablarna och mot jord/chassi. Ohmmätning förutsätter att man kopplar bort högtalarna för att vara säker.
Där ligger runt 6-7V vid bryggade utgångar, vilket "alla" har sedan många år för att lyfta nivån från normala 5-8W till i bästa fall 18-20W. Fast dom skriver gärna 50+W... fast det är en annan diskussion.

FP
Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
Det spelar ingen roll vad det kostar utan jag vill ha bästa möjliga lösning. Problemet för mig är att jag inte fattar hur man skall göra. Därför är det enklare att bara köpa en högnivåomvandlare. Folke du får gärna sälja dina lösningar med galvaniska skiljare till mig.
Det är helt OK att köpa en hög>låg omvandlare, den har normalt inbyggd jordisolator (galvanisk skiljare) också, sen är det klart. Nån jordning vid radion osv som du skrev om i detta fall varken får eller skall göras. Jag skulle undvika backes lösning i detta fallet.
Jag har själv en enkel basreflexlåda i min E39 mot skidluckan i en vinklad låda på runt 35-40 liter. Inget maxat alls men spelar på fullt tillräckligt. Minns inte nu var lådan kommer ifrån, jag har sett i stort sett identiska från många leverantörer, Ljudia, HIFI-KIT, MDS m.fl. Elementet är en "liten" 12:a med en logga från ingen mindre än MDS, vilken som är tillverkare vet jag inte. Lådan är lätt moddad för tätning osv mot öppningen så att både element och portar spelar ut i kupén, det är i stort sett tyst i skuffen. Drivning och jordisolator mm är av egen tillverkning och jag använder ett äldre steg från Pioneer. Om ingen har några fräsigare lådor och mått osv så kan jag försöka mäta upp den vid tillfälle.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Folke: alla är inte lika duktiga som du på elektronik och kan inte bygga allt själva , vad menar du med att man inte skall ansluta jorden? Har den ingen funktion?
Hifimich: Om du läser tråden jag länkade till så står där hur man skall göra.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Folke: Menar du att detta sätt:Länk är skadligt för slutsteg och radio?
IR
40
IRONBERG
523i -99
Jag var på BRL idag. Det verkade som snubben i kassan inte hade en aning om vad jag snackade om när jag frågade om mitt slutsteg (vilket jag köpte hos dem x antal år sen) vad galvaniskt avskilt från jorden. Han svara "Det lär väl inte vara någon skillnad på det slutsteget mot något annat" ??? Sak samma. jag köpte iaf deras högpass/lågpass filter för knappt 150 spänn. Pluggade in och det funkade alldeles utmärkt. Enda problemet är att skuffen är så f-t tät så basen kommer inte riktigt ut som jag hade tänkt mig till cupen. Jag har vänt både element och porten mot cupen vid skidluckan. Dem hade ett enklare filter också för 60 spänn. Fast då enbart kablar och motstånd löst. Den jag köpte kan man reglera signalstyrkan med också. Ska ta och prova att höja gainen i bott så fort jag kommer från jobbet. Då lär iaf bagaluckan skallra som på en volvo 740. ;P
Hewi: Du kan inte smala ner något i den långa texten och peka på vad jag skall kolla på, jag hinner just nu. Jag återkommer senare med lite förklaring till hur jag menar med risker osv.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Lång text?
Jag får upp några inlägg i ett forum med mycket text. De får speca vad du menar är skadligt för slutsteg eller inte, i denna text.
Jag såg att någon blandar ihop begreppen med balanserade utgångar (BMW) och BTL-utgångar på huvudenheter. Balanserad överföring har normalt ingen likspänning ifh till jord, medan BTL (bryggade utgångar) alltid har det.
Risker med att använda kondensatorer som DC-spärr när man vill ta ut signal från högtalarkablar som matas från bryggad utgång (i princip alla huvudenheter idag) är att kondensatorn måste klara signalspänning plus likspänning med god marginal, annars risk för läckage av likspänning, som i värsta fall förspänner ingångskondensatorer i efterförljande steg med fel polaritet och risk för haveri i värsta fall. Bäst är att använda relativt stora icke-polariserade kondingar och även ett R-nät som anpassar och tar ner ev. läckande DC till jord.
Risker med att jorda direkt i höljet på steg och huvudenheter är två framför allt, generatorstörningar (jordslinga) och risk för skadlig ström i skärm eller klen jordledare om matningen kraftjord inte är bra eller om skulle glappa på huvudenhet eller slutsteg.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Bättre sent änn aldrig! Här är måtten på min baslåda till E39 sedan:
Höjd:400mm
Bredd:830mm
Djup:max 370mm om man vill få ur reservhjulet och har lådan ca 50mm från ryggstödet.
Vinkel mot ryggstöd:ca 70 grader eller ca 165mm djupare botten änn topp.
Jag gjorde botten plattan 400mm lång så den ligger dikt emot ryggstödet och förhindrar lådan från att glida fram mot ryggstödet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.