|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det ær lugnt. Ni får inte svensk moms. Så ta alla priser x0.8 før att få utan moms. |
|
|
Angående customtillverkade kolvar så tycker jag att det är relativt mycket pengar rent generellt. Men det är en post som kanske är rätt viktig i ett motorbygge. Jag vet inte hur OK det är att skriva priser på detta forum eller tipsa om firmor som tillahandahåller tjänster eller varor. Iaf som en reflektion på kolvinköp, priser och beställningar så vill jag bara tipsa om följande. En komplett sats med 6st venolia kolvar, starkaste kolvbulten och total seal ringar kan jag leverera för 1600:- per styck. Då tillkommer frakt samt postförskott. Jag vill även ha en viss förskottsbetalning. Leveranstiden har hitills varit ca 8 veckor men det kommer att ändra sig. Har tagit hem ett antal satser och det har varit väldigt fina grejor med bra kvalitét. Ska man prata marginaler så är den ca 10%. 1600*6=9600:- detta är momsat och klart. Sedan finns det säkert de som kan ha mycket åsikter om fabrikat hit och dit osv. Men jämfört med en STD kolv så tycker jag detta är ett prisvärt alternativ. De har funkat bra hittills samt att det är fin kvalitét på alla maskinbearbetningar. Bara att maila vid intresse eller fråga på denna tråd. sales@boostparts.net |
|
|
Venolia är klart billigast vad jag vet i USA. Fungerar naturligvis för det, men vi har helt enkelt valt att inte sälja dom utan satsar enbart på kolvar från CP. De flesta av våra kunder betalar lite extra för att få just det vi anser vara bäst. |
|
|
Hej! Många av kolvtillverkarna i Usa använder exakt samma material. De köper smidesämnen från samma ställen. Skiljer endast på bearbetningen/designen på endel av tillverkarna. Detta är en djungel ,man får köpa från ett ställe man har förtroende för. Och som har koll på bearbetningen. En fel bearbetat smidd kolv kan vara sämre än en orginal gjuten/sintrad. Sett exempel på detta. Bäckis: Hur är designen på CP kolvarna till S38 3,6? Hur är domen utformad? Tänkte i förhållande till squish/tumble samt flöde? Mvh Ante |
|
|
Alla våra kolvar är våra egna designer. Vi kör ALDRIG med squish på överladdade motorer. |
|
|
Hej! Bäckis: Gör inte CP sina kolvar av "smidda halvfärdiga ämnen" som de sedan bearbetar kolvtopp,diameter och kolvbult på? Eller menar du utvändig egen design? De kolvar som ni säljer i er webshop till s38 ser ut att ha en sliten squishkant. Men kolven kanske inte kommer så högt upp så den ger någon squish? Tar ni bort squishen pågrund av att få mindre risk för spikningar med macksoppa,eller vad är orsaken? Effekten,och vridet kan ju i vissa fall bli lidande. Både åt positivt och negativt håll. 4v klarar sig ju ofta bra utan squish. Men 8v kan ibland bli lite lidande utan. Mina egna erfarenheter,finns säkert andra erfarenheter också. Mvh Ante |
|
|
Det är den utvändiga designen som är vår egen. Vi vill kunna köra mkt effekt utan RF, och då funkar det inte alls bra med squish. Att effekt och/eller vrid skulle bli lidande anser jag är helt fel. Vi har testat många olika kolvdesigner genom åren, och att köra med squish ger inga fördelar på en högprestanda motor. För minimal bränsleförbrukning och bättre avgasvärden för SBP kan det kanske vara bra, men det är inget vi är speciellt intresserade av. |
|
|
Ante - Arvika : Du har inte koll på material beteckningen/ material sammansättningen i kolvämnena? Vad ska man sätta främst, hög sträckgräns eller värmeledningsförmåga? Nån som vill spekulera ? |
|
| Och hur mycket väger en smidd kolv i genomsnitt? Låt oss säga att den är till 90mm lopp. Nån som vet? | |
| Jesper_w: hör av mig till dig när det är dax för kolvar till S38an kan fixa en "super megahitechprototyp kolv ;-) " (fräst o svarvad orginal S38 kolv med rätt komp och rätt ventilutag om du vill =) venolia är fina kolvar sånna använder ja gärna | |
|
Hej! Bäckis: Okey.Har du testat och kört samma motor med squish och sedan jämfört samma motor utan squish? Vad anser du om tumble? Mattias: Kika på kolvtillverkarnas hemsidor,de brukar ange vilka legeringar de använder. Mvh Ante |
|
|
swirl/tumble ska det vara. /Ante |
|
|
Jag tycker inte något speciellt alls då vi aldrig provat sådana kolvdesigner. Mig veterligen har BMW inga kolvtoppsdesigner för att få swirl/tumble. Jag har inte någon erfarenhet alls av detta. Har läst en del, men jag har avfärdat det som "silverryggs kunskap" :-) Vi kommer inte försöka göra några sådana försök med kolvtoppar. |
|
|
Hej! Vinsten eller förlusten med att försöka sig på diverse experiment med detta är nog svårt att tyda. Om man inte bygger två motorer så är det ju svårt att veta vad det gett. Inget jag heller tänker prova. Förhoppningsvis ger motorn nog med mos ändå! :) Jag står i valet och kvalet nu om jag ska bygga på en ren S38 3,6. Eller om jag ska försöka få tag på 3,8 topp,spjällhus samt vev. Är det värt pengarna är det jag nu försöker fråga mig!? Mvh Ante |
|
|
Visst är 3.8 toppen lite finare, men 3.6:an är ju inte direkt dålig den heller. Jag skulle kört med en 3.6 om jag hade en. 1000hk är inga problem i vilket fall, men jag vet ju inte var du lagt ribban....:-) |
|
|
Tjena! Når jag 1000hk så är det nog mer än tillräckligt. Iaf det första året innan man blir van! :) hehe Målet är väl nånstans mellan 900-1000hk. Med det bör det gå att åka en låg 8s/402m. Och då vore första steget uppnåt. Inte riktigt bestämt mig för att bygga på en s38 än,men motorn står i garaget och ber om att få bli moddad! :-). Mvh Ante |
|
|
Vad har du för chassie? Med en bil och trans som som funkar så ska en låg 8 vara lugnt efter lite justering. Får se om jag får tid att bygga lite på räsern, men det ser mörkt ut. Har allt till motorn och alla bearbetningar är gjorda, men tiden räcker inte just nu. |
|
|
Tjena! Har ett rörchassie en volvo 242. Har gått 7,503/297km/h säsongen 2004. Bild: Länk Lådan är en preppad Powerglide. Som bör hålla för en låg åtta/hög sjua. Ska palla ca 1200-1300hk med de grejer som sitter i den. Kommer din racebil ut till sommaren? Mvh Ante |
|
|
Hua, den bilen har jag sett många ggr ute på tävlingar. Fungerar fint den... Min lär inte komma ut, men maskinen ska bromsas och vem vet, jag kanske hittar tid och vinner på triss. |
|
|
Tjena! Ja 242an är rätt känd. Gått på strippen sedan början i 90talet i en mängd olika utföranden. Vet inte hur många gånger den är ombyggd. Men jag tror att de byggde om från backhalf till rörchassie 96,97 nån gång. Bakvagnen byggdes om för tre år sedan av Bertan. Tror den kommer funka fint. Vad har du kvar att göra på Bmwn ,motorn och även chassie? /Ante |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.