AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.338

var hittar man kolvar?

Sida 1 av 3
b_
12
b_m_w_power
325ia coupé -92
tja!
jag letar efter någon affär/hemsida eller ¨någon "hemmapulare" där man kan få tag i skålade/svarvade kolvar.

jag hittar inte det någonstans. någon som kan hjälpa mej?

M.V.H Micke
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Här kanske.Länk

hjorten
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Här kanske....bra pris....

Länk
Så bra pris är det väl inte? Runt 1150 USD för 6st. Hemma i Sverige är det ca 12000kr ink moms frakt och tull. Alltså samm pris som vi tar.

Dessutom vet jag att deras kompförhållande som anges kan man ta med en rejäl nypa salt. Helge Vik har JE kolvar från Top End i sin S38, och han fick svarva rejält på sina nya smidda kolvar då de gav över 10.0:1 trots att de skulle ge 8,5:1.

Han har beställt nya CP av oss nu :-)
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Hmm...vet inte riktigt hur du räknat...!?

Jag betalade betydligt mindre än så.....
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
950 dollar står det på deras sida. Det blir i praktiken ca 8500-9000 kr levererat till dörren inkl Total Seal ringar.
Ingår Total Seal ringarna och frakten till dörren i era 12000 kr?

950 utan ringar som jag förstod det från den sidan? Sen 195 för ringar.

I praktiken tar du priset x USD kurs x 1.29 + frakt. Normalt hamnar man runt 11kr/dollar innan det är hemma.

Vi tar ca 12000 för 6 kompletta kolvar med ringar och kolvbultar, frakt och PF avgift 160kr tillkommer.
Bistec handlade kolvar med Total seal ringar för det priset som är angivet på sidan.

/Anton
Har han mätt upp kompförhållandet? Intressant att se om det stämmer lika illa som i Helges motor eller om det var en engångsföretelse.

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
I praktiken så kan man räkna 1.05 x priset i dollar plus en femhundring i frakt. Styvt 8000 mao. Väljer man bort Total Sealen och kör JEs vanliga ringar så blir det ungefär en tusenlapp billigare.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Beror ju på om man behöver tulla eller inte.

Min bil: Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
950x8.27x1.29 = 10134kr
Sen frakt på 100-150 = 817-1240kr

I dessa dagar ska man nog inte räkna med att slippa moms i tullen, dom öppnar fan alla paket som kommer.

Och från just denna firma har det vart problem,fel kompressionsförhållande samt för lite ventilurtag(orig).

Men det är bara att beställa så får ni själva se.

Mvh
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Antingen spekulerar man, eller så vet man.

Både jag och Bistec har köpt kolvar därifrån nyligen, och JA, man slipper 85% av tull och moms.
Tullen öppnar inte alla paket.
Frakten är 69 dollar, inte 100-150 dollar.
Dollarna står inte i 8,27 utan ca 8,10 idag i bankkurs.

JE säljer och tillverkar massor av kolvar av alla sorter. Någon gång blir det fel och jag är övertygad om att det gäller alla kolvverkare liksom andra typer av företag och människor. Inget konstigt med det.

Face it, som vanligt är det billigare att handla utomlands.

not: Tycker att det är bra och nyttigt att leverantörer av delar till våra älskade bilar finns på forum och kan hjälpa till samt se vad folk vill ha och hur trenderna är. Vad jag inte tycker är bra är när man försöker skrämma bort folk att köpa andra produkter än sina egna genom att komma med antagande om hur saker och ting funkgerar i praktiken. Jag har själv beställt så jag "har fått se" och vill därför påvisa hur verkligheten ser ut.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Där ser man!
Bra att ni är nöjda.

Eftersom våra bekanta fått fel på 2 uppsättningar så vill man självklart upplysa om det.För dom fick inte lämna tillbaka dom,efter dom mätt upp kompressionförhållandet.

Men som vanligt så kan det alltid bli misstag!

Vi försöker allafall vara billigast i Sverige på bmw tillbehör, det tror jag vi lyckas med? Annars får ni gärna säga till.
Rikard:

Ingen som skräms. Du hade tur. Mindre nogräknade företag skickar som gåva. INGEN seriös handlare tar en risk själv då det är olagligt att skicka på det viset. Försök gärna med Summit eller någon annan "stor" firma.

Angående feltillverkning så är det inte JE utan Top End som beställer kolven som lämnar en felaktig ritning.

Mvh
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Ett vanligt sätt för företag att låta sina kunder slippa stor del av momsen är att skriva ner värdet med 50-80%, har varit med om detta från många utlänska leverantörer. Att skriva som en gåva känns betydligt mer riskabelt i mina ögon, dock har jag inte insikt i hur tullverket arbetar.

Är det TopEnd som ställer till det så går det bra att beställa av t ex Ireland Engineering eller JE direkt. Priset är detsamma.
OK.

Har ni som köpt mätt upp kompet med vätska? Nyfiken bara.

Kolvar är en vara med usel marginal och det vi tar betalt för är att det är våra egna kolvmodeller som vi svarvat och fräst fram för att sedan få tillverkade, exakt som vi vill ha dom. Vi tjänar ca 10%, och det anser jag vara klart skäligt.

Att skriva ner värdet är lika olagligt som att skiva gåva. Många norrmän vill att vi ska göra samma sak, men det gör vi INTE.

Mvh
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Har inte mätt upp kompet ännu, men kommer att titta närmare på det för säkerhets skull.

Att ni säljer kolvar som ni själv provat ut etc och också tar några kronor betalt för det är det absolut inget fel på. Know-how kostar, så enkelt är det. Känns dock som vi kommit lite ur kurs.; Frågan var vem som kan leverera kolvar och vad det kostar, de svaren finns nu i tråden.

Lite nyfiken på era projektbilar, E21an kännar jag till, men de andra två: Rullar de bara på strippen eller de används till något annat också?
JE
51
JE
325i e30, 2002
hadde vi norrmän slippi å betale svensk mva + norsk mva så hadde det vært greit. bestiller man fra feks. summit betaler man ingen "mva" til usa, og kun den norske mva, noe som gjør det ganske mye billigere... ( 25%...)
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ni behøver inte betala svensk moms.
Bara Norsk moms!
JE
51
JE
325i e30, 2002
sitat fra en mail...... : "Problemet blir att ni får norsk moms också om vi skickar" utifra det tolker jeg det som om norsk mva kommer oppå den svenske prisen. (som er ink svensk mva). men hvis det er jeg som har feiltolket?, er det jo greit :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.