AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.454

Ska man köpa M3 E36 eller M5 E34?

Sida 2 av 2
Det går så där måste jag säga, men det lutar mer åt M5 än M3 nu iaf. Mitt stora problem är tid och att jag har svårt att bestämma mig för vad jag helst vill ha - 3-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X-serie är var och en på sitt sätt vad jag vill ha - samt att jag har blivit väldigt "picky" med vad som är intressant och inte. Hittar jag något jag inte gillar kan jag förkasta ett objekt även om det jag inte gillar går att fixa hur billigt eller enkelt som helst. Lite jobbigt. :|
Anders,

Jobbigt :( Finns allt för många vrak på marknaden.. att hitta en bil som är helt perfekt är nästan omöjligt, åtminstone i Sverige. Jag tycker iofs fortfarande att du ska ha en E65 :D

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
fjamsetramsa
Varför är M motorerna känsligare ??? kanske dum fråga!!!
fjamsetramsa,

M-motorerna har mycket högre trimningsgrad än en vanlig motor. För att man ska kunna hålla denna höga trimningsgrad krävs att man sänker marginalerna för vilken typ av miss-skötsel en motor tål. Därför är M-motorerna precis som andra hårdtrimmade motorer känsliga med oljetemeratur, oljekvalitet och så vidare. Dessutom varvar en M-motor högre än en standardmotor vilket också ställer höga krav på smörjningen.

Mvh,
Kalle
fjamsetramsa
ok Kalle....Annars med risk för att va partisk tycker jag det självklara valet är en M5...men sen är det ju lite granna slumpen som avgör vad man hittar och till vilket pris....försäkringen är väl ganska likvärdig eller??
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
M5or är aningen billigare att försäkra.. Iaf för mig.

Men jag röstar också på en M5.. hitta ett fint ex å du kommer bli kanon nöjd med bilen.

Mvh Jojje
Anders N:

M5 Touring om du vil ha mycket plats, eller M3 GT om du prioriterar körglädja.
Detta är dom två mest sällsynta modellerna och dom kommer hålla seg best i pris i åren som kommer.
Gemini__
Leitwolf: Så du menar att en M5 Touring är mer sällsynt än tex en "20 Jahre motorsport"?

Mvh:
Thomas

Länk
Jag röster ochså för en m5:a. Helt klart en prisvärd bil med det mesta man behöver.. samt lite till. Jag är helnöjd med min M5:a tyvär måste jag snart sälja den då jag ska börja plugga igen.. Det känns riktigt tungt, Nog den första bilen jag kommer sälja med tårar i ögonen.
Gemini:

Killen var ute efter en bil som var lätt at hitta til et bra pris.
Är 20 Jahre det ?
Du får ursäkta at jag inte nämda at spesialmodeller som
Cecotto, Winkelhock, 20 Jahre och Elekta är mär sällsynta
an vanliga M5T och M3 GT

fjamsetramsa
Vad är Elekta??
Elekta är ingen "officiell" och inte heller limiterad specialutgåva. Det är ett gäng M5:or som beställdes av en italiensk BMW-handlare i Brittish Racing Green med mörkbeige/brunt skinn. Väldigt läckra bilar som brukar benämnas "Elekta".

Mvh,
Kalle
fjamsetramsa
ok....
Gemini__
Leitwolf: Ja, du har rätt i att det är svårt att hitta en 20 Jahre. Onödigt inlägg från min sida, sorry.

Ha det!

Mvh:
Thomas

Länk
Komplement till mitt inlägg ovan, Elekta-bilarna finns även i andra färgkombinationer än det jag nämnde.

Anders N, Hur går det... har du blivit något klokare på vilken bil du ska ha? :)

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Köp en Alpina B8 istället ;) då får du 3 seriekarossen, 5 seriekomforten och prestanda motsvarande m3 e46
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.