AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.455

Ska man köpa M3 E36 eller M5 E34?

Sida 1 av 2
Jag har börjat snegla mer och mer på M3 E36 Coupé och M5 E34 och skulle vilja ha lite inspel kring vad som talar för respektive modell.

Det som för min del talar för M3 är att jag inte haft någon 3-serie tidigare och att jag tycker att modellen känns rätt mycket nyare än E34. Jag har också blivit väldigt sugen på en två-dörrars igen. Nackdelen är att utrymmena är mycket mindre (tror jag iaf) än i M5:an och att det är en mer "ungdomsbil" än M5, vilket innebär att det blivit svårt att hitta rätt exemplar.

För M5:an talar en stor kärlek till modellen och det faktum att det är lättare att hitta ett fint ex till ett vettigt pris. Nackdelen är att jag redan har en E34 och en till skulle kännas lite... Trist.

Det jag isåfall tänker köpa är en bil i originalutförande utan speglar med blinkers, aluminiumvingar, huvscoop, neonrör och en massa annat eftermonterat "bjäfs". Och självklart ska historiken vara i sin ordning - max två ägare sedan ny, fullservad etc.

Prestandamässigt är det hugget som stucket tycker jag, så den anspekten väger jag inte in alls. Samma sak med värdefallet. Servicekostnader är däremot ett intressant ämne - är de i stort sett desamma?

Jag vill inte ha någon M3 vs M5-tråd utan helt enkelt lite stillsamma inspel från er när det gäller modellvalet. :)
Hallå Anders!

Jag tänker väl lite i samma banor som du, även om jag i princip bestämt mig för M5, då detta varit en drömbil för mig så länge jag kan minnas.

Samtidigt så har ju M3 3,2 kommit ned i riktigt gemytliga prisnivåer nu på sistone, och de går ju riktigt bra! Jag hade dock föredragit en M3 Limo, som är ovanligare och i mitt tycke sportigare.

Värdemässigt så tror jag att M5 i fint originalskick endast kommer att öka i värde, medan M3 E36 i motsvarande skick har lite kvar att tappa, men inom något år kommer kurvan planas ut. M5 är ju MYCKET ovanligare, samt handbyggd och därför mer av en entusiastbil, medan M3 är mer av en ungdomsbil, som du skriver.

Finns en till synes extremt fin Estorilblå M3 Coupé till salu på PowerBörsen, svensksåld med knappt 9000 mil. Denna hade jag kikat närmre på om jag hade den budgeten att röra mig med.

Mvh,
Kalle
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
M3:an är ju mer sport än komfort
M5:an är mer komfort och sport :P

M3:an är nog roligare om man kör aktivt, skulle jag tro.
Allt beror på vilka behov du har?

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Ta M5. Klart den överlägsta bilen av dom två. Kör ifrån M3 3,0 kanske inte på bana men men. Polaren har en M3 o de är en skit rolig bil. En M5 kan man oxå köra ganska hårt med. Sedan är nog M5 billigare än M3

///Micke
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
det beror på vad du ska ha bilen till...M5 ser omodernare ut med mer fyrkantiga linjer och dom runda lysena.
Den estorillblåa som Kalle snackar om är ruskigt fräsch, någon som varit o tittat på den?
Kalle: Menar du den med SMG? Den ser ruskigt fin ut, synd att det var SMG bara.. :/

Annars har du ju den röda M3an med Lambodörrar ;)
Denna menar jag: Länk 6-växlad manuell enligt annonsen iaf.

Mvh,
Kalle
Varför inte E34 B10 med V8? I o f s lite dyrare i inköp men delarna är till stor del 540-delar och inte så dyra...

PeHå
Rekomenderar M5,du kommmer inte ångra dig!
MVH

nazze
m3
Kalle - Bilen ser helt OK ut, men är inte vad jag tänkt mig. Prislappen är också för stor för min plånbok.

PeHå - Rasande trevlig vagn, troligen, men ack så svår att hitta. :(

Tanken är att ha bilen som andrabil/sommarbil, ska tilläggas. :)

Jag har tittat och kört den bilen och jag kan bara hålla med tidigare inlägg, den är i en klass för sig när det gäller M3...

tussipupp: Var den grymt fin eller?
P3r

får tyvärr medge att jag är lite partisk, åkte i samma bil till tyskland i sommras...

För att hitta skavanker får man sänka sig till en 3mm repa i fälgen och en glassfläck på golvmattan dvs ägaren är mkt pedantisk. Kommer ihåg att vi tom fick stryk av ett GTI gärn då Danne (ägaren) vägrade varva innan oljan kommit upp i temp.

Det som dock är negativt för en köpare är att sommaren är slut =)

/Thomas

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Det där med att varva innan oljan e varm är han iaf inte ensam om, de flesta M3 ägare sköter nog det (hoppas jag).

Bilen:Länk

/Henrik

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
även M5 ägare varvar inte innan oljetempen nått driftstemp

///Micke
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Nej, jag vet. Menade de också:) Hoppas inte nån gör det.

Bilen:Länk

/Henrik

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Varva en M Motor innan oljan har nått driftstemperatur är det väl dödsstraff på ?? =)

Mvh
Björn

Länk

Jag hoppas att ingen varvar sin motor över 3000 varv innan motoroljan uppnått driftstemp, oavsett vilken BMW det gäller. Ingen motor mår bra av detta även om M-motorerna förstås är extra känsliga.

Men jag förstår inte riktigt vad detta har med Anders ursprungsfråga att göra... nu håller vi oss till diskussionen tycker jag ;)

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
Anders,

Hur går det i val och kval?

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.