|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| På min knakar det när man svänger åt vänster eller om vägen är ojämn och skrovlig/gropig, dock inte alltid. Min innerskärm h.bak bak är snedslioten efter att däcket tagit i. Återkommer när jag fått en 4-hjulsinställning gjord. | |
|
kan det inte vara fjäderbenslagringen??? Hade så på min 940... knarrande ljud när man styrde.. |
|
|
Jag tror på det "svekke" skrev..... Det ska jag iaf kolla på min bil.... Billy B10 , Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Update: Har varit på macken nu. Jag hissade upp bilen och min bror fick ratta medans jag lyssnade underifrån, till min häpnad så försvann ljudet. Jag kände på alla delar som rörde på sig när han rattade och inget känndes glappt eller "slitet". Däcken (fram) är nästan slut och dom är sneslitna. När jag hissade ner bilen så minskade ljudet markant men nu känns det som det har ökat lite. - En gång V8:a alltid V8:a - |
|
|
...och nu till frågan: eftersom däck är en så kallad "färskvara", är mina däck gamla eller har det nåt med hjulinställningen att göra? |
|
|
Tror nog att det kan vara båda delarna..... Största felet är säkerligen att du bör göra en framvagnsinställning.... det ska jag testa på min i vår.... Samt köpa nya däck... Billy B10 , Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Det kanske är så att när du hissade upp bilen så blev det så låg belastning på styrningen att ljudet inte kom fram. Prova att göra om det med bilen stående på hjulen så kanske det går lättare att lokalisera. Mvh Ulf |
|
|
Om det är som Heinz_Keller tipsade om (dvs fjäderbenslagret) så kan ju fjädern rört sig lättare runt i fjädertallriken då den var obelastad. Detta kan ju göra så att knarret försvann. Upp med huven och titta efter om du inte kan smörja lagret lite längst upp.. Svekke |
|
|
Ljudet minskar när dämparna/fjädrarna får mindre belastning. Testade nyss med att lyfta lite från framskärmen medans en annan rattade och ljudet minskade direkt. Ljudet kommer troligtvis från någon gummi "ring" någonstans från dämparna/fjädrarna, men var??? |
|
| Är det någon som vet om det finns någon gummibussning längst upp vid stötdämparna? Ljudet kommer därifrån tror jag... | |
|
Update: Sådär då har man varit inne hos Perre på Bil och motorteknik i huddinge idag för att få reda på eventuella brister på bilen... För det första kan jag rekommendera denna kille skarpt för han KAN om dessa bilar och gör det på ett bra sätt, enligt mig! Efter en undersökning på ca 45 min kom man fram till följande: Ljudet som uppstår när man svänger kommer från fjäderbenslagringen. Så det blir nya dämpare runt om till bilen till våren. Observeras bör - Perra gjorde denna undersökning helt gratis och detta är en människa jag aldrig träffat förut! Timpenningen ligger för övrigt på 825kr/timme. Ett bra första intryck! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.