|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det pratas en hel del om bonus i denna tråden. Som jag förstått det så är bonuss systemet slopat sen några år tillbaka hos de flesta bolag. Numera baserar sig en "trafik bonusklass" på hur många år man haft körkort som jag förstått det. Någon med mer input kring ämnet? Det var även möjligt att "överlåta" en fullbonus försäkring på låt oss säga ett barn efter att personen i fråga fyllt 25. Denna möjlighet är även den slopad. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Exakt, en bils värde eller ålder har faktiskt inte ett skit att göra med premiens storlek. | |
|
En bils premie bestäms till ganska stor del av hur stor skadefrekvens bilens modell har (olyckor/vandalisering/inbrott osv) Därför är tex E36 328 dyrare att försäkra än E46 328, eller så var iaf fallet för några år sedan. Ålder och bostadsort spelar givetvis även det en stor roll. Samt då det jag påpekar ovan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Som Wendtan skriver ovan så har det gamla bonussystemet försvunnit och det är istället ålder och antal år som man har haft körkort som spelar in. I praktiken betyder det att om två personer tar körkort när dom fyller 18 och den ena av dom köper bil direkt medan den andra aldrig har ägt en bil så kommer dom vid t ex 26 års ålder få samma premie för samma bil. Förr så hade den första av dessa personer tjänat in bonus under de 8 år han försäkrat en bil och således fått en lägre premie än den som aldrig ägt en bil. Det som också förändrats under de senaste 5-10 åren är att försäkringsbolagen mer strikt vill låta respektive bilmodell själv bära sina kostnader. Tidigare slogs en del kostnader ut på alla modeller samt att hela bilförsäkringsdelen till viss del (om än liten) sponsrades av bolagens övriga inkomster (ofta i form av värdepappersplaceingar eller liknande). Kontentan är att vissa sk "högriskbilar" blivit betydligt dyrare, premier för unga förare har blivit betydligt dyrare samt att det generellt för alla blivit högre premier. Jämför man med andra länder så är det inte orimligt dyrt att försäkra bilar i Sverige även om det i vissa enstaka fall kan kännas som premien är orimlig. ___ //Ulf |
|
|
Självklart är inte bilens värde något som avgör trafikförsäkringspremien, som baseras på hur man klarar sig vid en krock samt vilken riskt för andra bilen utgör samt hur olycksdrabbad just den modellen är. Dock de andra typerna halv+hel försäkring grundande för hur hög en premie kommer att vara. Men varför skulle olyckrisken vara märkbart högre i en gammal bil än en ny? Bara för att en sketen gammal Saab 9000 levt längre och hunnit varit med om fler olyckor ska inte den klassas som mer olycksbenägen för det, än en ny motsvarande saab 9-5Tex. Vist klarar man sig betydligt bättre i den nyare saaben, men en ny bil körs mer än en gammal och framförs oftare i snabbare tempo vilket leder till sina nackdelar. Det sjuka är dock att systemet är haltande och diskriminerande för nyblivna körkortsägare som i princip i vissa fall omöjligen kan äga en bil, vad är detta? 5000kr per år för en bil vars inköpspris är hälften rimmar illa och ingen vettig människa kan gå med på sådant! Andra typer av villkor måste gälla, som tex 5000kr i självrisk och detta för försökringsbolagens eget bästa, garanterat skulle de tjäna mer pengar på detta än vad de förlorar idag samt att den allmänna moralen skulle bli bättre. Sverige kan inte fortsätta vara ett land där man på ett dumt sätt tvingar folk mer eller mindre att sätta olagligheter i system för att kunna överleva. Ta bara skatterna, försäkringsvillkoren mm mm, nu är det ruttet i andra länder också men Sverige borde kunna sköta sig bättre än såhär, vi är ju ändå ett civiliserat samhälle med en god infrastruktur samt relativt sett högt utvecklade människor. |
|
|
Jag kan fortfarande inte se det orimliga i en trafikförsäkring på 5000kr för en ung förare. Jag har inte mina försäkringspapper tillgänliga men slog in motsvarande bil (530iAT) på IF och fick en trafikförsäkringspremie på 3925kr och då är jag 38 år och har haft körkort i över 20 år. Det är väl egentligen jag som borde klaga ;) När det gäller trafikförsäkring så handlar det inte om den egna bilens värde eller ålder utan om olycksstatistiken för denna modell i kombination med förarens ålder, körkortsår, bostadsort, mm. ___ //Ulf |
|
parolof |
Frifart, det är ju personskaderisken som är större i en t.ex gammal rostig Saab är en modernare bil med krockkuddar m.m |
|
parolof, självklart är personskaderisken högre i en gammal bil, men de borde även ta hänsyn till storleksklassen. Dessutom undrar jag hur många % av alla incidenter som rapportears till försäkringsbolagen som innebär personskador för dem? En krockad gammal bil är en betydligt bättre och billigare affär för försäkringsbolagen som bara behöver lösa ut dem för några ynka 1000-lappar eftersom de är värda såpass mycket, sålänge vi inte talar om personskador. Man kan inte heller bara påstå att om ett fordon är olyckdrabbat så innebär det alltid personskador, kan mycket väl tänka mig att fler har dött i en Micra genom åren jämfört med en BMW 520 som i sin tur har varit inblandad i fler olyckor men med lägre kvot personskador. Likt förbannat kommer den lilla sketna japanen eller vad det nu är att kosta mer att trafikförsäkra på ett ofta inte hållbart sett. Egentligen borde trafikförsäkringen vara grundad enbart på hur gammal/säker en bil, dvs Holger 32 ska betala mindre i trafikförsäkring för sin 85as 528E28 än den Toyota Corolla -84 han nu rattar. Alltså ingen ska behöva betala för andras misstag bara för att man råkar välja att äga en bil som råkat relativt sett illa ut genom åren och självklart ska alla yngre oerfarnare förare betala mer, inget att diskutera om. |
|
|
FRIFART: vet inte hur jag ska formulera det. Trafikförsäkringen ersätter inte den egna bilens skador och premien är således inte beroende på hur mycket den egna bilen är värd eller skulle kosta att reparera. Om en viss modell ofta är inbland i olyckor där förarna bär skulden så belastar det statistiken för den berörda modellen precis som åldern på dessa förare belastar åldersstatistiken. Om du tittar på 100st förare med 528:or och lika många som kör Corolla -84 så är stilla gissning att förarna av 528:or oftar är inblandade (med skuld) i olyckor (Även om kanske just Holger 32 kanske är skadefri...). Logiskt är ju då att Corollaägarna har en lägre trafikförsäkring. ___ //Ulf |
|
|
Programmer, jag är med på det, men det jag vill poängtera är att bara för att en bilmodell är olycksdrabbad och föraren ofta bär skulden så ska trafikförsäkringen täcka förarens egnas skador. Dvs kör du E28 får du mindre egna person skador än i Micran/Corollan vid likvärdig krock oavsett om den nu är vållande i fler fall än de namngivna. Systemet ser till så att äldre motorstarka bilar som varit med och vållat olyckor i princip måste skrotas, då det är meningslöst för gemene man att betala 5000-10000kr per år bara för att kunna äga ett fordon värt kanske 5000kr. Dessutom som jag sa är det till största delen yngre med sämre ekonomi som vill/kan åka runt i dessa fordon. Ska man automatiskt straffas för att man råkar vara under 20år och råkar vilja köra en rolig bil med mer än 100hk innan man har åsamkat någon skada? Nej med de här fasonerna är det bara att köra oförsäkrat. Högre självrisk för ynglingar kan det vara något??? ingen respons!, alltså tycker man det är okej att betala höga försäkringar fast man kanske kommer att köra prickfritt i resten av sitt liv! |
|
|
Okey....ser ut som om det blev en liten debatt här.. känns som om det bara går runt runt...Får se hur jag ska göra om man har råd med premierna, annars blire en gammal saab igen..=/ |
|
| Men många som har äldre bilar i 10 000 kr klassen kör väll mest med trafik bara då kommer man undan billigt jag känner en som bara kört trafik sen han fick körkort för 5 åresen och 20 bilar bara shitbilar men då är det trafikförsäkring som gäller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.