AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.192

Försäkring på farsan?

Sida 1 av 3
Je
11
Jens85
Funderar på att köpa en bmw 325 coupe med vanos
Tjenare! undrar hur det kommer att bli att ställa bilen på farsan..en bmw 325 e36-93..har haft alla mina bilar på farsan och det har aldrig varit några problem..har aldrig krockat fått böter eller andra grejer som kan rapporteras...måste man vara mera vaksam nu när det är "farsans" bil?
Undrar vad ni tycker...är ni helt anti mot det eller måste man bita i det sura äpplet och ställa bilen på sig själv, vilket kommer att bli ganska så dyrt..=/
tacksam för svar..

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
sök, finns massor med info.
finns även en forum del om värdering och försäkring.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Evol-79
Personligen anser jag att det är fel att göra så, men det är min åsikt. Ska bilens försäkring stå på far din är det viktigt att även din far står som ägare och har "betalat" för bilen.

Folk å fä fifflar med allt möjligt och tycker ofta att det de själva gör inte är så farligt medan det grannen gör är förkastligt. Gör vad du själv känner känns rätt.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jens85: Du kan ställa bilen på farsan. Men man måste upplysa försäkringsbolaget om att du kommer att köra bilen X antal mil per år.

Ett tips till glöm inte att fylla i att "personer under 25 kommer att köra bilen" som finns hos de flesta försäkringsbolag.

Finns tydligen fall hos försäkringsbolagen där sonen har skrivit bilen på sin farsa och sedan smäll och fått problem med ersättningen, om det är på riktigt eller skrämmselpropaganda från försäkringsbolagens sida får var och en bilda sig en uppfattning om.
Ex: säg att Agda 89år som bor i mörkaste småland står som ägare på en stylad M5:a som smäller kl 03:00 en Lördags natt i STHLM av hennes barnbarn så kan man ju sitta i skiten.

Tror att det finns en hel härinne som började med att skriva bilen på sin farsa för att få ner försäkringspremien till man fyllt 25år då det tydligen blir en viss lättnad på premien. Nån som vet om den finns kvar?
Lovar att du inte är ensam om att göra det.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jens85:
HAHA klart som fan du aldrig haft några problem om du inte krockat......

Ditt utryck var lika välformulerat som:
Jag har inte fått några leverskador av spritmissbruket, men jag har inte varit hos läkaren.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jens85:
HAHA klart som fan du aldrig haft några problem om du inte krockat......

Ditt utryck var lika välformulerat som:
Jag har inte fått några leverskador av spritmissbruket, men jag har inte varit hos läkaren.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag förstår fullständigt folk som skriver på farsan! Prisskillnaden är inte motiverad för de som aldrig ens repat lacken. Höj försäkringen för de som krockar istället för att generalisera för nu verkar det som om försäkringsbolagen "försäkrar" sig själva för att tjäna mycket pengar.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Helt sonika, håller med dig fullständigt. Försäkringsbolagen kör med ockerfasoner, sålänge detta fortsätter kommer också skenförsäkringarna att fortsätta. Finns ju inget som kan styrka att Laban ska betala kanske 5000kr per år i enbart trafikförsäkring för sin 528E28 när en nissan micra skulle kosta honom 2000kr??? Nog klarar man sig bättre från personskador om man smäller med sin E28 än Micra??? och mig vetrligen är detta i princip det enda man betalar för vid trafikförsäkring.

Ska ni ställa bilen på någon annan se till att den som står som ägare för över pengarna vid köpet samt betalar alla försäkringar från sitt eget konto, samt kryssa i att bilen eventuellt kommer att framföras av förare under 25år, sedan blir det inga problem. JAg vet detta då en kompis haft en tvist om detta (kanske pågår fortfarande sedan 2år tillbaka) med ett försäkringsbolag då han smällde "sin mors bil". De kollar stenhårt var alla betalningar för bilen har kommit ifrån, bara ett tips, för det är det enda de har att gå på och som fungerar som bevisbörda vid en eventuell rättegång som den kille jag känner dragits in i.
Jens: Skenförsäkring, dvs skriva över fordonet på någon annan och på så sätt få en lägre premie, är detsamma som försäkringsbedrägeri och är faktiskt allvarligare än vad många tror. Det finns alltför många riktiga exempel på detta där bolagen vägrat att betala.
Hur kul är det att vara i tvist med ett försäkringsbolag i flera års tid?? Jag har själv varit i den sitsen (i ett annat ärende) och det är något som tyvärr förpestar tillvaron rejält!

När du väl tecknar en försäkring så ingår du ett skriftligt avtal med försäkringsbolaget. Om du i avtalet uppger falska uppgifter om vem som är den egentliga användaren är försäkringen i princip värdelös.

Man kan tycka att försäkringsbolagen bedriver ocker men att bemöta ett fel med annat tycker inte jag är rätt.
En parallell är oljebolagen och oljeshejkerna som gör stora pengar nu när oljepriserna är höga. Tycker ni som motiverar skenförsäkringar att man också "gör rätt" när man smiter ifrån bensinnotan?
Pengarna hamnar ju ändå slutligen i fickan hos någon Sultan med 149 Ferrari och lika många fruar, eller i Göran Perssons nya cribb...

Jag håller samtidigt med om att premierna är absurda för vissa äldre skorvar men man måste även komma ihåg att det inte bara är plåtskadorna som kostar för F-bolagen utan även att ta hand om alla de som blir förpassade till rullstol och rehabilitering för kanske resten av sina liv.
Det verkar som att många naiva människor fortfarande tror att F-bolagen bedriver välgörenhet.

Slutligen, det finns faktiskt en lösning och det är att välja en bil man har råd att äga. Det är ju faktiskt ingen mänsklig rättighet att äga en 325 E36.
Varför inte börja med någon annan modell/märke och sedan byta upp sig efter några år?
Rätta munnen efter matsäcken skulle man kanske kunna summera det hela.

Tycker inte att det är ocker med tanke på hur många olyckor unga förare är inblandade i. Och en 18-åring som köper sig en 325:a gör inte det för att puttra fram i 70 på 90 väg.

Och även om vissa klarar sig undan olyckor så kör dom oftast som idioter.

Keep Your Distance!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Haha så vad ska man göra med alla äldre bMW med sexor i? skrota eller???
Det finns få äldre människor som vill ratta runt i sådana och de är de enda som har råd att äga dem i princip. Ingen som kan eller vill hosta upp med 5-7000kr per år för en bil som inte ens är värd de pengarna. En rutten rostig 528E28 som inköps för 4000kr måste man vara 30-40 år för att ha råd att äga samt bo på landet. Vad är det frågan om, bilrasism eller? finns absolut inget som talar för att en micra skulle kosta mindre i trafikförsäkring än E28 528? Man klarar sig betydligt bättre i en sådan, än micran så är det bara. Att en 528E28 har orsakat fler olyckförlopp genom åren är troligt, men den högre krocksäkerheten ska vägas in. Dessutom om inga E28 528 tex ska kunna ägas av ynglingar, kommer de bara välja Micran istället pga ekonomiska skäl och de kommer att korcka lika mycket då, dessutom kommer det att uppstå betydligt värre personskador vid en krock med en sådan, så försäkringsbolagen borde tänka om.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
JA nu finns det ju lite fler alternativ än just Micran, men små japanska äldre bilar samt andra mindre sydeuropeiska bilar är inte de allra krocksäkraste trots en förhållandevis låg försäkring.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Håller med Clubsport: det finns en anledning till att premierna är så höga.ä
Om man skenförsäkrar så leder ju det till att även premierna för äldre kommer att höjas.
Jag har alltid haft mina bilar i mitt namn, även om det gör att jag har mindre pengar till annat.
Tänk på att du får bonus också så nästa år är försäkringen billigare.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Kristoffer_L: Bra skrivet, instämmer till fullo!
Hälge
Vill man komma billigt undan med premien, så finns ju alltid möjligheten att "Entusiast försäkra" pärlan, då kostar bara helförsäkringen ca: 100:- per månad. (Kravet är att aktuellt fordon är i toppskick.) samt rullar max 500mil per år, och enskillt garage.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hälge:
och så glömde du det viktigaste.... bilen måste sedan årsskiftet 2004/2005 vara äldre än 20 år.... så .. glöm det
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jens:Om du bor hemma så ska det mycket till för att du ska åka på försäkrat intresse när det hänt något, men annars kan det vara vanskligt, sen om du haft körkort 5 år eller mer så sänks premien eftersom det är jobbiga år innan där.mitt råd är att bor du hemma låt farsan stå på den. Bor du själv så ta en halvförsäkring och en tilläggsförsäkring så täcker det en del.Klart du ska ha en 325.:a ännu bättre 328..

Mpower
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det gör försäkringsbolagen garanterat för att slippa bla alla M-bilar som garanterat körs hårt ofta. Man vill nog helst ha den där någorlunda standardbilen försäkrad med kanske möjligen lite sportiga ambitioner som man känner sig trygg med då de inte körs på samma sätt som de motorstarka tex BMW-bilarna. Dessutom känns det förmodligen säkrare med en äldre bil, då det äldre entusiastfordonet framförs desto snällare och man använder den mer sparsamt, vilket resulterar i färre olyckor.

En Porsche, Ferrari mfl är ändå såpass dyra eller ovanliga bilar att få har råd med dessa eller äger och de som har det kör mer med hjärnan och utsätter inte sina bilar för samma sätt av körning som många andra betydligt billigare alternativ, speciellt som gamla.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag tycker att det är fel att ställa bilen på far eller mor. Men samtidigt förstår jag dem som gör så. Har själv gjort så en gång i tiden. Fram tills var 22-23 år hade jag mina bilar på morsan. Jag hade aldrig några problem med ersättningarna trots att jag använt vagnskadeförsäkringen vid minst 2 tillfällen. För att bolagen skall upptäcka någonting krävs att det lägger tid på att undersöka fallet. Och de gör de bar i enstaka eller mer solklara fall.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Visst är det moraliskt och lagligt sett helt fel att sätta bilen på morsan/farsan. Statistiken visar ju att yngre förare samt äldre förare är överrepresenterade i olycksstatistiken och självklart sätts försäkringspremierna därefter. Ytterst tveksamt om man som ung förare (läs nytaget körkort) ska ha en motorstark bil då ytterst få framför dem med begrepp.

M-bilarna kostar försäkringsbolagen multum att reparera därför kostar tillhörande premie också multum, så enkelt är det. Finns egentligen ingen moraliskt godtagbarn anledning för att sätta bilen på farsan eller morsan. Jag frågade min farsa om han kunde ta en 540 E39 som jag tänkte köpa en gång och stå som ägare, men han vägrade....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.