AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.195

Försäkring på farsan?

Sida 2 av 3
LexCom: Försäkringsbolagen har blivit betydligt tuffare när det gäller skenförsäkringar bara under de senaste 2 åren. Det förekommer regelbundet att bilrelaterade diskussionsforum på internet (ex Autopower mfl.) scannas av folk som arbetar på F-bolagen.

Om de kan undvika att betala ut ersättning så lägger de mer än gärna lite tid på research i tveksamma fall. Nekar de ersättning för ett fåtal skenförsäkrade BMW som står inför större verkstadsbesök eller inlösen kan företaget spara stora summor pengar.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Krisoffer L:

Visst men antalet vagnskador är så otroligt många fler än vad det finns tid till att göra grundliga utredningar på (det är inte helt enkelt att bevisa brott). Så många utredare jobbar det inte på bolagen. De har säkert blivit tuffare med åren men det är i såfall märkligt att man aldrig hör talas om fallen på dessa välbesökta forum.

Dessutom omsätter bolagen så ofantligt mycket pengar så några bilar (som du beskriver det) gör ingen stor skillnad i deras kassa.
Har just varit 10cm ifrån att bli mosad av en kärring i en Opel. Tydligen kan folk inte köra i rondeller. Hade jag inte haft ABS bromsar och haft snabb reaktion så hade min kära bil blivit mos. Kärringjävlen fick tydligen panik för hon stod på gasen som bara den när det gick upp för henne hur förbannad jag blev. Tog hennes reg nummer utifall att hon skulle smälla med nån annan.
svintoleffe
Dubilidu!

Du hade tur du, du hann o stanna, det han inte jag göra När jag kom med lastmaskinen med en skopa full med jord, när dte svängde ut enn kille mitt framför.

Det blev baar tväskrot av bilen

Länk Bimmern
MVH Leffe
El
338
ElNiko
325iT-92
Highway star: Kvinnor orsakar ju färre olyckor/år än män, men dock fler/körd km. Tycker du att de ska ha högre eller lägre premie?

Jag funderade ett tag på att byta bil för att tjäna lite i försäkringspremie, men när jag insåg att andra bilar med mindre motorstorlek hade nästan lika hög premie avstod jag. Men hur det hjälper en 18åring att få betala 3000/år för en gammal SAAB9000 istället för 3400 för en e28, när det skulle kosta halva summan om bilen stod på en förälder, det förstår jag inte...

/Niklas (Jo, jag äger och föräkrar mina egena bilar).
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
3000kr täcker väl nätt och jämnt trafikförsäkringen per år för en nybliven körkortstagare som köper en motorstark bil.

Känner en som har en skralltig Volvo 745 GL och hon har haft körkort i två år bor på landsbygden, lägsta mil det biligaste hon hittade i försäkringsdjungeln var en 2000kr helår.

mvh
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Hon betalade endast för trafik kan tilläggas.

mvh
Je
11
Jens85
Funderar på att köpa en bmw 325 coupe med vanos
Jo känner igen det, var och köpte en gammal saab 900 gl års 83 för ungefär 2 veckor sen..och ställde fanskapet på mig, måste tillägas att jag köpte bilen nybesiktad och rätt så fräsch för 3 000 kr..=) tänkte att jag kunde ha den som vinterbil och spara ihop till en fin bil till sommaren..när jag kom hem så pratade jag med farsan som är rätt så bra med försäkringar om han kunde ringa runt och fixa en bra trafikförsäkring på min bil i mitt namn..vilket jag tyckte var bra eftersom man nu var laglig och kunde skaffa sig lite bonus i mitt namn....

Nu till det roliga....farsan ringde runt till alla föräkringsbolag han kände till och frågade vad det skulle kosta att försäkra fanskapet....billigaste försäkringen vi hittade var på 5 000 kr!!!!! trafik-helår. Det gjorde ganska ont att betala för det när man köpte en bil man inte ens vill titta på för 3 000:-...hehe...
Till och med farsan sa till (Folksam) att detta var ju alldeles för dyrt! Men så svarade damen i andra sidan luren "Ja, billigaste allternativet är ju om han börjar ställa sina egna bilar på sig själv när han fyller 25, för då sjunker premierna ganska mycket för din son"

Så hur kan man tolka det från folksam??? Hmmm....
Men men..skit samma....biljävlen gick sönder efter 2 veckor och nu sitter man här utan bil..=/

ringde jag runt olika försäkringsbolag och ville täcka en försäkring till bilen, vilket jag tyckte var bra att det stod på mig att man var laglig med gott samvete samt att man kunde samla lite bonus

Här finns det läsning hela kvällen... Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
sätt den på farsan å pressa till max!!
Hej,
Så länge du bor med familjen räknas det som en familjebil, att alla med körkort kan andvända bilen med samma vilkor som ägaren för bilen.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
ElNiko:
Både jag och försäkringsbolagen anser att premien ska sättas efter benägenhet att smälla mebd bilen. Yngre personer smäller med bilen oftare pga av flera anledningar, exempelvis:
1, Ovana som bilförare.
2. Vårdslösa och omogna i trafiken.
3. Kör med äldre mindre trafiksäkra bilar.

Äldre personer osrakar flera olyckor av andra anledningar. Reaktionstiden, syn och övriga sinnen blir helt enkelt sämre med åldern.

Så jäkla svårt kan det inte vara att förstå att yngre får högre premíe än de som är lite äldre ?? Eller ?

Och vad gäller din fråga. Det är helt OK med mig om tjejer får lägre premier eftersom statistiken visar de orsakar färre olyckor per år än vad killar gör. Försärkringspremierna är´i allra högsta grad individanpassade.

Och ni övriga som tycker det är helt ofattbart att försäkringsbolagen sätter fantasisummor på motorstarka sportbilar, tänk igen. Syftet för ett försäkringsbolag är som alla andra företag, att gå med vinst. Ett företag skulle ALDRIG gå med vinst om de försäkrade sportiblar till samma premie som personbilar, det säger ju sig självt.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ett gammalt ämne som det inte finns något som helst VETTIGT försvar för.

Jag har en son som ville att jag skulle stå på hans bil. Jag tyckte inte det var nån bra idé. Vad gör man för tjänst mot sina barn om man ställer upp på försäkringsbedrägeri??

Varför skall ungdomar som statistiskt sett orsakar fler olyckor, har ett allmänt omoget körbeteende (rödljusrace, race inom tätbebyggt område osv) inte betala för vad det de facto kostar?

Har du inte råd att försäkra din BMW själv, köp en bil som du har råd med!!!

Mats
BMW CS #5847
Lätt för vissa som är födda med silverskeden i munnen att kritisera alla som jobbar och sliter och tycker det är för jävligt att man ska slänga upp halva bilens värde i försäkring varje år. Låt var och än börja med full bonus och låt det sedan bli högre självrisker och bonusfall om det skulle hända något.

Jag är väldigt rädd om min bil och är livrädd för parkeringsbucklor och att sätta den i ett träd, därför kör jag efter väglag och vett i huvudet.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Dubilidu:
Det är ingen mänsklig rättighet att få låga försäkringspremier. Huruvida man är född med silversked i munnen eller inte förändrar inte det faktumet.

Om alla hade likadana premier så skulle ju de som inte tillhör en högriskgrupp få subventionera premierna, och vad är rättvisan i det?

Att börja med full bonus åt alla skulle knappast heller fungera, för att få igen pengarna som den där första olyckan medför så skulle försäkringsbolagen vara tvungna att sätta premierna högre för alla.
parolof
Dubilidu:, man kan ju också rätta mun efter matsäcken;-)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
parolof:

Du har fattat. Smakar det så kostar det, så enkelt är det. Och har man inte råd med vad det smakar då ska man ge fan i.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är ingen mänsklig rättighet till någonting i detta land, se bara på fastighetsskatten tex. Det är självklart att ungdomar ska betala en högre försäkring, men det innebär inte att den ska vara orimligt hög. 5000kr per år i trafikförsäkring för en sketen SAAB 9000 låter helt sinnessjukt, snacka om superaffär för försäkringsbolagen, detta är inte bara ett högt orimligt pris utan ett brott mot mänskligheten. Hur ska någonsin Johan 19 som flyttat hemifrån och behöver sin gamla bil som han tjänat ihop genom sommarjobb kunna ta sig till skolan utanför stan sålänge han tvingas betala en trafikförsäkring vars kostnad är dubbelt så hög per år som den inköpta bilen?

Det kan inte leda till något annat än ökade skenförsäkringar eller vad folk vill kallade det för, körning utan försäkring (vi ser detta redan idag, speciellt vad det gäller mopeder). Varför varför varför kan inte försäkringsbolaget höja självrisken istället för yngre förare, borde vara 100gånger bättre än dagens system. Detta skulle leda till att yngre folk kör lugnare i kombination med att de faktiskt kan ha bilen/fordonet på sig själv. Kör man lungt och inte blir vållande till någonting ska man inte straffas. Det är bättre att vidta åtgärder som verkligen angriper problemets rötter än att försöka sätta upp ett allmänt system som i stort sett straffar alla. Synsättet är enkelt, historiskt och typiskt rött.

Det finns ingenting som talar mot förhöjd självrisk, folk ska kunna köra och försäkra vilka fordon på dem själva såfort de får körkort, orimliga premier
stjälper mer än de hjälper och förflytta bara problemen, se på alkoholpolitiken. Det är de unga förarernas beteende mönster och ovana samt omognad man måste förbättra, inte typen av bil. Ökad medvetenhet och ansvarstagande är alltid viktiga faktorer, det ska vara kul att äga egen bil och ha den skriven på sig samtidigt som man tänker sig för i trafiken då dåligt uppförande och tänkande i trafiken ska straffa sig. Denna självrisk bode kanske vara 5000kr mellan 18-24år, medan den årliga försäkringen borde kunna halveras, vilket gör ägandet rimligt, även då man själv står som tagare.
Ja men måste inte ha han då uppge att det är fler i familjen som kören .. den frågan fick jag om det skulle vara någon under 30 som skulle köra min fast nu har jag ju en 320

Bimmer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Självklart kan man tycka att 5000kr i trafikförsäkring är mycket för en bil som kostade 3000kr i inköp men vad jag vet så har ju inte trafikförsäkringen något att göra med den egna bilens värde efter som den är till för att ersätta de eventualla skador du orsakar andra. Dom eventuella skador du orsakar en annan bil blir ju inte mindre bara för att du kör en gammal Saab.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.