|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att uppgradera bromsarna på en BMW 316i Compact -98 och har komit över ett komplet bromssystem från en BMW M3 -95 och nu undrar jag vad som krävs för att få bromsoken och skivorna att passa... Behöver man byta nåt mer? (gissar att bromsslangarna inte passar) Men typ om det är i genomförbart!? ABS - kontakten? Behöver man nåt mer från M3:an? Kom med förslag och synpunkter! :-) Tack på förhand! (Och jag är seriös!) M.V.H Jimmy Särås www.lazzat.nu | |
|
Hmmm...till att börja med måste du uppgradera storleken på fälgarna till 17" om du ska få plats med skivor & ok... En sak är säker...du kommer stanna SNABBT! ;) /M |
|
|
Bara en fråga: Varför?? BMW rules! |
|
|
Hej, Jag skulle nog söka på www.unofficialbmw.com. Dom har en hel del tekniska beskrivningar samt ett stort forum och mailinglista. Du kan söka efter inlägg där så kanske du hittar några länkar. /foo |
|
|
mosse: Det är redan löst! Har köpt Zender Authentic i 8,5x17". Så storleken är det inga problem med! Jo jag vet att man stanar bra med M3 bromsarna det är därför jag vill ha dom! :-) Carl L: För att du ska ha nåt att fråga! ;-) Nej bilen kommer att få mycket mer efekt är det tänkt! Så då vill jag inte ha underdimisionerade bromsar! Väghålningen är redan ordnad! :-) foo: Ok! :-) Tack! Ska genst surfa dit! M.V.H Jimmy Särås P.S Tala gärna om ifall ni har några förslag! :-) www.lazzat.nu |
|
| Hur mycket effekt kan man skrämma ur en liten 316? Såvida man inte turbokonventerar och håller på men då kunde man man lika gärna lagt pengarna på en m3a :) | |
|
Vem nämde M3... Som det ser ut så blir det konvetering av motor och växellådan samt difen.... Så efekt blir det! Därav att jag vill ha bromsar som kan stopa den lilla Compacten! Undrar varför BMW aldrig bygde ett sådant monster själva? För Compacten väger lite mindre än vad en Coupé gör... /Jimmy www.lazzat.nu |
|
|
Låter intressant om du som du säger har uppgraderat väghållningen. Det som kan vara jobbigt är ju att byta motor och andra delar varje år när man ska besikta. Klart har man lite tid över så. |
|
|
acey: Jo det kan bli lite arbete... Men det är det värt! Men det arbetsamaste är elektronik och övrigt som man oxå måste byta! :-( Men det är klart jag siktar på att få sveriges roligaste compact och då får man ofra lite! :-))) Köpte bromsarna igår så nu får vi se hur dom passar i helgen! :-) /Jimmy www.lazzat.nu |
|
| Apropå sveriges roligaste compact. Har/hade inte Peggen & co en M3 compact för SLC? | |
|
SLC? Vore kul om nån hade en Compact med M3 rova för då kanske man skulle ge sig på och regga om min till en M3 Compact! :-) /Jimmy www.lazzat.nu |
|
|
Som svar , du behöver allt från M-3an , spindlar ,k-hämmare, fjäderben , kanske undre bär arm , kolla etk de, del nr som inte stämmer , dom behöver du... Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
Haller helt klart med Carl L......... Varför ???!! |
|
|
Staticmove: För att du och Carl skulle ha nåt att fundera på... :-) Nej för att jag kom över 316 E36 för inga pengar alls! :-) Så om vi säger så här allt kan bli bätre och jag har bilen i väldigt rätta pengar ändå! Varför M3 bromsar?! Dom är bra, duger det svaret! Eller? Bilen kommer att ha mycket mer efekt! Krister Andersson: Tack! Att man inte tänkte så långt!! :-) Ringer Novasion på måndag... /Jimmy www.lazzat.nu |
|
|
Konstigt att folk opponerar sig mot att någon vill ha bättre bromsar på bilen. Att man hänger i en 600hk-spis i en bil är det ingen som säger nåt om, men det är inte speciellt svårt att se vilket som egentligen är mest intelligent. |
|
|
Tjena igen, Här är en länk jag sprang på: Länk Dom har bla. installerat M3 bromsar på en 325ti tror jag det var. Jag vet att det finns ett antal beskrivningar över hur man gör, i värsta fall kan man alltid skicka ett mail till dem. Är faktiskt riktigt sugen själv på att installera M3 bromsar på min bil ;) /foo |
|
|
Mäkinen: Jo så är det alltid! Om man har 1000hk och orginal bromsar från en 316 så är det ingen som bryr sig men är det tvärt om så då är man dum i huvudet! :-( Foo: Tack! Ska genast gå in och titta! :-)))) /Jimmy www.lazzat.nu |
|
|
foo: Dom killarna har gjort det jag tänkt att göra! :-) Skit kul att det fins fler än jag! :-) Så nu vet jag att det går att få både motor och bromsar/väghålning.... Nu är det bara SPB som är ett problem då bilen är en 316 (4-cyl) och jag tänkte få i en 6:a från en M3 E36 (321hk)... Kan bli lite jobigt... Vill gärna inte lyfta i och ur hela tiden... Nån som har bra förslag som kan fungera! Bilen kommer att få växellåda, kardan, diff, drivaxlar osvidare från M3.... Samt brommsar och väghålning! Allt för att göra det perfekta monstret! :-) /Jimmy www.lazzat.nu |
|
|
Envis rackare ta och köp dig en m3a :) hehe Lycka till kommer bli kul att se hur det ser ut i slutendan! |
|
|
Hur mycket modifieringar krävs för att få dit diff, drivaxlar etc. Compacten har ju en helt annan bakvagn. Coolt bygge hur som helst. /Kalle |
|
|
Kalle: Det kommer jag få märka... Känner att det här känns rätt... :-) Om inte annat så ska det bli kul att kunna köra ifrån några vanliga M3:or... *ler* Pratade med Mäkinen i går och fick reda på ett och annat så nu känns det som att motor och drivlina ska inköpas... Men som du säger Kalle så är det en annan bakvagn... Men Z3M har tydligen samma som compacten/E30 fast lite bätre enligt Mäkinen! Vilket betyder att om det inte går med orginal så får man leta efter en smäld Z3M... acey: Skulle inte vara lika kul! Tanken att folk tror det är en stylad 316/318 gör bilen till en brutal bil! Men det kanske bara är jag som tycker? Nej en M3 Compact ska det bli! Att sedan Compacten är lättare än Coupé och Limo gör inte saken sämre! *asg* M.V.H Jimmy www.lazzat.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.