|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Bilarnas pris följer marknadens efterfrågan, intresset är stort för att äga en M bil men många inser att runtomkringkostnaden överstiger deras budget, skulle inte själv vilja betala ett t.ex vanosbyte etc. många ser det som en för stor risk att köpa en M bil som är ca. 5-6 år gammal men sen finns det sådana som vågar göra det, tur är väl det :) mvh |
|
|
Vanos bytena var utanför garanti och även mitt ägande. Dock byttes vanos bank 2 helt felaktigt av BMW pga löst indikator hjul till en av insugs kammarna. Så det är "bara" en som falerat. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Instämmer helt och hållet med Tozzy. Lätt att få en förvrängd bild av sanningen när man sitter här och bara läser om problemen. Totalt vanoshaveri är inte alls särskilt vanligt på e39 M5. Att det kan knacka från vanos är ett skönhetsfel som inte har något med funktionen att göra. Det har bytts ut många många vanos felaktigt då det i själva verket varit LMM och andra felorsaker som orsakat felkoder. Felkoder som verkstäderna tolkat helt fel och konstaterat vanoshaveri. E39 M5 är en jäkligt bra bil, med en mycket slitstark motor. Den har fått ett oförtjänt dåligt rykte pga av allt skrivande. Något som också påverkat andrahandsvärdet negativt. Min bil slog över till 5000 mil precis innan avställningen och den har varken koppling, vanos eller bensinpump utbytt. Allt fungerar tipptopp och kopplingen känns som ny. /franzén |
|
| hej alla ja det var mycket kritik om m5 min har nu rullat 6900mil vanosbyte 5700mil pga lite högt oljud från motorn inget annat . det gick på garantin materialet tog bmw arbetet motorförsäkringen 50000kr totalt bilen är svensksåld!, absgivarna utbytta på garantin, annars inget annat mer än slitagedelar däck mm. och en underbar bil är det ska jag tillägga mycket nöjd med den har ägt den i 3år nu. | |
|
ufo...Nej ingen försäkring som täcker det inte. Det var bara att hosta upp. |
|
Fernando |
jag kan intyga att det är mycket problem med dessa bilar,det har vart kopling.abs givare.vanos.motorbyte.ras igen.bilarna äter koplingar.för klena grejjer för denna 400hk starka motorn som inte håller den heller,inte minst så tar den 2liter olja på 100mil.detta är min andra M5 E39 då den förra vart stulen.sv såld kollad bil på bmw.7mil paserat.aldrig vart med om värre bilar |
Fernando |
mätarställning vid motor ras *två* 9230mil .2 koplingar.1vanos byte |
|
Tragiskt att höra om folk som haft så mycket problem med E39 M5an är ju en redigt underbar bil för övrigt , själv har jag tre bekanta med 99or allihopa varav en av dom rullat 18000mil i dagsläget och ingen av dom har haft det minsta problem förutom nån kass givare men inget av någon grövre kaliber så jag tror mycket av just den här modellen på M5an hänger på hur bilen skötts tidigare och då den kanske inte är lika hållbar som övriga M-modeller kräver den lite extra tillsyn vilket alla tyvär inte är villiga att ge sina bilar. Får hoppas man slipper sån här problematik själv också i framtiden men änsålänge känner jag mig inte orolig då hon bara rullat strax över 3000mil. |
|
|
De flesta som skriver om sina jätteproblem på sina m5e39 är ju dom som har dom tidiga årsmodellerna.Visst finns undantag..Finns ju en hel drös 99 som funkar och går kalasfint.. Min 03:a (tillverkad feb-03)som gått strax över 7000 mil är en underbar maskin..Har aldrig haft några problem med med vare sig vanos,bränslepump,LMM,abs,givare elller koppling.. Och inga "oljeproblem" heller för den delen...Håller med Mortaz att det beror nog en hel del på hur bilen skötts tidigare och hur den blivit inkörd,iofs så gäller det ju dom flesta modellerna ,men M-bilarna kräver extra tillsyn.. Har faktiskt inte läst nåt inlägg på problem med M5 av årsmodellerna 02-03!! Rätta mig gärna om jag har fel min M5-2003 Länk |
|
|
Bianca: Bränslepump,LMM,absgivare samt koppling(nåja) är sådant du sannolikt också måste byta förr eller senare. Dessa är vanliga fel på dessa bilar tyvärr. Troligtvis har din -03:a rullat lite mindre än -99:or och -00:or så du "har inte kommit dit ännu". Men oljeförbrukning och vanosknack skall ju vara åtgärdat efter 01, tror jag, så det slipper du ju bekymra dig över. För övrigt är ju kopplingen känslig då folk har en tendens att "slira" lite mycket på kopplingen i en 500nm bil. Kopplingslivslängden påstår jag är normal vid "rätt" handhavande. Peppar peppar..... min -99 rullar på fint än efter byte av LMM, 1 abs-givare samt bränslepump (brukar paja mellan 12-16000mil) på 3000 mil. =) |
|
Fernando |
hur missköter man en bil igentligen? den är svensksåld med kollad mätare.servad enligt bok.samt extra tidiga mellan olje byten.allti samma kvalite på oljan.castrols bästa som är rekommenderat.även vi varje tankning som bilen dragit olja har kontrollerats och fylts med samma kvalite olja och märke.bilens tidigare ägare minst lika pedantisk bmw älskare som jag.det är en 50/50 bil.funkar eller så funkar dom inte.tyvär |
| Fernando: Vad är det som "rasat"? | |
| FELPOST ovanför | |
| Hej har just tagit ut M5:an ur garaget kört en vecka då stannar bränslepumpen men lyckas få igång den och sätter ca 3-4dl tvåtaktsolja på halv tank då jag läst att pumparna kan haka sig få se hur länge den går annars får man byta pump mvh Lampe´n | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
En stilla liten fundering bara; hur kommer det sig att kopplingen på 530d E60 med 500 diesel-Nm håller perfekt medan en M5-koppling i värsta fall pajar efter ett par tusen mil? mvh Johan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kopplingsrasen beror enbart till 99% av felhantering,(felfotering?) har alltid varit samma "problem" med vridstarka storblocks Jänkejärn med manuell låda om man behandlade kopplingen på fel sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Ang kopplingen, en skapligt vass bensin V8 är mycket rappare än en turbo diesel. Gäller egentligen alla turbo bilar utan respons system (där trycket bibehålls under växling tex). Du har ju kraften direkt, sen tror jag att ovana med sport läget på e39 ställer till det, bilen reagerar mycket fortare än vad man är van vid och gasar du vid samma tidpunkt under en växling som med sport urkopplat så är det ännu lättare att slira sönder kopplingen. ///Mvh Sibbe Länk |
|
|
Det är ju inte bara m5 som har kopplingsproblem vid felhantering.Impreza och EVO har det.Även där bytts kopplingar på löpande band under garanti tiden.Sen att det gäller på kopplingen extra mycket på m5 e39 är att den har högt vrid från lågavarv bilen är tung samt att den är ganska högtväxlad i bakaxeln det är ju faktorer som inte är så bra ur kopplings synpunkt. Min bil Länk |
|
|
Lampe´n: Hur fick du igång pumpen efter att den hakat sig? Jag har precis fått samma problem: Tagit fram bilen efter vintern, kört en vecka. Pumpen sluta fungera efter ett kärringstopp när jag skulle backa. Det var som att pumpen inte ville starta mer sedan. Vid mätning direkt på pumpen visas dock oändlig resistans, så jag tror inte att det går att peta igång den eller? |
|
|
Tillägg: Resistansmätningen gjordes direkt på pumpens anslutningar, efter att jag tagit ur den ur tanken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.