|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tja alla forumläsare. Undrar om det finns ngn M5 ägare som har haft liknande problem som jag. Har varit runt på forumet och kollat men det stämmer inte riktigt. Min M5 e39 -99 har börjat att gå dåligt som f*n: -den har ojämn och låg tomgång -ibland så börjar den hacka när den har blivit varm och så tappar den kraft på hela registret när man kör, då är det bara att starta om den så går den bra i några timmar igen. -ibland så låter den nästan som en bubbla 1300 Men inga varningslampor lyser. i somras bytte jag en lmm pga startproblem nu har jag bytt en till eftersom att jag läste en tråd som pekade på den, men det verkade inte hjälpa speciellt mkt. så nu tänkte jag att det var dags att skriva ett eget inlägg och hoppas att det finns nån som kan hjälpa mig. Det verkar som att BMW misslyckats lite med den här bilen. Tack på förhand. Marcus | |
|
Hej! Det är sannolikt bränslepumpen som är kass. Jag hade intermittent ett liknande fel. Efter kontakt med en firma som arbetar med BMW i Huddinge fick jag rådet att byta bränslepumpen och sedan har felet upphört och bilen går åter som en dröm. De förklarade att den kan haka upp sig men även fungera ibland och oftast då efter att man stannat och startat om bilen igen. De hade en förklaring härpå som jag tyvärr inte kommer ihåg nu. Redovisa ditt problem för dem så får Du höra vad de tror att det kan vara. Firman heter Bil och Motorteknik och har tel 711 06 87. Be att få tala med Perre. Lycka till! Ricke |
|
|
Tack det är faktiskt så att jag hade tänkt ringa dem imorrn efter tips som andra har fått. Funderingarna har gått till bränslepumpen men det är alltid bra med lite verifikation Tack för svaret |
|
|
Förra ägaren på min M5 bytte bränslepumpen, glömde dock fråga vad den hade för symptom... LMM och bränslepumpen verkar vara två av akilleshälarna på E39. Själv har jag bytt båda LMM. + sen typ 100 andra grejer:( Länk |
|
| Jag kommer aldrig våga köpa en M5 E39.. Verkar ju vara hur mkt problem som helst med den, dåligt av BMW! Kan inte komma på någon M modell som har haft så här mkt problem! | |
| Kontrollera kablarna mellan pumpen och locket. Jag bytte pump efter att ha haft precis ovan fel och det fungerade nån minut efter pump bytet så jag lämnade in bilen hos Bil o Motorteknik, som förövrigt var kanon som ställde upp och tog in bilen jätte fort (vi skulle på semester), och dom hittade ett kabel brott på undersidan om locket ovanpå tanken. Efter något halvår så fick jag samma symptom igen så jag lyfte locket och hittade genast att en av dom andra kablarna lossnat. Bara att löda fast den i kontakten och sen dess har bilen gått klockrent. Tänk på att använda en lödkolv med tillräcklig effekt annars kan det bli en "kall-lödning" som börjar glappa igen. | |
| Efter bytta LMMer har min gått som en klocka, mycket mindre strul än min 525 2001:a. Den bara går och går och djävlar vad den går... | |
|
Det var Vanos. Suck |
|
|
Vad gick det kalaset på då? Kan inte tänka mig att det var en billig affär dock. Skamligt vad problem det verkar vara på M5 E39.. M-modellerna är ju kända för sin ytterst superba kvalité dock verkar M5 E39 vara ett undantag. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
tycker inte du ska köpa den förklaringen rakt av, naturligtvis beroende på vem det är som har ställt diagnosen. lmm, lambdasonder mm ger ofta defekt vanos som felkod. läs tex om Stephans problem med sin -01:a som kostade typ 20 spänn att laga när BMW ville byta hela vanosen för 33000 kr.... mvh johan |
| Det är Perre på B&M som ställt diagnosen så jag är nog beredd att tro på det men han skulle eventuellt kunna lösa det billigare än BMW då han hade en motor med sprucket motorblock som gått fyratusen att byta med. Men jag har ingen prisuppgift ännu | |
|
Har själv haft några BMW och med min erfarenhet kan jag verkligen hänvisa er till Bil & Motorteknik i Huddinge, fråga efter Perre men om han inte har tid så hör med Tobbe eller Ubbe, dessa killar kan en hel del kan jag säga. Lycka till nu med era killers... /Rolle |
|
| Hur har det gått förresten? | |
|
Jodå nu är det åtgärdat. Gick på 21200kr tack vare att perre hade en motor liggande som hade gått 4000mil så det blev lite "billigare" än med nya grejor men var för den skull inte billigt. Men nu går den kanon igen. Tack Bil & Motorteknik och alla som har kommit med tips. |
|
|
mace7: ...förmodar att du inte kunde ta det alls på försäkringen...? / Mvh Joakim Länk |
|
|
Lite mer info om M5 e39. Min bil (Stephans gamla) har fått båda VANOS enheter bytta(dock inte i min ägo) och för några månader sedan så tände sig motorlampan och bilen gick helt katastrofalt allrahelst på tomgång. Jag visste ju att båda vanos blivit bytta så man funderade på vad som kan ha hänt. Jag kopplade in mitt OBDII IF och fick ut DTC 16395/P0020 -A- Camshaft Pos. Actuator Circ. Bank 2 Malfunction. Jag lämnade då upp bilen på RS-bil här i Växjö och de misstänkte även de vanos enheten men skulle köra en ordentlig diagnos med DIS. Efter att har kört diagnosen så fick de fram tändningsmissar cyl 5-8 genomgående, samt temperatur fel kylarutlopp. Kylartempen visade sig bero på ett krökt stift i DME som varit på chippning hos känd mappningsfirma i 08 området. När detta var fixat så började man plocka ner cyl bank 2 och kontaterade att ett indikator hjul till insugningskammen hade vridit sig pga att sprinten som håller detta hjul på plats hade gett vika (Det är alltså endast sprinten som håller hjulet på plats i rotationsriktning, ej bulten). Detta hjul hade varit reparerat en gång tidigare av samma firma som ni lovordar och då monterats med en felaktig sprint som enl utsago var köpt hos den lokala BMW återförsäljaren. Denna sprint var en fjädrande rör sprint med avsevärt sämre hållfasthet än den RS bil fick när de beställde en nya sprint. RS-bil bytte då hjulet och sprinten som beställdes via BMW och som bara fanns på något centralt lager i tyskland och plockade därefter ihop bilen som nu gick klockrent. Jag åberopade reklamation av tidigare utförd rep. men blev avvisad med att "trimmar man så vet man inte vad som kan hända och detta skulle du ju kommit med innan ni på nytt reparerat bilen", -vilken kvalité Så jag betalade själv fakturan på knappa 6' och var samtidigt lättad över att det inte blev dyrare. Och en stor eloge till mekarna på RS-bil. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Men en sak är ju sant, trimmar man så trimmar man... Man vet ju att motorn inte är designad för det, och saker kan hända. Litar bra mycket mer på BMW's ingenjörer än alla andra sk "trimningsfirmor". OK, vi kna ju utesluta Alpina direkt nu från det gänget för att undvika påhåpp:) Skulle inte våga röra min motor iallafall. Inte värt risken helt enkelt:( Länk |
|
|
Bayerische, nu var det ju så att verkstan menade på att det var kammarna med högre duration som skulle orsakat detta snarare än sprinten, vilket jag aldrig kommer att köpa, helt befängt. Men visst är det en viss risk tagning när man byter ut orginal delar. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
| *Hej Bimer Seb*Tycker det värkar dyrt för plånboken att din M5 från 01 har varit med om 2 vanos byten .Fy fasiken ,,hoppas det var under garanti tiden ,,annars skulle man jo för fasiken gråta | |
betriebsanleitung3 |
Vad ska hända med dessa bilar om 5 år, andrahandsvärdet måste ju bli noll och intet med sådan kvalitet och dyra-komplicerade konstruktioner. |
| Kan det inte vara så att här så skriver man när man får problem med bilen och inte annars? Och då ser det ju ut som att det bara är problem med bilmodellen när säkert majoriteten av M5'orna rullar omkring utan större fel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.