|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tänkte få igång en prolog,angående tankar om v8-v12. vilken motor anser ni bmw freaks vara bäst? jag gillar v8,men bara för att jag har en ;-)) | |
|
Visserligen har tolvan en underbar sång och den drar säkert på gudomligt - men soppaförbrukningen är därefter, och det är vad jag förstår lätt hänt att de redan från början höga reservdelskostnaderna multipliceras med två då tolvan i praktiken är en dubbel sexa. Därför valde jag V8:a. Rent ekonomiska skäl kan man säga, men också av ren lättja .. min andra bil är också en 740. Sparar tid när man ska förklara för folk vad man kör... ;) |
|
|
V12 slår V8 med hästlängder så är det bara.... Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok.. |
|
|
"V12 slår V8 med hästlängder så är det bara...." "Ju fler cylindrar desto tommare plånbok.." Säger allt tror jag. Dessutom i samma inlägg. |
|
|
Man får ju ofta gliringar att man har en BMW, o man spär gärna på med att tolv är bättre än....Ja, allt under, vilket är de flesta. Den dag man möter nån med fler lär dröja tror jag. Sen bara vetskapen att det är en tolva man har där fram är rätt go. Jag är helt såld på BMW´s tolva, helt underbar. Har kört V8 med, absolut kanon den med, MEN.... |
|
Paap Reeder |
... körde som jag tidigare nämnt 5 mil E18 enlig: A) - V12 = 95 oktan - 2200 rpm - 122 kmh - CC = 11,3 B) - V12 = V-power - 2200 rpm - 122 kmh - CC = 11,7 C) - M30 = 95 oktan - 3200 rpm - 122 km - CC = 10,4 (M30:ian är "omdrevad" med en M5-lamelldiff ... därav varvet..!) Skillnad i kostnader på "öppen väg" är minimal och ABSOLUT i kvadrat värt det. I stadstrafik blir det tyvärr avsevärt dyrare. Gissar 15,0 gentemot 19,0 ..... men då kommer man inte att missa så många "rödljusstarter" s a s. Smakar så kostar det!! En kolv till en M30 kostar per styck ca som en dito till en M70 ... men det blir ju tyvärr ganska exakt den dubbla slutsumman. MVH /// Paap R |
|
Jag har alltid hävdat att M73 fått ett tråkigt och oförtjänt rykte som en följd av vissa problem folk haft med tidiga M70 i E31 och E32 och vågar påstå att motorn är lika problemfri, om inte bättre än V8orna. Enda tråkiga är väl att den alltid hade ZFHp30-lådan, har dock inte hört om några problem relaterade till det. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
V12, fast den här kanske är lite stor för att rymmas i en 7:a? Länk :-) / TD |
|
|
Hej! Klart V12! Fakta om mina bilars bränsleförbrukningen : - Körde till stugan E38 750i 5 mil i 110 km/h med farthållaren = 0,88 liter milen. - Körde samma sträcka med E39 M5 E i 90 km/h med farthållaren = 0,98 liter milen. 750 5,4 liters motorn drar otroligt lite tycker jag om man tänker på motorns storlek. TVJT |
|
|
M73 är problemfri och i förhållandevis snål.. förbrukning är inte att jämföra med M70 som tyvärr kan va rätt törstig ibland... "5hp-30 bekymmren" som drabbar 540/740 e32/e34 verkar inte förekommande på 750 e38... eller är bilarna bara ännu inte tillräckligt gamla? BMW CS #5139 |
|
|
För min del har V8 alltid varit nummer 1, ända sedan jag var 5år, jag kommer i håg sommaren 2002 när en BMWträff led mot sitt slut, först drog polaren i sin 540iAT-96, vilket ljud den hade! När sedan Göteborgarna åkte i väg med sin 850iA-92 så var jag förvånad över hur lite den lät, diskret, medan 540in var toppklass, i fredags hörde jag en 535i/540i E39 med något sportsystem, ljudet var som från en annan värld. Om frågan breddas att omfatta 16-12-10-8-6-5-4 cylindrar, vilken väljer ni då som favorit? Motivera gärna vilka skäl, ni har till valet. Mvh Stephan |
|
|
BMW's V12or med rätt sportsystem låter... "italienskt". MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Vad jag vet om typfelen på V8 och V12 motorerna: V12 : - Vevaxelns packbox mellan motor/växelåda börjar läcka och tar in luft i motorn - motorn börjar tjuta lite gran och gå ojämt - och Co är åt skogen. - Vattenpumpen börjar bli färdig och ska bytas vid ca.12-14 000 mil. V8 : - Har ca. 3 veckor sedan varit med själv och skruvat på två V8 motorers oljepumps skruvar. På ena hade en låsnat helt och var i oljetråget och på den andra motorn satt en lös. Oljepumpen sitter fast med 3 skruvar. Det här är ett alvarligt typfel. Vi började bara chekka dom här skruvarna och så såg det ut så här. Våldsam tur. - Vattenpumpen börjar bli färdig och ska bytas vid ca.12-14 000 mil. TJT |
|
|
v12an är ju rätt tyst ja... men "orret" när varvräknarnålen passerar 4000 rpm är inte fel alls och slår de mesta.. för att inte tala om de coola ljudet när man startar den.. tröttnar aldrig på de. BMW CS #5139 |
|
|
Håller med dig Johannes. Bara ljudet av startmotorn är värt merkostnaden! Kommer du förresten ihåg när jag för flera år sedan var spekulant på en av dina e32:or på Coops parkering i Kållered och sade till dig att "en gång v12- alltid v12". Låter som att du börjar bli lika fast i beroendet som jag!! ;) Enda anledningen att undvika tolvan är väl för att slippa nämnda beroende, i övrigt är det en fantastisk motor. Vridmomentet gör mig mycket lyckligare än vad bensinnotan stör mig! Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
| Håller med 2 föregående talare, startmotorljudet är värt allt. Låter inte ens som nånting snurrar utan mer som man startar upp nått sorts kärnkraftverk. I bland får man nästan för sig att folk kollar på en när man vrider på nyckeln på affärsparkeringen och tror det är nå fel på startmotorn :) Men sen slår den igång med världens skönaste ljud | |
| Det är otroligt att det fortfarande, speciellt på detta forum, finns kvar fördomar om 12:an, som härrör sig till de gamla surhinkarna E32:ans tolvor. Har haft E38 både med V84,4 och 750 -99. Skillnaden i bränsleförbrukning på landsväg är obefintlig. I stan drar 12:an ett par dec. mer men dels gör sig bilen bäst på landsväg, dels överväger tolvans positiva egenskaper åttans "med hästlängder" Köper man en välservad 750 skiljer det inte mycket i driftskostnad. ( fyra extra stift, typ ) | |
|
kul att få så mkt svar av en enda fråga,skitkul jag tänkte dela med mig av min kära 740,så jag undrar hur man laddar upp en bild på detta forum? |
|
|
Ett litet tillägg bara ! Pratar vi E32 är V8:an HELT överlägsen 12:an, sen E 38:an kom är det helt ombytta roller ! |
|
|
Hur låter startmotorn till tolvan om det nu är så speciellt med den? (Ska snart köpa E32 men ej bestämt vilken beteckning det ska stå på bakluckan) Mvh. Leffo |
|
|
Du som ska köpa en E32, försök hitta en välvårdad 740 ! Snabbare, snålare och med ett mulligare muller ! Dessa bilar börjar ju bli till åren så det är inte det lättaste att hitta fina ex. ! Lycka till ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.