AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.652

Borde BMW plocka bort KM-räknaren?

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Den mekaniska gränser för när en bil är slutkörd ligger långt bortom vad den psykologiska gränsen för den samma.

Många är tror att en modern kvalitetsbil (t.ex. E38, E60, E65 osv) är helt slutkörd efter säg en 25-30 000 mil, vilket inte är sant. Bilarna klarar minst lika det dubbla med rätt skötsel, jag har sett en E39 med 53 000 mil på mätaren och den var inte mer sliten än vilken annan bil med ca 25 - 30 000 mil på mätaren.

Folk är för fokuserade på hur långt bilen har rullat, istället för att fokusera på bilens skick.
Om man plockar väck den synliga km-räknaren så kommer fokus automatisk att hamna på bilen skick och dokumentation, historik och fler kommer att låta göra M-tester på sina tilltänka objekt. Dessutom så blir man väck problemet med mätarmanipulation.

Konstigt att ingen har tänkt på det tycker jag.

Åsikter?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Hur sjutton skall gemene man kunna uppskatta skicket på en bil?
Idag styrs priset av bilen till största del av miltalet och produktionsdatumet.. Tar du bort miltalet och skall ersätta det med "skick"? Blir mycket svårt att sätta en värdering på en sådan bil... (för att inte tala om försäkringsbolagen, hur mycket skall de ersätta dig om du voltar med bilen? Skicket är ju totalt värdelöst och de kan inte veta om bilen rullat 5000 mil eller 52150 mil)

Nej, jag tror inte det är möjligt att göra något liknande.

/M
Hmm...Man kan ju ha en "drifttids räknare" istället för km-räknare...Tex motorn har gått "3dygn 12timmar"...Fast de blir väl samma visa där, folk "skruvar".Eller kanske en räknare för antalet kallstarter:-)

kilroy
Mugge*

Bra tanke i grund och botten, jag har själv varit inne på samma tankegångar.
Det innebär tyvärr lite praktiska bekymmer om inte alla aktörer (bilförsäljare, försäkringsbolag m m) köper konceptet rakt av.

För övrigt har jag svårt att fatta att inte biltillverkarna för länge sedan konstruerat ett system för miltalslagringen som inte går att manipulera. Ingen skall komma och påstå att det inte går, problemet är att biltillverkarna inte är tillräckligt intresserade.

Mvh kilroy
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej, vilken nybilsköpare skulle betala för det?

Don't dream it, drive it
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
men varför skulle det innebära problem? Själva poängen är att man inte ska kunna läsa bilens skick från en mätare i instrumenteringen. själva poängen är att folk ska inse att det inte är så enkelt och börja använda sig av M-test och dylikt för att kunna få sig en bild av bilens skick.

Bilförsäljare och försäkringsbolag, får liksom köpa läget, man kan inte ta betalat efter hur långt man kör per år när premien ska bestämmas, man kör efter obegränsad körsträcka. Ersättning till ägaren för skrotad bil kan baseras på bilens mekaniska skick och den dokumentation som finns på bilen, skick på lack och allt annat som visar indikation på bilens skick. T.ex. kan man använda protokoll från Inspections servic:ar och dylikt. allt r ju förhandlingsbart redan nu också...

I dagens läge är det bilens värdeminskning som gör att en bil skrotas och slängs och inte det att bilen är så pass sliten att den inte går att reparerar.

Ta en E32 idag, de har tappat sitt värde totalt vilket gör att ingen är beredd att lägga pengar på att vårda bilen, vilket gör att när bilen går sönder, skrotas den istället för att lagas. Det betyder inte bilen är totalt slut.

Det finns egentligen ingen anledning till att ha km-mätare på stora kvalitetsbilar. Den som köper en ny E65 köper den för att han/hon tänker tillryggalägga många många mil med den, inte för att ställa den i garaget och damma av den då och då. Vilket gör att det inte blir så farligt för ägaren om han/hon får betala försäkringspremie för obegränsad körsträcka istället för 1000 mil/år.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Skulle vara intressant och veta hur försäkringbolaget skulle värdera en bil utan km-räknare (behövs ju inte enl. Sv Bilprovning) efter en kollision med mötande bil i 70 km/h. Då kan man ju inte värdera bilen efter skick.
Det skulle bli en väldig spännvid iallafall. :/

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Kan inte BMW lagra km ställningen i bilens "dator" tex men förse varje bil med en unik & hemlig krypteringsnyckel som kan köpas "dyrt" alternativ tillhandahållas ett försäkringsbolag eller liknanade kostnadsfritt,dock endast vid total skad eller liknande....*hehe*

ingen dum ide! när jag har köpt mina senaste 2 bmwbilar så har jag struntat i mätarställningen helt och hållet och istället gått på skicket! en bil som gått långt är ju inte automatiskt slut, många tror det när bilen gått lite över 20tusen...är den bara skött korrekt och delar bytta vid behov så håller ju en bil mycket mycket längre än 20 tusen mil!

MVH
Johan K
Jag tycker det är en riktigt dålig idé. Även om det är mer än bara körsträckan som avgör hur sliten en bil är eller hur mycket den är värd löser förslaget egentligen ingenting i mitt tycke. Det enda som skulle hända skulle vara att "Svensson" skulle bli ÄNNU mer lurad, tror jag.

Däremot anser jag att en eller flera mätare som inte går att backa är ett måste. Tekniken KAN inte vara omöjligt och/eller svindyr, så det handlar om vilja eller snarare ovilja.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vi kan skicka folk till månen men inte göra en kilometerräknare som inte går att manipulera, rätt skrämmande :/
Att ha en driftstidsräknare som Dawwe föreslog tycker jag vore optimalt. Jag skulle nästan våga sätta en slant på att motorn i en bil som under tre år körts 6000 mil huvudsakligen i stockholmstrafik varit igång lika länge (eller längre!) som i en likadan bil som under samma tid körts mer än det dubbla i Norrlands inland.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tanken är att bilen inte ska värderas efter miltal och då inte heller vid en totallösen. utan efter skick och dokumentation, även om bilen är totalt mosad så måste det ju gå att värdera bilen.

Man börjar då med att kolla dokumentationen, och eftersom att mätarställning saknas så kommer dokumentationen att bli viktigare. saknas dokumentation så finns säkert underlag från bilens servicear eller tidigare M-test. Man ringer tidigare ägare och kollar, folk har säkert bilder och liknande på bilen. Många FBolag dokumenterar skicket på bilen när man tecknar försäkring redan nu, så det kan de ju fortsätta med. Finns inte detta att tillgå, så ja då är ju bilen inte värd lika mycket som en väldokumenterad bil.

Fråga er själva, varför man MÅSTE ha mätarställning?
Vad finns det för nytta med den, (den visar ju så sällan rätt ändå).
Skriv gärna här varför man MÅSTE ha mätarställning.

Personligen tror jag att bortagen km-räknare skulle lösa fler problem än den skapar.

Fortsätt ösa på med åsikter, positiva som negativa.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Här finns en tråd om huruvida man kan göra omanipulerbara mätare: Länk (innehåller rätt mycket datorsnack)

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Jag håller med om att det är för mycket fokus på mätarställningen på bilar, men att ta bort mätaren löser inga problem. Medelsvensson är inte kapabel (eller ens intresserad av) att kunna bedöma en bils skick, det blir tvärtom mycket svårare för en lekman att bedöma värdet på en bil.

Det vore bättre med en mätare som inte gick att manipulera, självklart går det att lösa. Om tillräckligt många kräver det kommer bilindustrin att komma med en lösning, den som är först kommer att få mycket positiv PR av det och kan köra med skrämselkampanjer i många år ("Är du säker på hur långt din bil har gått? Med en ny BMW kan du sova lugnt!").
kilroy
dali*

Jag håller med, en icke manipulerbar mätare kommer bli ett bra försäljningsargument hos de biltillverkare som kommer först.

Dawwe´s förslag om drifttidsmätare är bra enligt min uppfattning. Antal mil är ju en sak, antal drifttimmar en helt annan. Ur slitagesynpunkt är ju drifttiden minst lika intressant som antalet körda mil.

Vilken biltillverkare tar första steget...??

Mvh kilroy
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Tim/driftstidsräknare kan man koppla in på bilen om man vill, på arbetsfordon räknar man ca 4mil på en 1h gångtid har jag för mig inte helt säker angående den saken.Kopplas in på t.ex generatorn, över tändningen vissa motorer har det över bränslesystemet.

mvh

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det är väl en stor del av poängen, att en lekman inte ska kunna bedömma skicket på ett fordon och ska ta hjälp av andra som kan göra en sakkunnig bedömning.

ännu har jag inte hört ngn som kan förklara varför man måste ha en vägmätarställning.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Förstår inte varför biltillverkarna inte är mer intresserade av att hitta en lösning som gör det säkrare att få rätt km på bilar, och eller logga servicebesöken på märkesverkstäderna så att ägaren kan få ett snyggt utdrag på bilens historik för en rimlig kostnad (det är ju inget som hindrar att man justerar mätaren i och för sig).

Idag är varumärken otroligt viktigt för företagen och det satsas miljardbelopp inom bilbranschen på att profilera sitt/sina märken. Då vill man väl inte få det nersolkat genom att det rullar massor av skruvade bilar. Som Mugge säger, ryktet kan ju bli att t ex "en BMW håller bara 25 000 mil", när det egentligen gäller för bilar som gått det dubbla men har mätaren skruvad.

Bara en ekonomfundering...
Jag tycker Mugge har mycket sant i det han skriver.

Psykologiska faktorn är stark i allt som man kan tro är "grönare" än det andra. Varför egentligen måste KM räknaren hela tiden vara synlig i en bil? Varför måste passagerare och chaufför hela tiden bli påminda om varje KM de åkar i bilen? Jag skulle gärna se en bil med "dold" KM räknare. Kalrt man skulle få fram den på en knapp tryckning, så som man får fram den på en avstängdbil genom att trycka på "trippmätar reset" knappen.

Jag vet MÅNGA av mina vänner och bekanta som faktiskt tror att en bil är mycket körd vid 10k mil och slutkörd vid 20k mil. Absurt säger jag. Klart en bil som aldrig gjorts nån annan service på än olje/filterbyte känns som en rishög efter låt säga 10år och 20k mil "on the road", men håller man bilen bra, så som t.ex jag gör ser jag inget i att de skulle vara märkbart sämre vid 20k mil än vid ca 10k mil.

Dock att slumpa KM räknaren helt och endast gå efter skick vet jag inte om är 100% det Mugge menar, jag tolkar det mer som om han menar att folk helt enkelt lägger för mycket vikt vid KM värdet. Det gör inte jag iallafall.
Hellre en bil jag kört i 10.000mil än en bil min lillebror kört i 3.000mil! Detta exempel är ett ordagrant exempel!:)

Länk

När jag köpte min senaste bil, så frågade tjejen hur långt den hade gått?

Ööö....det titta jag aldrig på....

Den var inte så dyr men ändå. Har kört många bilar som gått över 500 000km och de flesta har varit fräschare än många bilar med betydligt lägre miltal. Allt blir förslitningsdelar till slut.....

En teoretisk fråga? Om biltillverkarna gjorde mätarna omöjliga att skruva och de riktiga mätarställningarna skulle komma fram skulle inte andrahandvärdet sjunka i genomsnitt? Vilket skulle jaga bort presumtiva köpare?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En elektronisk lagring av vad som är bytt borde införas, man ska kunna få information om de olika delarna och deras status. Borde gå att införa till viss del, sedan kan ju "svensson" fixera sig vid att 9576mil är mkt bra då många av delarna börjar ha gjort sitt, medan 20000milaren kan bli riktigt intressant och få en korrekt prisbild. Känns personligen rätt sjukt att fixera sig vid ålder och miltal när man bytt allt i princip på bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.