|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Blagge: nä... jag skulle slänga i en riktig sekventiell låda ;-) Alla: SMG lådan är ju, utifrån den teknik som man använder sig av, i det närmaste optimerad vad gäller reaktionstid. Jag kan ju bara jämföra med min steptroniclåda med knappar på ratten så fattar jag att SMG II är extremt snabb i förhållande. Och visst, SMG II är snabb även i förhållande till sportbilstillverkarnas dito. Det är bara något med den där känslan att lådans reaktioner inte är 100% synkade med mina intentioner. När jag växlar, dvs utför den fysiska rörelse som gör att lådan skall växla, så vill jag, som jag poängterat tidigare, att växlingen skall ske samtidigt som jag växlar, dvs 0,000 ms och inte 0.08 eller hur fort den nu reagerar. Enkelt! Försöker inte säga att någon skall ändra sin uppfattning om SMG utan gav bara min syn på saken till den som startade tråden. |
|
|
B3: Vid en man låda är det oxså en vis fördröjning men du upplever den inte på samma sätt som i en SMG låda. Hur många mil har du kört SMG? |
|
| Inte många, kanske 150-200 mil, och jag vet att man måste köra den ett tag för att vänja sig vid den. Jag lärde mig den fort men gillade den ändå inte. | |
|
b3@ Har kört ett par bilar med "riktig" sekventiell låda... Bla 575 maranello!!! Hmmm vad vill jag nu ha sagt med det. Inget igentligen, bara att SMGII är precis lika bra! Länk Länk |
|
|
B3: Jag hoppas du inte ska använda din blivande CSL till något annan än bankörning om du ska ha en riktig sekventiell låda. Det är ju inte direkt någon dans på rosor att köra med en sådan låda i vanlig trafik. |
|
|
"Har kört ett par bilar med "riktig" sekventiell låda... Bla 575 maranello!!!" Häftigt :-) Ja, tycker du det så får du väl vara nöjd över ditt köp. zodiaken: Varför hoppas du det? En sak är då säker, jag köper ju inte en CSL för att pendla till jobbet och inte för att ta den på europasemester tre varma veckor i juli! Då vill jag ha AC, bekväma stolar och låg besinförbrukning etc - inte en CSL alltså ;-) |
|
| Tar igen det där sista om seuropasemestern... hade jag en CSL nu så skulle jag inte tveka att göra den där trippen :-) | |
|
Eh HARM, att lådan i Maranello och SMG uppfattas borde ju inte förvåna? De är ju trots allt båda manuella lådor med automatisk koppling byggda enligt samma principer. Att folk får negativ uppfattning om Sekventiella lådor tror jag beror på att folk skriver "sekventiell" låda om Tiptronic/Steptronic/Geartronic och allt vad det heter. De är ju automatlådor med momentomvandlare som inte alls kan jämföras vilket verkar vara svårt för vissa (icke entusiaster) att förstå. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Lövet: vem skriver sekventiella lådor om steptronic, tiptronic, geartronic? Därtill, vill du påstå att bara för att lådorna är byggda enligt samma principer så är dom automatiskt lika snabba? | |
|
B3: Tyvärr är ju nästan alla CSL uttagna med Klima-optionen :-( Stolarna suger original. Tycker dom är alldeles för veka. Ryggen rör sig i sidled. Om du köper en CSL och byter ut lådan mot en vanlig manuell kommer jag iaf hurra :-) Sekventiell är fööör jävla dyrt för att det ska vara värt det. Speciellt om man ser till värdeminskningen då det är svårt att byta tillbaks till original. Du lär få kapa en del för att få till det med spakställ osv. |
|
|
Jo, det är sant att det är krångligt och att sakerna inte passar som handen i handsken... men det vore fan så mäktigt! En CSL utan klima skall nog gå att ordna ;-) |
|
|
Starre, Jag tror BMW bryr sig mer om vad marknaden tycker än vad som är bäst. Och vad är bäst ur en tekniksynvinkel eller ur en förarsynvinkel? Att man inte skulle kunna växla lika fort som SMG-lådan är en sanning per modifikation. De 0.08 s som avses är den tid som det tar SMG att just byta växel men den är inkluderar inte den fördröjning som finns från det man trycket till på paddeln eller "växelspaken" och SMG kopplat ur tills eller den tid som finns för att släppa upp kopplingen och ge gas igen. Har för mig att Sportbilen gjorde tester tillsammans med Fredrik Ekblom och där var den tid som bilen inte accelerade längre för SMG än för Fredrik Ekblom. Fördröjningen vid nedväxling med SMG är ännu längre däremot är de få om ens någon som kan växla ner lika perfekt varenda gång. Har en videofilm som jag skall se om jag kan hitta den och lägga ut den med bl a mig och Jocke Qvarnström körandes förra årets racebil. Den hade vanlig manuell M3-låda och det går inte att växla upp mycket snabbare om ens alls med en SMG. |
|
|
Att bygga in en "äkta" sekventiell låda, dvs en race-låda med mekaniskt sekventiell manövrering, skulle nog gå på en bit över 100 kSEK. Jobbet som sådant är inte så stor vare sig att installera den eller bygga tillbaka till manuell eller SMG II. Däremot tror jag få skulle stå ut att åka omkring med en sån låda med tanke på transmissionsljudet, smällandet vid växling, hur ont det gör i handleden efter att ha kört länge med den samt underhållskostnaderna. |
|
| Låter ju iof som en dröm i mina öron... lite back to basic, brutalt! Å andra sidan svindyrt :-( | |
|
Det låter verkligen skitmycket. Kolla på www.schwedenkreuz under 2005 -> Filmer så får du höra hur mycket det låter. Med tanke på att masstilverkad origlåda går på drygt 50 papp så tycker jag det är rätt billigt för en låda som är tillverkad i små volymer, där all utväxling kan anpassas samt att den håller för växling utan koppling. Men mycket pengar är det dock Stöd Team Schwedenkreuz! Länk |
|
|
Det skrivs väldigt mycket "sekventiell låda" i säljesannonser om nämnda automatlådor vilket innebär att begreppet blir lite urvattnat. Därför verkar det som vissas erfarenhet av "sekventiella" lådor grundar sig på ordinära automatlådor som ju inte alls kan jämföras. Inget specifikt exempel i denna tråd dock. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
johann: Hur många av oss vanliga dödliga växlar lika fort som Fredrik Ekblom? |
|
|
Jag svarar för johann ;-) Dom flesta M3 ägare som åker bana aktivt kan nog göra det. Alla kända raceförare är inte oslagbara på allt, som vissa kan få det till. |
|
|
Jag ser att höflökt redan svarat! :) Stöd Team Schwedenkreuz! Länk |
|
| Frågan är om du håller med? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.