AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.322

Kan man köpa en ny m3 nu?

Sida 1 av 3
Johan Strömberg
Funderar på att köpa en ny m3:a nu. Är detta dumt? Bilen skall vara vit med gt paketet och rött läder samt glas lucka och shadowline. Frågan är SMG eller inte?? Vad tycker ni? själv tycker jag att smg verkar lite struligt. (har bara kört m5). Har 330 cab i dag. Skall man ha m3 cab eller coupe? Vore tacksam för lite kloka inlägg. Obs är inte intresserad av en beg.

Mvh
johan
Johan Strömberg:

Efter att ha kört den man lådan i ca:200mil så hade jag bestämnt mig en M3 ska jag ha frågan jag ställde mig var då med SMG eller utan????

Efter att ha läst rep och på andra siter var det då dags för provkörning av SMG:en oj ojo vilken låda valet var givet en M3 med SMG är den ultimata bilen.

De ca:2500mil med M3:an och SMG var en underbar resa som jag inte hade gillat lika mkt utan SMG en mera perfekt låda får man leta efter. Har inget att anmärka på allt var som på räls och den under bara nedväxlinges ljudet det ger mig kala kåra mmmm.

Den dagen jag köper mig en ännu en M bil finns det inga tvecksamheter SMG är ett måste.

Efter några(10-25mil) så har du vant då är det återigen ett måste

Lycka Till
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tycker det är dumt att köpa en M3 E46 nu. Prisraset lär bli rejält och du kommer ångra dig om ett år när kanske en granne kommer i sin nya M3 E90. Jag skulle helt klart vänta till den nya kommer. Det är i alla fall vad jag tycker.
SMG verkar göra bilen klart mer lättsåld som begagnad, men gillar man inte funktionen är den ju värdelös. Tror i likhet med ovanstående att en ny M3 E46 är ett, ekonomiskt sett, dåligt köp i dagsläget. Produktionen av M3 E46 upphör i juni -06 och nya M3 lär dyka upp om ungefär ett år (h06/v07). Så andrahandsvärdet lär inte bli det bästa. Men å andra sidan blir en ny bil för 500'-600' aldrig något annat än en usel affär. Så, varför inte? :)

M v h Chrille
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Vet ej och vill inte fundera på om det är rätt att köpa en M3 nu men varför inte lär ju dröja bra länge innan någon ny finns på gatan, men ditt färg val och inredning var ju klockrent i alla fall kör hårt:-)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
VAd jag hörde igår så är det 18 mån till nya m3 så vänta kan vara hårt.Sen är alla barn sjukdomar lösta med på E-46an.Men det kommer en ny som sagt.Jag hade väntat till vårkanten och kvittat ut den i april om du ska ha E46an sen njuta tills nya kommer och byta in mot en ny till kanske :-)

Mpower
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Klockren färgkombination i alla fall!!!
B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Helt avgörande måste väl vara hur länge du skall ha bilen. Ska du ha den 6-10 år så spelar det ju ingen roll vad du väljer. Skall du ha e46an 2-3 år så är det den absolut dummaste affär du kan göra (nästan). Tror att jag själv skulle ha svår ångets när jag efter ett år skulle bli omblåst av en M3 e90 (med eller utan barnsjukdomar). Varför inte köpa en beggad som gått typ 1500-2000 mil för typ 350 papp och ha den till du kan beställa en e90? Kan ju allvarligt inte spela nån roll om bilen rullat så lite, eller? Köp inte med SMG-jäkla-fejk-sekventiella-skitlådan. Lättare att sälja med SMG? Ja men du köper ju inte en M3 för att du skall kunna sälja den sedan utan för att du skall ha den ultimata racern.
B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Helt avgörande måste väl vara hur länge du skall ha bilen. Ska du ha den 6-10 år så spelar det ju ingen roll vad du väljer. Skall du ha e46an 2-3 år så är det den absolut dummaste affär du kan göra (nästan). Tror att jag själv skulle ha svår ångets när jag efter ett år skulle bli omblåst av en M3 e90 (med eller utan barnsjukdomar). Varför inte köpa en beggad som gått typ 1500-2000 mil för typ 350 papp och ha den till du kan beställa en e90? Kan ju allvarligt inte spela nån roll om bilen rullat så lite, eller? Köp inte med SMG-jäkla-fejk-sekventiella-skitlådan. Lättare att sälja med SMG? Ja men du köper ju inte en M3 för att du skall kunna sälja den sedan utan för att du skall ha den ultimata racern.
300
höfläkt
535daT -05
Jag har förhandsbeställt en e90. Grisen i säcken eller ej. Men någon ny e46 tror jag inte jag skulle köpa. Men vad som är bäst för dig är svårt att säga, vi vet ju inte dina ekonomiska föruttsättningar. Kan du åka några år och lova redan nu att du inte kommer att snegla efter en e90 så ser jag inte varför du skulle hoppa ett köp.
Färgen är klockren och det är en bil som fungerar BRA!

Smg-vet ej. Provkör, själv, utan kompisar.
B3@
Kan du förklara "SMG-jäkla-fejk-sekventiella-skitlådan"
Smart inlägg för övrigt... NOT!!!

Länk
Länk
B3 ett råd bara på din andra tråd.

Fundera inte på en CSL om du inte gillar SMG ;)
B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Väntat att killarna med SMG skulle reagera! Ska jag utveckla mitt inlägg? Är det lönt? Det borde ju ni som blev upprörda redan veta, eller? Hursomhelst, SMG har fördröjning, iof hyffsat liten fördröjning vid höga varv! Tyvär är den betydligt slöare i reaktionen vid låga rpm. Vad betyder detta då? Jo, vem vill känna att man inte har full kontroll på växlingarna? När jag växlar skall lådan växla och inte när bilens elektronik tycker att lådan skall växla! Att ha en SMGlåda på en m3 är typ som att ha aktiv styrning på en dito.

Och nej, inte vill jag ha SMG på CSL'en?
CSL finns bara med SMG.
Det här med SMG eller manuell är väl personligt vad man gillar.
Man ska komma ihåg att SMGII är tveklöst en av bilvärldens bästa låda av sitt slag. Självklart förstår jag folk som charmas av den race-inspirerade nedväxlingen på SMG eller den blixtsnabba växlingen med DSC av och snabbaste läget på. Samtidigt tycker jag en manuell låda har en förmåga att charma förare då körupplevelse är "ner med koppling-släpp gasen-välj växel-upp med koppling-möt med gasen" istället för att dra i en plastpaddel med gasen i botten och 0.08sek senare är allt fixat.

Sedan tror jag även att SMG drar köpare av typen "Ohh va coolt att växla med paddlar".

Jag påstår inte att något är rätt eller fel utan att olika människor föredrar olika saker.
Evol-79
B3: jag antar att du självfallet har kopplat ur DSC och ABS och annat tjafs i din egen bil. Så du har full kontroll ;-)

Din åsikt är helt ok men ditt språkbruk är något anmärkningsvärt, men det var kanske syftet=
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
B3
Jag kan garantera att smg2-lådan i sitt snabbaste läge växlar fortare än du någonsin kommar att göra."Fördröjning på höga varv" Haha,du har ingen koll alls.
"Tyvär är den betydligt slöare i reaktionen vid låga rpm"
Gör du fullgas växlingar vid låga varv med en manuell låda?

B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Evol-79: Självklart har jag kopplat ut allt tjafs, har dock behållit centrallåset. Funderar dock på att ta bort det också... känns inte som jag har riktigt kontroll på alla låskolvar som det är nu. Regnsensor och all sådan automatisk dynga har jag också tagit bort. Och ja, språkbruket retar ju alltid någon :)

355 hp: Huvudsaken är ju att du är nöjd, jag säger bara vad jag själv tycker. Ja, den växlar snabbare än jag kan göra med en manuell, men att SMG-lådan växlar med fördröjning märker man, särskillt om man har provat att köra med en riktig sekventiell låda, vilket jag förmodar att du inte gjort.

Slutligen, herregud vad alla med SMG-lådor tar mina åsikter personligt... det är ju en växellåda jag snackar om, inte er!! Det är ju inte ert fel att man inte lyckats bättre med SMG ;-)

B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Blagge: Därför skulle jag byta ut SMG'n mot en sekventiell låda.
B3:

Jag som har kört ca:2500mil med SMG och ca:300mil i man var valet enkelt SMG II är klart bäst i alla lägen. Är övertygad att BMW tekniker har gjort en noggran undersökning/test efter tester och kommit fram att deras M-bilar M6+M5 ska ha den bästa lådan i de deras bästa bil och vad blev det SMG.

Vi som vill leva med tekniken och med den fortsätta framåt och tror på tekniken med stora delar av bil industrin kör med SMG. Medan de som vill sitta i baksätet och leva vidare i 1900-talet får gärna för mig köra med andra lådor.

B3:

du menar manuell låda?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.