|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Försöker hjälpa en till mig närstående att köpa bil. Han har hittat, och är sugen på denna vagn: Länk . Den säljs som en '99:a, men är - enligt ETK:n tillverkad 2000/09. Borde väl rimligtvis räknas som en '00, då eller? Bilen är enligt utsago i nyskick med en tidigare ägare. Priset de begär är lite saftigt, eller är det helt OK? När kom den större motorn egentligen? Året efter? Åker o kollar själv på den imorgon - tacksam för lite åsikter innan dess! Hade! /Magnus Min samling:Länk | |
|
Denna bil är som du säger tillverkad 2000/09 och har den större motorn på 170 hk eftersom den introducerades just 2000/09. Detta bevisas också av VV's hemsida som anger 125kW = 170hk samt att följande anges för chassinumret på bilen: Chassis number JV45184 Vehicle code BN11 Series E46 Model 320Ci ( 320CiM54 ) Body type coupe Catalog model ECE Production date 2000 / 09 Engine M54 Transmission Unknown Steering Left Catalyzer YES Om priset är högt eller inte har jag svårt att säga men med tanke på att bilen i praktiken är en 01:a med drygt 2000 mil på mätaren så är det nog inte så "off" med tanke på att den står hos en aukt. handlare. ___ //Ulf |
|
|
Enligt Modellguiden kom den "nya motorn" (2,2 170hk) 2001. Eftersom bilen i fråga enligt VV har en effekt på 170hk (föjlaktligen "den nya" motorn), antar jag att "den nya" motorn fanns redan i bilar tillverkade 2000/09. Varför den säljs som -99:a har jag inget bra svar på. Vid en snabb överblick av Blockets utbud av liknande bilar får jag anse att priset är helt överkomligt (kanske rent av bra?) (OBS! detta står för mig och baserar sig bara på en snabbkoll på blocket.se) |
|
|
Den har dessutom den nya ratten, den kom väl 06/2000 ? Men kolla att den verkligen gått 2000 mil |
|
|
Tycker helt klart den är värd 180", den är ju knappt inkörd. Lite dåligt utrustade bara, eller jag tycker den har lite för lite utrustning för min del. Inga sportstolar och så, men bilen har ju den nyare M54 motorn på 170, så det är en mkt pigg 320. Liknande 323:an. Om man prioriterar låga mil och en rätt så ny bil är detta ett helt klart bra val, men vill man ha mycket utrustning och upp mot 5-6" mil så kanske man ska avstå och hitta en lite äldre men med mer utrustning, men som sagt beror det ju på vad man prioriterar. Kanske man ska kolla genom bilar som: Länk Länk Eller varför inte denna? Länk Eller varför inte en 330 på en gång? Länk Länk Eller om du ska ha en 320 Coupé med den nya motorn så skulle jag själv valt denna före den du länkade till Länk |
|
|
Tack för alla råd och tips! Roligt att det var den nya maskinen i, tycker både jag och köparen! Åker ut o kollar o provkör den imorgon - ska även ringa den ende tidigare ägaren för lite input. Så får vi väl se hur han gör - det lutar nog åt att han handlar. Liiiite får han nog pruta, tycker jag allt - om inte annat, så får väl handlaren skicka med vinterhjul, eller nåt:-) MD: Tack för länkarna, men köparen e bara 25 år. Försäkringspremierna är ju lite skämtsamma vad gäller "motorstarka fartvidunder", så det får nog duga med en 320 så länge! Hade! /Magnus Min samling:Länk |
|
|
Då får han väl vara glad att det sitter en 125kW maskin där då! Den är ju betydligt bättre än den äldre på 150 hk, rätt så stor skillnad faktiskt. Annars så verkar det som ett bra köp med tanke på dem låga milen och så. Om inte handlaren vill gå ner i pris så färhandla till dig till exempel vinterhjul som du säger, eller liknande. Vinterdäck ska ju dessutom på när som helst, om det inte ingår tycker jag det blir lite väl dyrt. Räkna runt 10 lakan för en uppsättning fälgar och däck, av bra kvalitet. |
|
|
Skulle personligen aldrig köpa en så dyr bil utan sportstolar/helskinn men det kanske bara är jag..... Även om den bara gått 2000 mil så lär ju en E46'a som är 5 år gammal och kostar så mycket vara en bra affär. Ponera att att köper den har den 1 år och kör 3000 mil med den privat så kanske han får 130-140 för den i bästa fall....... sw |
|
|
Magnus: Har du/han/ni jämfort försäkringspremien på denna bil och en motorstarkare? När jag hade E39 så skilde det 1000:- om året i helförs för en 520 mot en 528. Har för mig att min f.d E46a 328Ci inte heller var mycket dyrare än 323Ci. En skillnad på 2000-3000kr per år kan kanske vara värt pengarna om man får en större motor och roligare bil, bränsledeklarationen är ju mer eller mindre samma. Men i mina ögon sett så skulle jag inte köpa en sådan bil utan åtminstonde sportstolar. Men det är min smak och mina fem ören. Det är din kompis som ska leva med bilen och köra den, så om den känns rätt för honom så e det sjävklart att han ska slå till. =) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
Herr Gaspedal:0) Nja, försäkringen får han kolla på själv, hörde honom sucka över dryga 20 papp/år för en 328 -98...och skinn/sportstolar verkar kvitta för honom. Han vill helt enkelt ha en bil i nyskick - och det verkar ju denna vara i, typ. BTW, å fårrden går bra?? Wadstedt79: Alla bruksbilar tappar i värde. Det är, om inte annat jag, smärtsamt medveten om! Min E39 har ju inte direkt stigit i värde sedan jag skaffade den för 1½ år sedan. Köpte den i mars 04 för 119' (o det var billigt, då!), som läget är nu är den, trots nedlagda 20 lök i bl.a. uppgradering till M-chassie, väl värd på sin höjd 75'... När det gäller 320:n är ju det stora tappet redan gjort av 1:e ägaren som ju lär ha gett runt 300' när det begav sig i november -00. Vi får se hur det går, detta...han lär i vilket fall som helst dyka upp lite oftare på Götaplatsen än tidigare. Tyckte visst att den gamla E36:an var väl rostig för att ta med upp dit:-) Än en gång; Tack för all input! Hade! /Magnus Min samling:Länk |
|
|
Är den tillbverkad 2000/09 då räknas den som en 01:a i Tyskland. I Tyskland får bilar en ny årsmodell efter deras semester period och det är månad 08. Det är därför den har den nya motorn. Undrar om handlaren vet sanningen om den...? ------ Länk |
|
|
Inga sportstolar och inget skinn måste göra den närmast osäljbar som begagnad. Hitta en annan. //Player |
|
|
Priset är mer än saftigt! Om du lägger 180 lax på den du hittat vad ger du då för bud på en -04 M-sport med glastaklucka och 2700 på mätarn? Kunskapens börda är icke tung att bära! Studera mera! Länk |
|
|
Kuai Vad skulle glastaklucka göra på priset tycker du..........? Personligen köper jag hellre bil utan då jag inte förstår vitsen med detta minst sagt överprissatta tillbehör då man har klimatanläggning. |
|
|
...håller med Kuai...180' för en -99...med 170 hk...och standardstolar med tygklädsel...låter definitivt allt för saftigt... / Mvh Joakim Länk |
|
| Det står årsmodell 2001 i annonsen numera. | |
|
Har nu varit o tittat på bilen - den är, enligt mig i princip som ny. Ett par små stenskott på huven och ett litet skrapmärke på 1,5x2 mm på förardörren. Nu får den ev. köparen prata med den tidigare ägarinnan för lite info. Vad jag kan förstå har bilen mest stått i garage under sin levnad och bara använts på långstyningar - alltså ingen "till o från jobbet" bil. Bilen ska in på oljeservice om 400 mil enl. BMW Group i Mölndal, den har fått en tidigare vid drygt 1000 mil enl s-boken. Sen är det bara för honom att pruta, pruta o pruta... /Magnus Min samling:Länk |
|
|
Om han bara bryr sig om en bil i nyskick och har fastnat för den så är det väl lika bra att han slår till? Men den kan bli väldigt svårsåld senare. (Fårrden? Den hade jag ju bara i 6 dagar. Skulle ta mig mellan punkt A och B medans jag letade familjeräcer, och familje räcern hittade jag snabbare än jag trodde. ) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
Har liiite svårt att greppa det här med "osäljbar som begagnad" om skinn o sportstolar saknas. Det är alltså en 320 vi diskuterar. Med ert resonemang skulle det alltså inte finnas någon marknad över huvud taget för bilar utan "schiin" och sportstolar. Jag vet att skinn är himla käckt att ha när man som jag, har 2 vilda barn på 2 o 5 år i bilen. (Den minsta bara MÅSTE hoppa i de lerpölar hon ser strax innan hon ramlar in i bilen, o den äldre av dem tycker det är såå gott med mjukglass.) Med skinn är det ju bara att torka av - om man skött skinnet, vill säga. Skinn är dessutom en smula mer pungsvettsframkallande... Talar av egen erfarenhet, då jag har det i 2 av mina egna bilar:-) Sportstolar är väl helt OK, om det råkar sitta såna i vid köpet, men de vanliga tycker i alla fall jag inte är helt odugliga. Ta nu detta för vad det är - bilen är knappt inkörd och i ett mkt gott skick, skinn eller inte;-) Herr Gaspedal: Ber då om ursäkt för mitt påhopp, och ber att få gratulera till din avsaknad av Fårrd! Hade! /Magnus Min samling:Länk |
|
|
e30cabbe Om din vän som tänkt köpa bilen ska ha den länge och inte bryr sig om varken skinn eller sportstolar så är det väl bara att slå till då. Helt osäljbar är väl ingen bil till rätt pris även om jag antar att de flesta här som har invändningar mot bilen vet att en bil är mer svårsåld utan sportstolar & skinn. Om han däremot bara tänkt ha bilen ett kort tag (6-12 mån) så hoppas jag ju att du som ju verkar vara erfaren när det gäller bilaffärer informerar kompisen om att en 4-5 år gammal E-46'a (även med låga mil.....) och i mångas ögon "tunn" utrustning kan tappa MYCKET av värdet på kort tid. 320'n har väl aldrig varit nån superhit inte ens med 170 hk motorn. Att första ägaren tappat ca 120" på fem år ger ett värdetapp på 24" om året. Kan garantera att den bilen kommer tappa mer än så i värde närmaste året oavsett om han köper den till annonspris eller inte. |
|
|
Skulle jag tvunget ha just en 320 så håller jag med MD om att den han länkar till som är en sv-såld -02 med M-pkt är ett bättre köp. Ännu bättre är väl att lägga pengarna på en välutrustad 330 med några tusen extra mil på mätaren för samma pengar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.