AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
13.646

PC i bilen - Eller inte (?) :)

Sida 7 av 7
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Självklart, jag har ju ett.

Historien är denna, några tillverkare gjorde för ett par är sedan slutsteg med digitala ingångar för att se om de sålde, det gjorde det inte (bilstereofolk verkar leva i stenåldern, åtminstone på denna front). Därför fasades tillverkningen ut, men har oxå hört från flera att det skall börja komma igen. Har inte sett någon tillverkare som ha de i sin produkportfolio just nu.

Jag har ett Phoenix Gold Octane-R 5.1 Mobile Theater. Köpte det sprillans nytt från USA, 1800:- inkl. frakt och allt, kostar ca 5 papp här i Sverige.
Bilder finns här:
Länk
OK. Kör du någon speciell mjukvara på PC'n för EQ, tidskompensering mm?

Mulle
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Nu börjar du komma in på de lite besvärliga frågorna...

Kör man digitalt ut från en dator så kan man ej köra EQ i Winamp, WMP eller annat, låter crap. Finns lite program som klarar detta, typ som digitala delningsfilter.
Har kollat upp detta lite:
Länk

Jag hann ej bygga klar min stereo helt innan det blev höst, så jag har ej testat klart.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Jag skulle personligen vilja ha ett enklare slutsteg, vill inte ha 5.1 ljud. Skulle vilja ha ett vanligt 2-kanaligt med en sub-utgång, men med digital ingång.
Det verkar som att det (än så länge) är vettigare att köpa ett vanligt slutsteg då, och lägga USB ljudkortet precis intill. Samma ljudkvalitet (eftersom man ändå ska DA omvandla någonstans), fler slutsteg att välja mellan och mer kompatibelt med PC'n. Jag trodde att det bara var ett annat elektriskt interface.

Jag ska lusläsa Länk

Jag skulle vilja ha en "tuning" genom att mäta upp bilen och högtalarna och sedan glömma bort den. Fast gärna bas o diskant.

Har kollat lite på fosgate 3sixty också, men varför ska man handla en ljudbit för en massa tusen när man har en PC!?

Sen är det bara det dåliga samvetet att man inte kör Wav utan mp3....

Mulle
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Garanterat större utbud på "vanliga" slutsteg, men har aldrig gillat konverteringar mycket, så var inget för mig.

Dessutom, som jag tidigare sagt, datorer är fruktansvärt risiga ljudkällor rent generellt sett, åtminstone analogt. Går ju garanterat att få bra ljud, men bra källa ör det inte.
Dom ska definitivt inte ligga i samma chassie.

Med vad är det för fel på den här?

Länk

Mulle
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Väl definitivt inget fel på det, tänker inte ge mig in på någon diskussion om detta, det är nog väldigt personligt. Ingen mening att diskutera med lika månhga åsikter som viljor.

Man skall köpa det man trivs med.
no
347
noah
E65 730D
min carx på Utube
Länk

Noah Brown
Väldigt bra funktionalitet! Trevligt sätt att illustrera systemet med video. Jag kommer definitivt att göra samma när jag är klar med mitt roadrunner projekt

Hur mycket tid och pengar tror du att du lagt ner, Noah?
no
347
noah
E65 730D
Hej
Tid svårt att säga 
Kostnad
Jag har sålt min bil PC till många för nästan ett år nu
kostnad är dubbelt pris som BMW tar för en CD växel
Installation tar ca 30 minuter för DSP bilar
Start tid är 15 sec avsägning efter från 0-20 minuter (om man vill synka när man kommer hem)
PC spec
CPU 1.2 Ghz
RAM 500 meg
HD 120 G
DVD spelare
Firewire/USB/LAN
Till E38 är de barra bytta ut din gamla CD vxl och koppla
* Strom 12v (6v till 18v)
* Autostart (remote antenn eller auto start slutsteg)
* min USB till BMW SFDIF adaptor
* min ibus till com adaptor
* min auto Video swich (koppla in video när man växla till CarX)
Länk

Noah Brown
alla som har harn e dator inbyggt i sin e36 kan väl pma mig en länk så man får se hur det ser ut.

ska köpa mig en sådan i morgon.
to
319
tobmag
525iT -03
Hi Noah.

Hur kopplade du in video signalen i bilen? Såg i tidigare inlägg att du inte rekomenderade TV-out från datorn.

Tobmag
to
319
tobmag
525iT -03
Ja frågan är öppen för alla att besvara.
Hur har ni som har 16*9 och TV modul kopplat in PC till skärmen?

Tobmag
no
347
noah
E65 730D
Hej
jag kopplade in de i bak kamra ingången!
du kan köra 800x400 eller 1024x768 på din 16X9
nu kör jag på 800X600 med CARX
jag fick aldig min Dell laptop att funka i bilen de var altid något med den
problem som
att få den att starta
att få den att stänga av
att få video att komma igång efter om start
bygg eget på en VIA moderkort! de kosta en del men de funkar.
min är över två år gammal nu jag kör ca 2000 mil per år testad från -25c till +45c och inte en crash!

Noah Brown
to
319
tobmag
525iT -03
Hej Noah.

Jo jag var inne på att sätta ihop något eget då jag har en hel del data prylar ligger. Hur löste du VGA till composite eller har du TV-out på ditt moderkort?
Kollade även din film på utube. Fråga; fasten kamera ingången är aktiverad så kan man med mode knappen välja navi etc som vanligt?

Mvh
Tobmag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.