AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
13.649

PC i bilen - Eller inte (?) :)

Sida 6 av 7
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Bilen i bakgrunden?
Precisering borde vara på sin plats?
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Nu hajjade ja, trodde aldrig någon skulle se de bilderna...

Jag körde in i en timmertrave med en Audi 80 i 100 km/h på väg till Kramfors flygplats för 10 år sedan. Blev inte mycket kvar av den, en enda ruta hel i bilen, en av de små bakom en bakdörren, taken var i framkan nästan nere vid instrumenbrädan, förardörren mitt inne i förarsätet. Hjulen stack ut 5 cm från hjulhusen på passagerarsidan, var intryckta motsvarande på förarsidan.

Själv tog jag flyget 15 min senare till Stockholm på arbetsintervju med plåster i pannan, tack flygvärdinnor. Åkte därefter till Cityakuten, 3 brutna revben, en vrickad tumme med sprickor i som nästan var av och allmänt mörbultad...

Bärgningskillens första kommentar, ingen som satt i den där överlevde va?

Änglavakt...
fy satan!!!
Ha
19
Hamid
316 Coupe
Hej BMWGUS.
Kan jag be dig om du kan tala om det vad är det för komponent och ev. något schema för koppling och bygga av relä som du har skickat bilder.

tack

PS. har någon tips för "Länk
Startup/Shutdown Controllers
Hur man kan enkel bygga ett sånt
jag har inte tänkt att använda bärbar data och då är problemet med att stänga av data, Automatik när man tar bort nyckel
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Skall leta fram länken till schemat för den jag byggt.

Shutdown controller borde inte vara så svårt, bara datorn har konstant ström så kan man bygga typ en omvänd Startup controller.
Borde funkar ungefär såhär:
Vrid av nyckeln, datorn får en impuls på Power-knappen som gör att den stänger av sig.

Återkommer.
pe
17
per-h
BMW 528iA -97
Funderar på att sätta in en pc som headunit. Till er som jobbat lite med detta:

1/ Kan man få lika bra ljud som med en bilstereo? Jag tänkte koppla pc:n till ett par kraftiga slutsteg och skapliga högtalare samt en 12:a.
2/ Och har någon lyckats sösa problemet med radiomottagningen? dvs finns det någon radiomottagare som ger bra mottagning?

tacksam för svar.

/ph
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Kom just på att jag lovat plocka fram lite info...

Hamid: Tror du hittar det du letar här:
Länk

per-h: Om man har DSP så skall man kunna köra via digital ingång, då är det ju perfekt ljudkvalité.
I Mercan har jag ett slutsteg med digital ingång.
Kontentan är väl, datorer är notoriskt dåliga ljudkällot om man kör analogt, kör man digitalt så är det ju lika perfekt som allt annat.
no
347
noah
E65 730D
Ditt ljudkort måsta stöder 44.2Khz inte helt standard
44.2kHz är DAT eller CD format
stadard förstäker ingån är 48Khz
Den har produkt löser problemet
Länk
och divs barra på USB port ingen extra kablar!

Noah Brown
Ha
19
Hamid
316 Coupe
Hej BMWGUS.

tusen tack
pe
17
per-h
BMW 528iA -97
Ok, digital ut/in gäller alltså. Om det inte finns digital ingång på steget (jag har inget av BMW-ljudet kvar i bilen alltså ingen dsp), kan man koppla nåt mellan pc och slutsteget som kan ta emot digital-signal och sända vidare med rca-kontakter till steget?

/ph
usb ljudkort.

placera det nära slutsteget så slipper du det gamla vanliga trasslet med jordströmmar och generator pip.

överlägset!

Mulle
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
per-h: som best skriver är ju enklaste lösningen med USB-ljudkort och har så korta analoga sladdar som möjligt...
Om man nu skall köpa ett slutsteg nytt så kan man ju lika gärna köpa ett med digital ingång, kommer fler och fler som har det.
Digitalt överlägset bäst, men kan ju bli dyrare och utbudet minskar lite.

Annars finns D/A-omvandlare, men blir ju typ samma sk som att köra med USB-ljud.
Ha
19
Hamid
316 Coupe
Hej BMWGUS.
Tack igen för länken du har skickat men jag lite dum inom elektronik och fattar inte. Är du snällt och säga till mig vilken av dem ritningar ska jag använda, och var står vilken komponent som ska köpas.

Eller om bara tala om det för mig vilken komponent som du har använd och byggt själv (jag har sett bilderna)
Då är det kanske enklare
Tack
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Hamid:
Du kommer ju få bygga kretsen själv på ett litet kort hur som helst, men inte speciellt svårt.
För att få datorn att starta behövs en impuls (momentan), från tändningsnyckeln får man en konstant signal. Den första ritningen löser detta, Constant to Momentary Output¨.
För att få datorn att stänga av sig skall den göra exakt motsatsen, istället för slutande relä så skall det vara ett brytande, i övrigt samma sak.

Vet inte hur jag skall kunna förklara det bättre.

Kan man något lite om elektronik är detta inget problem. Annars, leta upp närmsta "gammal" radioreparatör...
pe
17
per-h
BMW 528iA -97
Ok, tack för svaren Mulle och BMWGUS.
Ha
19
Hamid
316 Coupe
Tack BMWGUS.
alltså frågan är vad är det för komponent jag har kollat på dina bilder och sett att du ett Relä 1-pol 10 A med beskrivning som jag kunde se på bilden då hittar jag på elfa detta.
Länk
men frågan är hur du tolkade från ritningen eller är du snällt och tala om det för mig vad är det för komponent
det verkar bara finnas 3 st komponent ena är Relä 1-pol 10 A
vad är dem andra

tack
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Ahaaa, nu är jag med...

Stämmer, du behöver följande:
Eperimentplatta (kretskort)
1 Relä, går med vilket som helst för 12V egentligen.
1 Kondensator den i ritningen står det 1k uf, alltså 1000 uf, 1000 mikrofarad.
1 Motstånd på 10 KOhm.

Ta med ritningen dit du tänker köpa komponenterna, Kjell.com, Elfa eller CO skall väl ha allt.
Bmwgus
Detta gälelr väll inte för om man har bärbar dator i bilen, där räcker det väll att dockan får ström så fort du sätter på tändningen? eller har jag missat nått nu?
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Oggy...:

Jodå, du menar att du skulle bryta strömmen till dockan med tändningen bara?
Det enda som händer när dockan får ström är ju bara att den börjar ladda datorn. För att starta datorn behöver dator eller docka få en impuls på ON/OFF-knappen. Man kan av förklarliga skäl inte bara lägga tändningen på ON/OFF-knappen heller. Krets nummer ett på länken ovan är vad du behöver.

Däremot behövs ju ingen Shutdown-controller med Laptop, bara att ställa in i Windows att den skall ställa sig i Standby, Hibernate eller stänga av sig typ 3 min efter att den inte får ström längre.

Hoppas förklaringen dög, säg till annars.
BMWGUS

Jag blev förvånad över att höra att det skulle finnas slutsteg med digital ingång och har pratat med BRL. Dom har inget, men säger att det skall komma.

Kan du ge ett exempel?

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.