|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Iguidance stöds inte längre för europa, man får köpa en gammal version på rea. Kanske redan slut. Hur bra känns det... Freedrive bygger på destinator och sdk'n till den levereras inte längre. Fast det jobbas tydligen på det. Jag vill ha en app som uppdateras! Gärna röststyrd så man slipper touch. Varför är kartor och app alltid så integrerade? Eller det är dom kanske inte alltid? Ligger och väntar på destinator sdk tills vidare. Såg inga bilder på lap montaget. Är jag blind? Mulle |
|
|
BMWGUS Du har inget kopplings schema till bygget du länkar till? Varför ska man hålla på o plocka ur datorn hela tiden. Blir krångligt.Då kan man lika gärna ha en liten handdator med tomtom på. Ok man kan plocka bort den bärbara för att föra över filer musik m.m. Men har man wlan kan man väll göra det genom det. Har en laptop, fast utan docka Har även en liten Dell sx270 ganska liten är den. Sen nått schema hur man delyar usb:n vore fint om nån har. |
|
|
Angående program till GPS så kör ja mapmonkey som är kopplat till destinator Visseligen destinator 3 Letar efter nyare version dock |
|
|
Oggy Jag kommer att underhålla mitt system med VNC (Vrtual Network Computing) och Wifi. Man behöver bara parkera tillräckligt nära desktoppen/laptopen. Mp3 synkas med mediaplayer. Inget tangent bord i bilen eller mus eller touch eller nåt. Helt embedded. Men på något sätt kommer man att vilja komma åt datorn. Det är ju det som är poängen. Att man inte är fast med ett BMW system som blir gammalt, och som man inte kan laga själv. Att man kan lägga till saker. "Tracking", digital tv, etc. Det finns ju hur mycket som helst om man har lust, inte bara nya kartor eller musik. Kopplings schema är inte så märkligt om man inte bygger någon egen liten hårdvara. Koppla upp grejorna hemma först så upptäcker du vad du behöver. Gus Nu såg jag bilderna. coool Mulle |
|
|
Jo min tanke var oxå att köra med VNC. Då min parkering är nära så funkar trådlöst för min del. Så då kan ja föra över filer o sådant man behöver. Visst man kan koppla bort datorn man har i bilen o så, men de kalrt bärbart är smidigare. Ja kommer ju bara anvädna en touchskärm , funderingarna är bara vart ja ska placera den. Tracking sa du??? Digital tv blir kanske inte så lätt ? |
|
|
Digital tv är jättelätt. Man köper en USB TV. Kolla upp Länk Bara som ett exempel Mulle |
|
|
bes...: Jo, som sagt, Freedrive är klockrent, men bygger ju på Dest 3, inga uppdateringar av kartor, tråkigt. Har en IGuidance 2.1.2 Europe, men inte undersökt nåt mer. Mapmonkey är ju typ samma sak som Freedrive. I övrigt finns ju Alturion, Route 66, Autoroute mfl. Laptopen har jag bara haft temporärt monterad ännu, men börjat på den permanenta, dessa 2 bilder beskriver väl rätt bra hur det kommer att se ut: Länk Länk Oggy...: Nja, hade bara mitt kopplingsschema i huvudet, men är ju rätt likt det snygga V800 länkar till. Vidare, jag kör inte Laptop för att jag plockar ur den, men smidigt att KUNNA göra det, samt att datorn går ju använda till något annat än om den sitter fast monterad i bilen. Jag kör egentligen bara med dockningslist för att jag inte ville "förstöra" datorn och löda in mig på Powerknappen utan "förstörde" dockan istället. Jag uppdaterar allt ute i bilen via Wlan funkar inte enormt långt från kåken men helt ok, men har heller inte kopplat in min externa antenn, då räknar jag med att man kan snappa upp lite andra nät oxå. |
|
|
I Norge är det "hotspots" på alla besin mackar. Gratis internet som service till bensinmacks kunderna. Det sa dom iaf på www.carputer.no. Fast vi är ju lite fattigare här i Sverige :-) Snygg installation. Så här ungefär blir det i min bil Länk Länk Mulle |
|
|
bes...: kollade igenom hela din sida förr, imponerande planeringsjobb... Själv är jag lite för lat, planerar och ritar ut allt i huvudet och bygger sedan, ibland får man ju ta och rita lite. |
|
|
Jo i sthlm så finns ju gratis intrenet o det ska ju utökas. Men varför ska man få ner datorn i standby. de går väll lika bra att stänga av den, visst tar längre tid att starta upp allt, men inte längre tid än att starta upp min nuvarande gps . Jo tanken är att uppdatera allt genom wlan, även ha vnc på den. Jo digitaltv låter ju bra o smidigt ,det borde man ha. Har väll tänkt dra fram en kabel till kupen så man kan använda usb sticka när man har lust. Har inte destinator 6 kommit ut nu ? |
|
|
Antar att fördelen me bärbar är väll att den är mer tålig för skakningar o så? + att den tar mindre platts. Nån som vet vart man kan köpa realtivt billiga touchskärmar? 5 eller 7 " |
|
|
Jag ser Standby som den största förmånen, datorn startar på 2 s, GPS igång på en gång. Om man inte behöver Standby är det ju tveksamt om Laptop är bästa valet. Dest 6 finns väl, men inte nåt typ Freedrive/Mapmonkey vad jag vet som använder det. |
|
|
För att köra destinator via roadrunner tex behöver man destinator 3 _och_ en sdk som kostar extra. Den finns inte för senare versioner. Ännnu. Med ett skin kan du komma åt allt du kan göra med tangent tryckningar på appen. En delmängd av hela funktionaliten. Med en sdk kan man göra så mycket mer. Prova eBay för skärmar. Usb tänke jag sätta i cigarett tändar uttaget... Finns färdigt på mp3car.com. Vet ni något annat sätt? Eller en bra affär att handla bil pc prylar? Det blir dyrt att handla på mp3car och liknande. Mycket planering blir det... Fast jag jobbar ju hela tiden. Undrar om jag tagit mig vatten över huvudet många gånger. Fast det har blivit en kul hobby. Det sjuka är att jag kör kanske 300 mil om året... Mulle |
|
|
Hej Nisse din fråga 1, ja om du vill kan du koppla din pc till tape in på ditt bmw steg men då kommer behöva en lineförstakare och ett dummy kassettband (utan band) men om din E39 eller E38 har DSP kan du koppla din PC via en USB till BMW SPDIF till ditt DSP steg och slipper brusset! du kan få MP3 tag info i ditt OBC och mappa BMW knappare till CARx knapper! sök i Själas (bilpc) så kan du se bilder på min bygge över ett år nu låter supber bra och och har aldrig hangt sig! Noah Brown |
|
|
Yipiiii Kom på att ja har docka hemma till den bärbara. Men frugan har ju städat bort den o minns inte vrt den ligger. Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah tjejer. |
|
|
Jahar köpt 99 % av mina grejjer billigt på ebay eller froogle.com. Letar man så hittar man. Man får ta risken me att eventuellt hitta oseriösa företag. På ebay kan man ju iaf se vad andra har skrivit om säljaren, de kan man ju inte från www.buythischeapproduct.com eller nåt sånt. Köpte dock t.ex. min dvd på en nätbutik i usa å de funkade. Dock så får man oftast vad man betalar för. Två av mina powersupplies till usb-hubbar small sönder för några dagar sedan. De va precis som om nån satt nyårssmällare i sovrummet o de kom rök mm.... Inte kul å få sånt inne i bilens kabekhärvor eller? Sen dess blev jag lite skeptisk till allt för billiga grejjer, samt att alla mina usb grejjer som ja köpt till laptopen strular men de verkar som sagt vara ett känt problem digital tv vet ja inte.. de verkar svårt att få till utan extern antenn. Provade med en sån där usb-sticka o antennen funkade bara utanför bilens fönsterrutor. Tråkigt med gps som inte finns ny version på så eftersom ja har nyss fått gratis uppdatering på min garmin så väntar jag nog med installationen tills jag vet vad för program ja ska använda. schemat jag länkade till är min personliga tråd där så de är mina grejjer på bilden (dock lite förändringar) |
|
|
Det är ju därför man ska koppla in bilens egen antenn till usb stickan. Det vore trågit om det small bland alla kablar o så i bilen. Man kan väll tex i roadrunner välja extern gps programvara, de inget jag testat ,med det bör väll fungera, den länkar ju bara till vilket program som ska startas. Har tänkt koppla in min bärbara o ha den under förarstolen, de blir ju inte så långa kalbar som ska dras. Jag behöver bara usb gps nu vilket kostar runt 500 kronor o en touchskärm för ca 2000 sen är ja klar att testa.Min bärbara har 1 com port o 4 usb så det bör räcka, iallfall till en början. |
|
|
BMWGUS Hur m¨gna kablar har du dragit från laptopen till skärmen? Räcker det inte att koppla den bärbara till tändningen direkt. Så fort du vrider om nyckeln så startar datorn, men även från standby?? |
|
|
Börjar med kablaget: 1 st VGA 1 st USB 1 st signal från tändningen. Sen har jag dragit en Mic-In oxå till mittkonsollen ifall man vill köra en annan ljudkälla. Laptopen vill ju ha en impuls för att starta, dra direkt antar jag du inte menar, utan åtminstone via ett relä. Skulle man göra så resulterar det i som att d håller inne On/Off-knappen på datorn hela tiden. Datorer innan ATX hade ju sådant påslag, men därefter är det en impuls. Vad behövs då? Relä, kondensator och lite mer, kostar ca 50:-. Har länk till ritning någon stans om det behövs. Såhär ser min krets ut: Länk |
|
|
Vad har hänt med bilen i bakgrunden!!!!!????? Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.