|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Koppla in skärm är ju enkelt, VGA, de enda som ger bra bild. Jag kör en lång VGA-kabel från bagaen till skärmen i fram. Jag ser inga kort jag skulle behöva stoppa i som inte finns för USB eller PC-Card. Det enda kort jag har stoppat i nu är för Wlan, GPS går via USB, touchskärmen via USB, PowerMate via USB. Har inte hittat på nåt skoj som jag inte kan stoppa i för att det är en Laptop. Sen tyckte jag att det blev svinigt dyrt med en ITX burk som dessutom har rätt kass prestanda och inte går att ha till något annat än just i bilen. |
|
|
Jag har "itx burk" och det är sant att det går lite trögt. Men den gör det den ska och den är gjord för att monteras osynligt. Fast att köra en USB video/web kamera fungerar inte bra. Där måste man använda komposit och någon hw för att koppla in den till skärmen utan dator. Jag har inte heller hittat något pci-kort jag inte velat vara utan. Nu finns ju tom VGA adaptrar på USB! Med fel upplösning :-) Mulle |
|
|
Finns ju garanterat fördelar och nackdelar med båda varianter, jag tyckte priset på en ITX var för högt mot för vad man får + att jag tjänar så mycket med internt batteri och Standby mm i Laptopen som annars hade fått lösas på annat sätt. Dessutom hade jag en Laptop, kör på en Compaq P4 1,7 GHz, 512 MB, 60 GB och den slår ju alla ITX. Var helt inne på ITX först, men glad att jag bytte spår, men sen handlade det ju om i mitt fall att jag redan hade maskinen. Jag har köpt en etremt liten USB-webkamera som jag tänkte köra som backkamera (tror jag), men jag tar allt genom datorn så jag kan styra det snyggt. Åtminstone i teorin... |
|
|
MWGUS: Ja har en stor röra me kablar o tjafs på mitt skrivbord just nu och har kopplat in väldigt mycket på usb: extern dvd-brännare, hubbar, extern minneskortläsare, mus, tangentbord, bluetooth, ir, wifi, gps, touchscreen och kommer behöva externt ljudkort och radio via usb. Hur jag än gör så verkar grejjerna (speciellt usb 2.0) krångla så att vid uppstart 1 funkar allt utom brännaren, uppstart 2 funkar inte kortläsaren, uppstart 3 funkar inte musen eller bluetooth´en. Hur löste du det? Jag har usb2 genon ett pcmcia kort son jag provat 2 varianter av utan förändring samt att alla usb-hubbar körs på extern ström. Vet inte om det beror på att usb2 kråglar i allmänhet, att hubbarna inte får ordentlig ström eller om det är för billiga usb-pcmcia kort jag har använt.... vet du? Fråga 2: Kör du allt strömkrävande via nån billig universell laptopladdare eller ? ´JA menar på mp3-car.com snackar ju alla om att för att få systemet att funka i längden behöver man carnetix dc-dc regulatorer och startup/shutdown controllers osv? |
|
|
här är mina planer än så länge men viss förbehåll för förändringar :) Länk |
|
|
Först och främst skulle jag banta antalet till vad jag kommer använda, i din skiss kör du ju samma klass på dator som jag gör ungefär. Den borde väl ha inbyggd USB, varför extra kort? Om det är för att få fler portar, kör med hub istället. USB kan krångla när datorn har varit i Suspend/Standby, känt fenomen, ingen lösning annat än prova sig fram. För mig kan det inträffa en gång på 100 att det inte funkar klockrent. Den enda lösning jag har kommit fram till som skulle funka till 100% är att lägga en fördröjare på srömmen/USB-kabeln till första hubben, skulle funka såhär. 1. Dator i Standby. 2. Dator väcks ur Standby, alla USB-prylar är avskurna från datorn. 3. Ett par sekunder efter datorn väcks så får USB-prylarna ström och ansluts till datorn som initierar om dem, eftersom de sitter på samma ställe som sist borde det inte ta mer än någon sekund. Jag har en USB-hub sittandes bakom min skärm som får ström från bilen via 5V spänningsomvandlare, till hubben är touchskärmen, PowerMate samt 2 lösa uttag i mittkonsollen ansluten. Men kommer behöva en hub i bagagen som tar hand om Bluetooth och GPS om jag inte kan utnyttja de lediga på dockningslisten/datorn. Alla övriga prylar man kan tänkas vilja ha, minneskortläsare, USB-minne, brännare (hur ofta bränner du en skiva i bilen? Byt läsaren in datorn till en brännare istället), extern HDD mm kör jag temporärt i min lösa USB-kontakter i mittkonsollen. Jagade USB-hub som gick på 12V men verkar ej finnas, är väl för att USB kör 5V som alla går på det. Jag hade först tänkt mig köpa en Slot-In DVD-brännare och sätta i kupén, köpte alla prylar och det funkade bra, men ratade det efter ett tagom jag vill spela en skiva stoppar jag den i datorn, Mp3 ligger ju på hårddisken, ser ingen användning för läsare i kupén längre. Ljudkort: Jag kör med det inbyggda, men min dockningslist har digital utgång, köpte ett slusteg med digital ingång, ljudproblemet löst samt att man får perfekt ljud. Datorer är ju i allmänhet kassa ljudkäller vad det gäller analogt, finns ju undantag med dyra ljudkort, men digitalt kan ju ej få störningar eller annat. Nätverkskort(Wlan), jag kör ett PC-Card som går att ansluta extern antenn till, finns typ 2 kort totalt i världen som går att göra det med. I värsta fall skulle jag kört Wlan via USB, men kan ju bli en del trafik och min PC-Card slot användes ju inte, så då fick det bli såhär. Mus/Tangentbord, kör ALLT via touchskärmen/PowerMate, behöver jag skriva något längre så kör jag direkt på datorn, aldrig saknat Mus/Tangentbord. Men om jag nödvändigtvis skulle vilja ha det så skulle jag köra Bluetoothprylar, den anslutningen har du ju redan. Puuuh, blev långt, nytt inlägg för fråga 2... |
|
|
Fråga 2: Strömkrävande? Det enda som tar ström är ju Laptopen, och ja, den kör på en vanlig billig Multi-Car/Laptop adapter som jag köpte i USA för $5, finns på CO, Elfa mm för 2-300:-, den har inbyggd säkring, funkade perfekt hela sommaren. Övriga USB-prylar tar ju ström från bilen via USB-huben. Skärmen går ju på 12V, anslöt den dock inte direkt till bilen då bilar inte är kända för att ge stabiliserad 12V, byggde en spänningsregulator som i bilen ger stabil 12V ut även om inspänningen är 12-14V. Tyckte det skulle vara surt om skärmen brann upp. Dessutom kostar spänningsregulatorn ca 50:- att bygga. Om jag skulle ha en "stationär" dator i bilen skulle jag definitivt valt riktiga DC-DC regulatorer, men det behöver man ju inte med Laptops, STORT +. Startup: Jag byggde mig en liten krets som ger en impuls för att starta datorn, man kan ju inte koppla in tändningsnyckeln direkt i datorn, kretsen ger en impuls på ca 1s, då väcks/startar datorn. Shut down/Sleep/Standby: Här har du största anledningen till att köra Laptop, man behöver inget som styr detta, ställ in i Windows att datorn skall gå ned i Standby efter X minuter efter den tappat ström, montera Car-Laptop adaptern på tändningsnyckeln, problemet löst. Jag försöker inte säga att jag har gjort bäst CarPC eller något, men det funkar bra för mig och jag har fortfarande en Laptop som bara är att "docka-loss" från bilen och ta med sig. Ja tycker lösningen är överlägsen varianten med ITX, både funktionsmässigt och ekonomiskt. Funktionsmässigt för att du kan köra med Standby och väcka maskinen på 2 s. Går ju köra med Standby på ITX oxå, men krångligare, då drar den ju endera ström från bilen eller så får man ha dubbla batterier eller annat. Mitt system är ju ej helt klart, inte helt monterat, men rent tekniskt är det klart. Bilen står ju på vinterförvaring 50 mil norrut, annars kunde du fått se hur det funkar, men tar väl inte ut den föränn i slutet av mars eller nåt. Jag tycker din skiss är bra, jag skulle bara kapat ned antaler enheter som åtminstone jag tycker är onödiga. Se skulle jag lägga till en spänningsregulator till skärmen, DC-DC omvandlare till USB-huben, skippa Carnetix och ersätta med Car-Laptop adapter. Än så länge har jag inga extra fläktar till datorn, men när jag monterar den bakom inredingen som det är tänkt så får det nog bli en fläkt. Skärmen blir rätt varm, monterade en kylprofil på en krets som blev varm på den, samt att bakom skärm sitter spänningsregulatorn och 5V DC-DC regulatorn, de kräver lite kylning, så där sitter en fläkt, + att när man kör nedcabbat och solen lyser direkt på panelen konde man ju koka ägg bakom den. Hoppas detta är till någon hjälp, säger som sagt inte hur det SKALL vara, bara vad jag tycker. |
|
|
Den har inbyggd usb men bara usb1.0, jag kan köra alla på usb 1.0 men t.ex. dvd´n funkar inge bra o att köra ljudkortet samtidigt borde fungera ännu sämre. Okej då är de bara å testa sig fram, devcon har ja provat men eftersom jag samtidigt provar nya usb hubbar o alternativa hårdvara för å försöka eliminera problemet så använder ja de inte just nu. HAr du provat mce standby tool? Har nyss fått hem det... Ja kommer ínte använda kortläsare så ofta men ska jag ändå bryta upp halva bilen kan ja lika gärna slänga in en, tror den kostade 120kr eller nåt ;). dvd brännare behöver ja kanske inte men cd/dvd-spelare. Fick denna för 600 o de är en slim/slot så de va okej. Har man polare i bilen som vill spela sin musik kan man inte förvänta sig att de ska ha den på usbminne.. Min dockning har inte digital ut va jag vet. Killen på bilstereoaffären som tänkte hjälpa till med installationen sa att de är lika bra att köra utan dockning. Ja misstänker att de lär bli en del lödning osv o de borde egentligen va bäst med dockning (dock va de visst ont om utrymme under bagagegolvet eftersom ja tänkte slänga in en subwoofer dit också. Ja kör ett engenius senao som ska va bland de bästa på wifi o ja hoppas ja hittar nån bra plats att lirka fran antennen på Grejjen är att mina usb prylar verkar ta en del stöm, man ser t.ex på led-dioden på bluetoothen att den knappt orkar lysa när allt är inkopplat. Ja kanske har för kasst nätadapter till min laptop? Ibland får jag ett "critical power failure During boot" när ja startar. Nån sa att de är vid uppstart som alla usb grejjer kräver ström samtidigt och då blev de väl för mkt. Du verkar ju ha byggt/köpt en hel del olika chip men ja hade hoppats att min laptop skulle fixa allt sånt där me start/stop mm via power-saving inställningarna. Eventuella extrapower grejjer hade ja tänkt göra så mycket "ready-in-box" som de går. Trodde att t.ex carnietix grejjer, vill ju ha en grej som fixar både tändningsnyckelavkännare, ger rätt strömstyrka och som kan ge extra ström till hubbar om så behövs... Ja är inge haj på att löda å om nån ska göra de åt mig kostar de ju också pengar. |
|
|
Jag har köpt DC omvandlare till mina båda hubbar. 5V 15W ger 3A. Ett USB device kan dra 0,5A eller 0.1A. Tyvärr är det inte alltid så tydligt vilket det är. Man får göra en ström budget helt enkelt. Mina DC/DC omvandlare har en remote ingång vilket gör att dom kan stängas av när inte PC'n är på och inte läcka ur batteriet. Många strömmar små tömmer plånboken.... Mulle |
|
|
att stänga av hubbarna kan man väl göra i kontrollpanelen - enhetshanteraren i windows, där kan du ju ställa in för om en viss hub ska stängas av automatiskt för att spara ström. Dock så läste ja att detta kunde va en felkälla till usb-problem så ja stängde av. Dock så resulterar de ju i att datorns interna batteri inte kommer räcka lika länge i standby. Men ja är fasen rätt less nu, alla verkar ju ha sånna problem me usb-prylarna o inte verkar de finnas nått enkelt sätt att se vad som orsakar problemet. Jag har som sagt (borde ha) tillräcklig ström för alla mina usbgrejjer. Har tillgång till 4 olika 4-portars hubbar med ström från var sin vägg-laddare, men ändå så är de alltid nått som inte funkar (olika varje gång). Ibland så funkar bluetoothen så att programmet startas o usb-adaptern blinkar men när den väl ska söka hittar den inget. Samma me wifin, den kan starta o börja blinka men ibland hittar den inget nätverk i närheten o förra booten hittade den 20 st... |
|
| Hoppas också på att hqct modulen funkar eftersom ja vill ha radio i bilen utan att ha en 6meter mast på taket :) | |
|
USB är rena lyckan jämfört med bluetooth och att försöka få telefonen att koppla upp sig (och stanna uppkopplad) :-( Mulle |
|
| mm... men min laptop gillar inte usb, klart att man minskar problemen genom att ta bort enheter men man vill ju helst ha mer funktioner än va ja har nu i bilen. Funderar nästan på att byta till en laptop som har inbyggd usb2.0 portar från början. | |
|
På itx kan man använda Länk vet att det oxå funkar. Om man nu ska ha en vanlig dator i bilen kan man säkert köpa en 12 v omvandlare till 220 v. VAd en sådan kan kosta nja har inte orkat leta. 3-400 kronor |
|
|
Förslaget jag hade om att "hårt" bryta USB-portarna när datorn går ned i Stanby kommer ju garanterat lösa dina problem, enkelt testat iaf. Stäng ned/försätt datorn i Standby. Dra ur USB-sladden till hubben, väck/starta datorn, plugga i USB-sladden, funkar allt? Problemet löst, bara att fixa ett relä som bryter USB. Stänga hubbar via kontrollpanel eller annat hjälper ej, inget nytt initieras då, gör ovanstående som jag skriver så ser du att det funkar. Det finns INGET sätt att väcka en Laptop från Standby annat än via Powerknappen eller annan påverkan på datorn, inget sätt att göra det remote. Enda sättet är att koppla in sig på Powerknappen, endera öppnar man Laptopen och gör det eller skaffar någon form av dockning som har Powerknapp och kopplar in sig på den (som jag gjort). Även om min Laptop inte var helt ny ville jag inte löda in mig på knappen och "förstöra" den, bättre med docka. Det jag byggt i kretsväg klarar vem som helst som åtminstone sett en lödpenna någon gång, inget komplicerat, det mesta går att handla på Biltema/Kjell.com/CO för några hundra kr totalt. Detta är t ex prylen som väcker min dator: Länk Inte direkt nån rymdstation... bes...: Jag kör samma sak till min USB-hub, INGEN dator kan driva hur mycket som helst via USB, till slut behövs en hub med extern power. Radio är ju som sagt som att jaga The Holy Grail, hoppas mycket på HQCT, eller, rättare sagt, min sista förhoppning, har en framför mig, men varit för lat hittills... Oggy...: I mina ögon är vägen via 220V totalt fel, kanske enkel, men knappast snygg lösning och rätt klumpig (OBS! personlig åsikt...) Annars är ju den du länkade till perfekt för ITX. Inget av ovanstående är komplicerat, jag tänkte en del innan jag byggde mitt och allt funkade EXAKT som jag tänkt mig (bortsett från radion då, funkade ju tekniskt, men mottagningen sög...). Allt handlar om att planera innan bara och sedan får man alltid ändå testa sig fram. Kontentan i vad jag skriver, skall USB funka till 100% efter väckning från Standby, så är nog det jag sagt enda vägen. Historien är denna: USB 1.1 kan man använda att väcka en dator via, i USB 2.0 "glömde" MS denna funktion. Att sedan USB funkar olika dåligt när man väcker en dator beror nog på alla olika tillverkare. USB standard, yeah right, endast standard vad det gäller dataströmmen, inget annat. Mitt sätt att lösa på det, genom att bryta USB-kabeln må vara simpelt, men inget annat verkar funka. |
|
|
Är det inte så att man kan väcka via LAN, RS232 och lite sånt (USB1.1 som du säger) från standbye? Beroende på Bios. Men att det är just det att den är standby man inte vill ha eftersom det drar för mycket ström om bilen står parkerad. För info->Mini-ITX power kortet kopplar in sig på powerknappen och har 12V ingång motsvarande tändningen för att starta. Sen är den i standby en konfigurerbar tid (jumpers) eller tills batterispänningen blir för låg. Många bra funktioner men inte allt. Jag vill tex starta pc'n via IBus. Det var en riktig hacker (Derec) på HackTheIBus som programmerar om den pic-processor som sitter kraft kortet för att få den att göra exakt som han vill. Jag går nog mera på ett litet extern hembygge ungefär som du GUS Mulle |
|
|
Såg hur svårläst mitt mail va. Nyvaken. M2-ATX kortet håller igång pc'n så länge tänding (eller annat 12V signal) är på, och stänger av en konfigurerbar tid efter att den fösvunnit. Sen är standby spänning på i 2 timmar eller så. Den skyddar också för spänningsvariationer vid start av start motor. Den har remote för styrning av slutsteg (och USB kraft) fast dess delay är för kort. Man vill ju att pc'ns ljudkort startat upp ordentligt innan slutsteget går på. (Där var jag frestad att bara modifiera pic-processorn för längre delay) Men det har många fina funktioner även om man tar ett moderkort från en skrotad hempc är det ett bra köp. 220V... Nej, aldrig. Om Radio: Man kan använda sin mobiltelefons radio via BlueTooth :-) Mulle |
|
|
Visst kan du väcka en PC som har WOL (Wake On Lan) via Lan, men då måste du skicka ett speciellt nätverkspaket, i princip behöver du ha en annan dator för att väcka den. RS232, eller enklare, via seriellporten går utmärkt, problemet är ju bara att nyare laptops har ingen seriell port. Via USB 1.1 går det att väcka en datorn, t ex med Touchskärm, men inte via 2.0. Känd bugg. Min dator får ju ingen ström från bilen om nyckeln är urtagen, utan går på sitt eget batteri i StandBy ett par dygn, när den har 3% kvar av batteriet går den ned i Hibernate (sparar undan allt på hårddisken och stänger av sig), sätter jag i nyckeln efter bara ett par dygn väcks datorn ur StandBy på 2 s typ, om jag skulle vänta en vecka så väcks den ur Hibernate, tar väl 10-15 s, i båda fallen återgår den till at göra exakt vad den gjorde innan. Skall man ha stationär är det ju M2-ATX som gäller kollade oxå på det när jag var inne på ITX. Varför vill du starta via Ibus, är det inte så enkelt att datorn alltid är igång om nyckeln är i, mycket enklare... Jag gillade inte idén att dra ur mitt bilbatteri hela tiden som M2-ATX gör, visst, den slutar innan så man har lite juice kvar för att komma igång med bilen, men vet inte, kändes inte rätt, dessutom går det åt en del ström för min bil, cabba ned kan man bara göra med ett bra laddat batteri t ex. Därför tyckte jag lösningen med Laptop var överlägen, vips har man 2 batterier som är helt skillda. Går ju lösa med ITX oxå, men jobbigare. Alla skydd mot spänningsvariationer får du ju oxå med Laptop på köpet eftersom den har eget batteri, det enda som händer om du matar en Laptop med för klen spänning är ju att den laddar batteriet sämre. Delay-prylen du skriver om är enkel att lösa, typ en omvänd krets än den jag länkade till ovan som jag byggt för att starta, olika storlekar på kondensatorer ger olika start/stopp tid. Eftersom jag vill ha datorn som HU så vill man ju ha RDS och alltihop samt klockren mottagning, HQCT hoppas jag fixar det. Jag kan inte se någon fördel med en ITX-burk kontra Laptop, jo, förresten en, ITX går enklare att stuva undan någonstans, men det problemet har jag redan löst. |
|
|
Ibus sätter igång redan när man låser upp bilen med fjärrisen. Snabbare alltså. Det finns många sätt att förbättra boot-tiden på :-) Jag tänker inte låta M2-ATX dra ur batteriet. Den skall stänga av snabbt, men det är en extra säkerhet. Bortsett från storlek, montage, och att man kanske har lite större möjligheter att anpassa en ITX efter egna behov ser inte jag heller något nackdel med laptop. Fördelen med laptop ser jag som att den lätt går att ta med (man dockar ju in den eller hur?) och den har en egen skärm om allt skulle knacka ihop. Tycker det är helcool med lap! Att folk bygger in dator i bilen överhuvudtaget. Många problem stöter man på, men ju fler som varit där innan desto bättre hjälp får man och desto bättre produkter finns att köpa. Mitt största kymmer just nu är GPS applikation. Skicka bilder/länk på montaget! Mulle |
|
|
Jag kör med en mjukvara till GPSen som heter Freedrive, riktigt bra, enkel, enda dåliga är väl att kartorna är 2 år gamla, bygger på Destinator 3. Den är Touch-vänlig... IGuidance skall ju annars vara bra. Jag har ju hur mycket bilder som helst på: Länk Dock lite ostrukturerat..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.