|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ägs BMW av något annat bilmärke? Vilka bilmärken äger BMW? Vilka HAr dom tidigare ägt? Vi sitter här några polare lite halvfulla och kan inte komma överens ;))) | |
|
BMW ägs inte av något annat märke. Däremot ingår Mini och Rollsroyce i BMW-koncernen. Tidigare ägde man även Rover som såldes med brakförlust för något år sen. Mer läsning i ämnet: Länk Mvh Johan |
|
|
BMW äger Mini och har tidigare ägt Rover. BMW är delägare i Bentley. Sedan så säljer BMW motorer till alla möjliga fabrikanter. Tydligen ska kommande franska små bilar ha motorer som är byggda av BMW med modern teknik som t.ex. valvetronic osv. BMW:s M73 motor (som figurerar i 750 E38) sitter t.ex. även under huven på någon RR modell osv. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Äger BMW RR eller Bentley egentligen? har sett Bentleys inne på service hos Förenade bil i malmö... någon som vet? ska genast ut och surfa nätet... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Verkar som jag hade fel, det är RR som ägs av BMW. Pinsamt, värre... :-/ ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Intressant fakta är att BMW största del idag ägs av familjen Quandt, släkt med Hitlers ekonomiska rådgivare med samma efternamn. Quandts drev bl a en batterifabrik under WWII som försåg tyska u-båtar med batterier - vilket blev den huvudsakliga inkomsten till deras förmögenhet som senare användes till att förvärva BMW... BMW är i allra högsta grad fristående, Mini o RR är ju bara deras sidoprojekt ;) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
jag läste på aftonbladet att det var en 45 årig kvinna som hade flest antal Aktier i BMW AG och att hon var med i någon lista på världens rikaste... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Är hon singel? :) |
|
|
Mugge, jo det är nån kvinnlig Quandt som har en stor andel aktier i BMW men jag tror det är Stefan Quandt som äger mest idag. Men jag är inte 100%. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
| Länk | |
Conan99 |
En äkta Hitlerkälke med andra ord, wow man blir ju "verkligen" stolt att åka BMW Conan99 |
| De allra flesta stora tyska företag som var verksamma 1933-45 var på något sätt involverade i regimens förehavanden. Om inte annat var de ofta indragna i krigsmaterielproduktionen. Det gäller BMW såväl som Porsche, Daimler-Benz, Volkswagen, Opel samt flertalet tillverkare av tyngre fordon. | |
|
Han behöver nog inte köpa begegnat: Länk |
|
| Det är väl inget märkligt att tyska industrier under kriget tillverkade saker åt krigsmakten. Vilket lands industrier är inte inblandade under ett krig? | |
|
Har aldrig påstått att det är märkligt, bara ett konstaterande :) /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
| Jovisst, mitt inlägg var mest riktat till Conan99 | |
|
Sitter det inte Bmw motor i senare "faceliftade" Range Rovers?? mvh |
|
| Nu är det ju i och för sig inte bara det faktum att industrier tillverkade vapen och annan materiel åt krigsmakten som är lite speciellt i detta fall. I flera fall skedde det med tvångsarbetskraft. Hur och i vilken omfattning det gällde olika i dag verksamma bilföretag vet jag inte den som vill kan ju gå vidare i sina funderingar om rumsren historia. Exempelvis ingick svensk järnmalm i många av de produkter som framställdes i tredje riket. | |
|
Dutta: Stämmer, senaste Range Rover hade när den kom (tror det var 2003?) BMW:s 4,4-litersåtta, dock något nertrimmad. Numera tror jag dock att motorerna hämtas från Jaguar. /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
Länk Häe kan du läsa vem/vilka äger vem/vilka! ------ Länk |
|
haimaul |
Gissa vilken armé Hugo Boss ritade uniformer åt under kriget. Ledtråd: Hugo Boss är ett tyskt företag. __ When in this charming car, this charming man... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.