AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.197

Är BMW fristånde? VIlka märken äger BMW?

Sida 1 av 2
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Ägs BMW av något annat bilmärke?

Vilka bilmärken äger BMW?

Vilka HAr dom tidigare ägt?

Vi sitter här några polare lite halvfulla och kan inte komma överens ;)))

BMW ägs inte av något annat märke. Däremot ingår Mini och Rollsroyce i BMW-koncernen. Tidigare ägde man även Rover som såldes med brakförlust för något år sen.

Mer läsning i ämnet: Länk

Mvh Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW äger Mini och har tidigare ägt Rover.
BMW är delägare i Bentley.

Sedan så säljer BMW motorer till alla möjliga fabrikanter. Tydligen ska kommande franska små bilar ha motorer som är byggda av BMW med modern teknik som t.ex. valvetronic osv.

BMW:s M73 motor (som figurerar i 750 E38) sitter t.ex. även under huven på någon RR modell osv.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Äger BMW RR eller Bentley egentligen?

har sett Bentleys inne på service hos Förenade bil i malmö...

någon som vet?
ska genast ut och surfa nätet...

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Verkar som jag hade fel, det är RR som ägs av BMW.

Pinsamt, värre... :-/

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Intressant fakta är att BMW största del idag ägs av familjen Quandt, släkt med Hitlers ekonomiska rådgivare med samma efternamn. Quandts drev bl a en batterifabrik under WWII som försåg tyska u-båtar med batterier - vilket blev den huvudsakliga inkomsten till deras förmögenhet som senare användes till att förvärva BMW...

BMW är i allra högsta grad fristående, Mini o RR är ju bara deras sidoprojekt ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag läste på aftonbladet att det var en 45 årig kvinna som hade flest antal Aktier i BMW AG och att hon var med i någon lista på världens rikaste...

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Är hon singel? :)

Mugge, jo det är nån kvinnlig Quandt som har en stor andel aktier i BMW men jag tror det är Stefan Quandt som äger mest idag. Men jag är inte 100%.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Länk
Conan99
En äkta Hitlerkälke med andra ord, wow man blir ju "verkligen" stolt att åka BMW

Conan99
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
De allra flesta stora tyska företag som var verksamma 1933-45 var på något sätt involverade i regimens förehavanden. Om inte annat var de ofta indragna i krigsmaterielproduktionen. Det gäller BMW såväl som Porsche, Daimler-Benz, Volkswagen, Opel samt flertalet tillverkare av tyngre fordon.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Han behöver nog inte köpa begegnat:

Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det är väl inget märkligt att tyska industrier under kriget tillverkade saker åt krigsmakten. Vilket lands industrier är inte inblandade under ett krig?
Har aldrig påstått att det är märkligt, bara ett konstaterande :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jovisst, mitt inlägg var mest riktat till Conan99
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Sitter det inte Bmw motor i senare "faceliftade" Range Rovers??

mvh
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nu är det ju i och för sig inte bara det faktum att industrier tillverkade vapen och annan materiel åt krigsmakten som är lite speciellt i detta fall. I flera fall skedde det med tvångsarbetskraft. Hur och i vilken omfattning det gällde olika i dag verksamma bilföretag vet jag inte den som vill kan ju gå vidare i sina funderingar om rumsren historia. Exempelvis ingick svensk järnmalm i många av de produkter som framställdes i tredje riket.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Dutta: Stämmer, senaste Range Rover hade när den kom (tror det var 2003?) BMW:s 4,4-litersåtta, dock något nertrimmad. Numera tror jag dock att motorerna hämtas från Jaguar.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Länk

Häe kan du läsa vem/vilka äger vem/vilka!

------
Länk
haimaul
Gissa vilken armé Hugo Boss ritade uniformer åt under kriget. Ledtråd: Hugo Boss är ett tyskt företag.

__
When in this charming car,
this charming man...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.