|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
wmb50, ja, jag får väl gå ut och sätta mig i min xjr och titta efter. Eller kanske skaffa en Ford och jämföra. :-) I övrigt vidhåller jag att Jaguar inte hade överlevt på egen hand. När Ford tog över var företaget i mycket svåra finansiella problem, profuktionen var närmast förindustriell och kvalitetsproblemen ska vi inte prata om. Inte fanns det några pengar till utveckling av nya modeller. X300, XK8 och allt som kommit efter dem är utvecklat med Fords pengar. Det gör att man kan förlåta lite Fordkomponenter här och var. Bra inlägg Acey! Don't dream it, drive it |
|
wmb50 |
Frågan är om Ford kan bevar mäkets exklusivitet eller det blir några halvdåliga kopier man kallar Jaguar, ännu är jag ej imponerad, S-modellen är en i mitt tycke grotesk retromodell som det riktiga gamla Jaguar aldrig skulle byggt X-type en billighets modell i sig mera lik en Jaguar än S modellen men ändock inte rätt jämför med Mark II, XK modellerna och i synnerhet XK8, jämför man med gamla E-type eller ännu hellre med XK 150 inser man att detta är inte en riktig jagga utan bara en dålig kopia. Så en ödmjukare inställning från fords sida där man låter Jaguar bli en Jaguar igen behövs om jag och säkert många med mig skall tänka oss köpa en Jaguar igen. |
|
Jabbal: Har oxå ägt flera jaggor...har en idag med. DET är en del prob. med v8an...innan 00. Det ändrades en del i motorn. Har en artikel om du vill ha som beskriver problemet. Sedan kan inte BMW jämföras i komfort..med en jagga. Jaguaren slår den med längder! |
|
|
Javisst japanska bilar är bäst ni har frälst migNu är det såhär BMWs M-bilar är BMWs superbilar relativt sett till sin egen modellflora, 350Z, Honda2000, NSX, Skyline, Supra mfl likaså till deras övriga modellserie. Globalt sett är ingen av nämnda en superbil, då talar vi Ferrari Enzo, Koenigsegg CC, Maclaren F1, mfl, ja ni fårsår nog vad jag syftar på. Vem har sagt att Japanerna inte kan de också? Det är väl inget att stoppa under mattan med att de har väldigt kompetenta samt i många fall prisvärda bilar med mycket prestanda per krona jämför med BMW mer motorkraftiga modeller. Men är det allt? räcker det? tja för en del människor kanske, men jag anser att dessa bilar till stor del tröttar en i det långa loppet och då längtar man tillbaka till BMW oavsett vad ni än säger. Finns inget bilmärke (särskilt som begagnad) som kan erbjuda totallösningen/kompromissen som BMW som samtidigt kan vara rena lekmaskiner när man vill. Japans sportbilar är bra på färre saker och i vissa fall väldigt bra på dessa områden, men en bil anser jag ska kunna flera saker än erbjuda en prisvärd fartupplevelse utöver det vanliga, för då torskar man ändå att köpa en 2a bil. |
|
|
Japanska bilar har nog väl så god kvalitet och driftsäkerhet som BMW. Sen finns det körglada japaner som Miata, S2000 och säkert Nissan 350Z (som jag inte provat själv). Men jag har försökt hitta en japanare som jag skulle kunna tänka mig men alltid har det fallit på nåt. Oftast den intetsägande designen eller överdesignade interiören. Det är givetvis en smaksak men för mig är japanska bilar bara för tråkiga. Undantaget då nämnda sportbilar. Men en sportbil måste vara snygg! Blir lite irriterad på japanarna som verkligen kan bygga bra motorcyklar som både håller hög kvalitet och trevlig design. |
|
|
Jag kan inte annat än instämma med vad Acey skriver. Att föra debatten vidare med personer som inte är öppensinnade utan bara klamrar hårt fast vid något som de bestämt är bäst för dem är lönlöst. Jag uppskattar Bmw som bilmärke väldigt mycket, Mina 3 senaste bilar har varit Bmw. Jag har under denna bilägande tiden dock aldrig inbillat migsjälv att Bmw är bäst. Det vore enormt dumdristigt då så inte är fallet. Det är en bra kompromiss mellan sport och komfort, samt i många fall ganska prisvärd. Porsche är för mig milsvidder bättre på i princip alla områden utom innerutrymmen. Just den parametern är inte särkilt viktig när man skall välja en bil av sportig karaktär för mig. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
BjörnB DE japanska sportbilarna är i allmänhet väldigt väl designade. De flesta personbilar är ganska tråkigt designade däremot det håller jag helt med om. Undantagen heter Honda Accord och Mitsubishi Galant som jag tycker utssendemässigt är mycket vackra. Dessutom är dom jävligt trevliga och sportiga att köra. |
|
|
Jag håller också med acey. Till det kan läggas att det vore nog bra för debattens skull om man gjorde en tydligare åtskillnad mellan rena åsikter och utsagor som är fakta. Likt wendtan skulle jag välja att att köra Porsche hellre än BMW om det inte vore för tre saker, inköpspris (fast klart bättre andrahandsvärde hos Porsche), bullernivå och det enkla faktum att jag behöver kunna klämma in fru och två barnsamt en del bagage i bilen. Annars skulle Porsche bjuda på en mer tilltalande upplevelse. |
|
|
BjörnB DE japanska sportbilarna är i allmänhet väldigt väl designade. De flesta personbilar är ganska tråkigt designade däremot det håller jag helt med om. Undantagen heter Honda Accord och Mitsubishi Galant som jag tycker utssendemässigt är mycket vackra. Dessutom är dom jävligt trevliga och sportiga att köra. |
|
|
Highway, tycker Honda S2000 och Miata har ganska trist design men riktigt roliga att köra och har faktiskt flera gånger övervägt att införskaffa någon av dem. Dom är inte direkt fula men heller inget att vila ögonen på enligt min mening. Nissan sticker iallafall ut lite grann. Fånigt att försöka komma fram till vilken bil som är "bäst". För mig är BMW ofta den bästa kompromissenär jag prioriterar körglädje, kvalitetskänsla, ekonomi och design. Jag skulle också tycka det var roligare att åka Porshe men det faller på den praktiska och ekonomiska biten. |
|
|
Självklart är porsche roligare än BMW, Ferrari också för den delen, men fördelen med BMW är som sagt man behöver inte åka volvo 240 på vintern eller någon trist japanare för att kunna ta ut godbiten under 5-6 sommarmånader som ändå ofta regnar bort. Man vill ju, jag vill ha roligt året runt utan att behöva betala för minst 1.5liter milen, inte behöva ha bilen tom och planera sin körning/resa för att den är så liten, sitta och skaka eller ha hörselkåpor på sig vid långkörning för att det bullrar så mycket och bilen går så hårt på våra usla vägar, gråta över att sin "sportbil" käkar många mil och minskar i värde samt slits ( det gör alla bilar men värre om Honda2000, Nissan 350Z mfl gör det pga att de inte köps av ägare som brukar dem året runt och man som köpare kanske inte skulle lockas så mycket av en sådan brukad året runt även om rostskyddet kanske håller en hög klass, vilket exempelvis en 330 gör i de flesta fallen. Naturligtvis gäller samma för BMWs M-modeller. De flesta av de japanare som omtalas i tidigare inlägg är mer eller mindre 2a bilar (eller bilar som nyttjas som entusiast/nöjes körning) och brukas också såldes under en begränsad tid av året, helt klart mycket bra och roliga bilar med körglädje samt inte minst bakhjulsdrift. Klart prisvärda som nya jämfört med dito BMW och kan bevisligen erbjuda liknande kvaliteter både vad det gäller körglädje, prestanda, väghållning om inte bättre på vissa punkter. Jag ska ta och prova några av dessa färskingar så man får mer kött på benen och kan uttala sig mer ingående. Men om jag vill ha en sommarbil så lär inte valet falla på något japanskt, av den enkla anledningen att de lockar inte (finns vissa undantag som Supra+Skyline men som tyävärr kostar därefter), saknar temprament på samma sätt som BMW, saknar den känsla i knappar och reglage samt att man är ett med hela bilen som bMW gör. Jag gillar personligen bla Mazda Xedos9 som är ett exempel på en japansk normalbil i den lite dyrare klassen, på grund av hur den upplevs bakom ratten, finns flertalet andra som är klart trevliga och underhållande att köra samt titta på för den delen också men hur man än vrider och vänder på steken finns det ett fåtal japps och de brukar man normalt inte året om. Dessutom måste man välja ganska nya bilar av japansk märke för att få underhållning vilket gör att priste man får betala för att köpa sig sin bil blir dyrt, då kör jag hellre än äldre välvårdad M-bil från BMW som entusiast försäkrad. Vill man betala runt 100 000kr för sin bil så får man ingenting japanskt värt att nämna, okej en Miata cab eller liknande, men prestanda, tempramentet motorstyrkan saknas. JAg tycker även att Alfaromeo i många fall är mer underhållande att köra än BMW, men den har sina brister vilket gör att jag är tveksam till att nyttja en sådan året om, och då placerar sig den inte som roligt bruksfordon iallafall, dessutom använder de typ uteslutande framhjulsdrift numera. JAg är inte alls blind av BMW, bara insett att de kan erbjuda den bästa totalkompomissen, som begagnad iallfall. Tilläggas bör att jag har nog kört de flesta märkena, förutom extrema bilar som Lamborghini och Ferrari mfl och kan hålla mig objektiv och hålla med om att på flera punkter är BMW riktigt dåliga, men det spelar som sagt ingen roll eller kan resultera i att man väljer ett annat märke framför. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.