|
Sida 1 av 9
|
|
|---|---|
| Tidigare talade vi om småbilar, stora och lilla mellanklassen samt stora bilar. Nu mera även en särsklid klass för MPV. Dessa klasser används i flertalet länder i Europa. I Sverige talar vi även om lilla mellanklassen som "Golfklassen" en jämförelse som i och för sig inte är svår att förstå men under senare år har man mer eller mindre raderat ut de stora bilarna och ersatt dessa med en underlig kombination av större mellanklassare och stora bilar som fått betekningen premiumbilar. Vad är det då som föranleder att en bil skall anses tillhöra Premiumklassen? | |
|
Ett finare ord för lyxbil har jag läst någonstans,det är ett mer rumsrent uttryck med en positvare klang....något i den stilen!! Mpower |
|
|
Begreppet "Premium" har inget med bilens storlek att göra, utan är snarare en benämning på bilens kvaliteter och egenskaper. En viktig egenskap är att bilens varumärke ska vara starkt och ha innebörd. En Saab kan således inte bli en premiumbil, hur mycket de än försöker. Varumärket är redan för skadat. BMW är den "vanliga" bil som innebär mest premium, följt av Audi och Mercedes. Rena sportbilstillverkare såsom Porsche, Ferrari och så vidare, samt lyxbilsmärken exempelvis Rolls Royce och Bentley spelar lite i en egen division tycker jag. Mvh, Kalle |
|
|
Nog är det i vart fall dött lopp mellan Mercedes och BWM vad gäller Premium? Fast mest Premium per krona bjuder nog Jaguarer på, med de nya X-typemodellerna. |
|
|
MBs varumärke har försvagats de sista åren. X-type är en modifierad Ford Mondeo vilket märks tydligt i reglage och instrumentering. Bilen är inte konstruerad med konservativa värderingar, den har tvärställd V6 och fyrhjulsdrift. Jag tycker nog att man får gå upp till åtminstone S-type för att ha en Jaguar som är värd att kallas Jaguar. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Dött lopp mellan Mercedes och BMW? Tycker nog att både BMW och Audi har seglat förbi Mercedes med hästlängder. De har verkligen blivit sämre i jämförelse under de senaste fem åren... |
|
|
Precis som Olof och Dredd påpekar så har MB sänkt sitt premiumvärde rejält de senaste åren, på grund av kvalitetsproblem och även på grund av märkliga modeller i utbudet. Hur premium är en Vaneo? Jaguar tycker jag inte ska klassas som Premium. Varumärket är starkt och klingar trots allt fortfarande ganska gott, men de nya bilarna har ingen som helst premiumkänsla invändigt, med Ford-knappar och reglage, vilket förstör imagen. Om Ford inte inser att de håller på att döda varumärket vore det trist. Mvh, Kalle |
|
|
Intressant är också att inredningskvaliteten eller den övriga kvaliteten behöver inte vara hög för att märket ska anses som premiumbil. Exempel på detta är engelska bilar som ofta dras med kvalitetsproblem, men som ändå klassas som premium. Jaguar har ingen större kvalitet vad det gäller komponenternas livslängd, men ändå är de premiumklassade. Gamla meriter är det som skapar ett märke och bestämmer om det kommer att bli en premium eller inte, mycket av detta baseras på inköpspriset och tillvissdel ägandekostnaderna, högt inköpspris och dyra ägandekostnader brukar ofta kategorisera dessa märken. Premiumbilar är ofta mycket bra på antingen prestanda eller lyx/komfort, BMW kommer in här med 3 och 7 serien och innehar alltså marknadsandelar i båda segmenten. |
|
| Volvo S80 är ett annat exempel på "premiumbil". I vart fall är det så Volvo vill se det. | |
|
Kalle, vi kan väl knappast bedöma premiumstatus på märkesbas, dvs att antingen är alla ett märkes bilar premiumbilar, eller så är ingen det? Det är ju väldigt olika, Volvo S80 t ex uppfyller med lätthet åtminstone mina standarder för premiumbil, men jag vet inte om jag tycker att en 116i gör det... Wilhelm Svenselius |
|
|
Ingen skulle få för sig att jämföra en S80 med en 116i. Jämför du en 1-serie mot 206, Clio, Golf, A3 osv så är 1-serien det alternativ som är mest premium, likaså 5-serien mot S80, 9-5 och andra "nära-premium"-bilar. Varumärket vägs i allra högsta grad in. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
För mig handlar ordet premium mest om "mjuka" värderingar som image, historia, känslor etc och inte så mycket om kvalitet, utrustning eller pris. Även om Volvo S80 är en bekväm bil med bra kvalitet som kan fås med mycket utrustning så kommer det aldrig vara en premiumbil i mina ögon. Även om den marknadsförs som sådan. Detsamma gäller Saab 9-5, Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Chrysler 300M, Peugeot 607 etc etc. Däremot tycker jag det kan finnas undantag för vissa modeller hos ett märke, t ex tycker jag Toyota Landcruiser är en premiumbil. Inte tack vare priset utan mer för dess historia och image. Jens |
|
|
Jens, Precis! Håller med dig! Lexus tycker jag också kan sägas vara en premiumbil. De har "uppnått" denna status genom att visa sig vara extremt driftsäkra och kundorienterade, snarare än att bygga på gammal historia (de har ju ingen!). Willhelm, Jo, jag menar att man till stor del kan bedöma premiumvärdet med hjälp av varumärken (undantag finns så klart). Volvo S80 är ingen premiumbil, vilket 116i är. S80 har samma låga status oavsett om den har en T6-motor med jättemest hästar och utrustning för en halv miljon. 116i byggs med BMW's starka varumärke och klassiska värderingar och kvalar därför in som premium, oavsett hur undermotoriserad den är. Hela denna diskussion bygger ju egentligen på tycke och smak, det finns väl inga rätt och fel. Det är likväl en intressant diskussion och det glädjer mig att många tycks dela mina värderingar. Mvh, Kalle |
|
|
Kalle; Lexus är helt klart ett undantag tack vare sin kompromisslösa och målmedvetna satsning på kvalitet och kundbemötande. De har ett helhetskoncept som ger en solid och "skottsäker" image. Det var det som krävdes för att ta sig in i premiumsegmentet som ett nytt märke och de har lyckats. Otroligt imponerande! Jens |
|
|
En liten rolig grej bara men enligt Aktsam så är min Volvo 145 årsmodell 1971 en premiumbil och fick inte försäkras hos dem... ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE, helt underbart kan bara inte vara sant :-) Angående Lexus är det intressant, då Toyota absolut inte placerar sig som premiumbilar (men har komponenter som bevisligen håller ihop väldigt bra och motorerna håller likaså hög klass men är helt identitetslösa och intetsägande och gör en sömnig.) men har med Lexus brytit trenden och fångat upp kunder av en helt annan kaliber som förmodligen aldrig skulle ha köpt Toyota tidigare, något som inte ens BMW riktigt har lyckats med, eller någon annan tillverkare som man kan nämna på rak arm. Titta på USA tex här har vi de flesta Lexusägarna, vilka andra Toyotor har de köpt genom tiderna med så stor framgång? Slutsats, det krävs mycket för att bryta ett historiskt mönster som inte har innehållit något av en fin tradition av vackra, snabba, komfortabla,lyxiga, attraktiva, körglada bilar med intressant tävlingsverksamhet. Det man inte gör rätt från början blir ofta kostsamt att rätta till i efterhand, enligt Taguchi som är Doktor i kvalitetsteknik i Japan och det märks. Volvo+Saab mfl har långt kvar för att kunna ge denna mersmak och känsla som bara ett fåtal märken kan ge tillbaka. |
|
|
Det var lexus som jag tänkt på utöver dem vi räknat upp ,kanske en enstaka amerikanare också som har vissa krav till att kalas premium ,kanske en hemi (kan ej bilmärke) men kan tänkas att den kvalar in med.Vad jag tycker så ska det vara en lite större modell också 5 serie eller A6 eller gs400 7-serie mfl. Johan E: dem kanske tog fel på veteran bil och premium bil..... Mpower |
|
|
Både Nissan och Mazda har ju försökt sig på samma som Toyota med sina Infinity respektive Xedos men har väl inte riktigt nått lika långt. Amerikanarna själva ser väl Cadillac som ett premiummärke men jag gissar att dom är ganska ensamma om det. betan: gissar att du med Hemi syftar på bl a Chrysler eller något av dess systermärken och dom är tyvärr långt i från premium. Kvalitetsmässigt rankas (de amerikanska) bilarna från Chryslerkoncernern betydligt lägre än både GM och Ford. Har haft flera diskussioner med både bilförsäljare och bilmekare i USA om detta. ___ //Ulf |
|
|
Jag tycker en premiumbil helst inte skall: Rosta inom 2 år. Behöva byta länkarmar med täta intervall. Ha en termostatlösning som är gjord av plast och pajar. Ha en infästning till bakaxeln som inte släpper från sin infästning. För mig är Lexus mer Premium än Bmw och Mercedes, det innefattar byggkvalite, serviceorganisation, bemötande, kundvård osv. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vad är det som gör att ni får Lexusen till Premium egentligen? Flåklypa |
|
|
Missuppfatta mig inte nu, jag tycker fortfarande Bmw och Merca hör hemma i premiumsegmentet, men de ligger klart lägre än Lexus enligt min uppfattning. Sportighet, körglädje, motorljud osv är däremot något som Bmw klarar ut på ett imponerande sätt i förhållande till Lexus. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.