|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
Jaguar är inte så dåliga som du tror Tretretti, ligger före BMW (och alla andra tyska märken) och bara efter Lexus i JD Powers undersökning i USA. Däremot har man lite jobbigare i Europa. |
|
|
Nej, kvaliteten är numera riktigt bra. Min XJR är fem år, har gått 11000 mil och känns fortfarande nästan ny. Däremot var ju kvalitetsproblemen fram till 1994/95 enorma. Likaså kan man diskutera om det var klokt att släppa X-type. Tanken var ju att skapa en volymmodell som det går att ta bra betalt för (göra en treserie, som vi säger i branschen.) Dock är frågan om Jaguar ska ha volymmodeller. Jag tror inte det. Don't dream it, drive it |
|
|
Jaguar har problem med XJ-8an fram till -00 dessutom. HAr själv ägt två st...helt underbara bilar! Ska ni köpa en jagga, så satsa på en 00a eller nyare... |
|
|
Fartglad; Jag har haft några Jaggor från början av 90-talet och det vara ldrig strul med dem, kanonvagnar så länge tidigare ägare har tagit väl hand om dem. från -93 är bilarna hur bra som helst, och alla gånger bättre än motsvarande BMW och MB. Jaguar måste tillverka X-typen, de stora sedanerna och GT-bilarna var ju tyvärr inte lösnamma. X-typen är dessutom en riktigt lyckad bil enligt mig, visst har den mycket Ford i sig men inredningen är egen, karossen är egen och hjulupphängningarna är visserligen baserade på Mondeo men specade för Jaguar. Samma sak med motorerna, de finns väl i Mondeo också men specen är inte riktigt den samma. |
|
|
Jabbal: Problemet är väl att folk inte vill betala för jaguar-märket längre. Europerna har större problem med dekaltrimningen än jänkarna som är vana. Det förnuftiga valet säger att man 9 gånger av 10 ska köpa mondeon, och det är tufft att leva på den 10e personen som väl köper jaguaren. Jag tycker att Jaguar ska ligga uppe med Aston Martin, och även om det nu kommer en "baby-aston" som ska konkurrera med 911orna (carrera, carrera s) så tror jag inte vi får se en diesel kombi i 250.000 klassen. Dessutom så konkurrerar Jaguar direkt med Volvo och Ford själva. |
|
|
Ryktet säger att Jaguarledningen dragit slutsatsen att det inte är någon hit med dieselkombi och att X-type kommer att avvecklas så småningom. Däremot lär diesel sälja bra i S-type och XJ. Apropå vad premiumbil är: jag skrev i nån gammal tråd för några år sedan att det är när man sätter kromringar på instrumenten, minskar baksätet och höjer priset med 50 000. Verkar firtfarande kunna funka som definition :-) Don't dream it, drive it |
|
| Typ AlfaRomeo, men det stämmer inte riktigt för Alfa är knappast en premiumbil, dåliga utrymmen, komfort, hållbarhet, rostbeständighet jämfört med många tyskar. Körglädjen och prestandan är höga faktorer i Alfan, men räcker inte till för att bli premiumklassad, de har historien mot sig där tillförlitlighet och hållbarheten har sviktat. | |
|
Det är väl påväg att förändas för Alfas del, tänk om de hade behållt bakhjulsdriften och sammarbetat med någon "tysk" vilka underbara bilar de hade haft. 159an verkar vara ytterligare ett lyft. |
|
|
Alfa Romeo gör mycket fina bilar,men frågan är om de räcker. De är, enligt mig, inte riktigt tydliga med om de vill vara ett entusiastmärke eller en volymtillverkare. Jämför med hur det gick för Lancia, vem bryr sog om dem idag? Dessutom har Alfas ägare Fiat riktigt riktigt rutten ekonomi. GM betalade ju en hel del för att slippa ta över. Don't dream it, drive it |
|
|
ha ha ha vad den här tråde är rolig!! Några här har faktiskt relativt objektiva synpunkter resterande 99% lovordar ju bara Bmw som klassledare i samtliga klasser!? Inte så konstigt på ett Bmwforum men kanske meningslös tråd ändå...... Jag undrar tex hur många här som sågar japsare som tex provat nyare Toyota mer än kanske 5 min?? De kanske inte är lika snygga , roliga att köra eller imponerar på grannen lika mycket som en ny Bmw på garageuppfarten men kvalitet?? Det kan jag lova att en ny Toyota har lika mycket av som en ny Bmw. Att de skulle vara plastiga i inredningen i jämförelse med tex 5 serien ser jag som nonsens av Bmwälskare med skygglappar. Möjligtvis om man som enda Toyotareferens har en Carina fr -89 eller en Corolla fr -84 kan tycka att de är "plastiga" i inredningen men inte en Toyota årsmod 2005. Det som jag finner underhållande i jämförelsen mellan Bmw som alla här anser överlägset Toyota är ju att Toyota blivit bättre med åren medans jag inte är lika säker på att Bmw blivit det...... Jämför inredningskänsla/kvalité på en Avensis fr 98 med en E-39 fån samma år. Där har inte Toyota mycket att sätta emot. Gör samma jämförele med en Avensis -05 och en E-60 från -05 så tycker i alla fall jag att det är lätt att se vilken som blivit bättre med åren och vilken som tappat i jämförelsen............ |
|
|
Blinda som många andra bilmärksfantaster kanske även jaguar ägare är?!Såg på ett bilprogram för något årsen och dom testade nya xjr med 400 hk dem fick bärga den från flygrakan som den testades på,olja överallt sen har min bror haft en Xjr 370 hk och den började klonka i bakvagnen efter 10000 mil och han var mer eller mindre nervös varje gång han körde den sen. Men vilket drag det är i dem han drog det mesta på vägarna bla en s2 ägaren till S2:an körde ifatt han och frågade hur det det gick till (S2 an var ju trimmad.... utrymmen i 3 serie klass med för en sån bil?att dem lyckas bygga in så lite plats i en sån stor bil!?Men som sagt från 200-230 då är det kul och åka xjr!! |
|
wmb50 |
Jaha ! Det var bara 30 årsedan BMW sågs som en udda företelse som ingen skulle titta två gånger på. Möjligen hade dom några motorcyklar som kunde vara något men inget mer Då fanns sedan länge "Prestige" bilarna Jaguar ( som ford sakrta men säkert förstör) Därför man ej vet hur man tar hand om ett sådant märke och får ut det bästa av det.Rolls, Bentaley, Aston mfl. Samma öde kommer med all säkerhet även dessa bilar gå. Tack vare uppkomlingar (Läs andra klassens biltillverkare) som vill Köpa sig prestige men inte klara av det ex sätta mondeo strömbrytare i en Jaguar, då vet man ej vad man sysslar med.....Som att köpa en stilmöbel i stället för en äkta |
|
wmb50, har du öht suttit i en Jaguar? I min finns i alla fall inga strömbrytare från Ford, annat än att nyckeln kommer därifrån (vilket vissa ohyfsade halvdanskar brukar påminna om). Jag tror inte att Ford förstör Jaguar, tvärtom var bolaget så illa ute för 15 år sedan att Ford faktiskt räddade det. Sedan kan man alltid önska sig mer unika bilar men i dagens hyperkonkurrens är det knappast möjligt. Visst har XJR utrymmen i 3-serieklass! Annars hade den ju inte varit lika snygg! :-) (Äntligen kom det med lite BMW i det här inlägget). Don't dream it, drive it |
|
|
Tretretti: Jaguar har viss vissa reglage från Ford bla. Men ävan Aston Martin har volvo delar (navigation/nyckel och vissa knappa). Det verkar som kunderna trots allt inte bryr sig om detta speciellt mycket. |
|
|
Jag har letat i bekantas Fordar (jo jag umgås med sånt folk) och inte hittat några likheter. Men även om de finns har det ingen större betydelse. Don't dream it, drive it |
|
|
Tretretti: Nu vet jag inte exakt hur det är i XKRen, men har det varit värmereglage funktioner, halvljus vridet och tragiskt nog klockan i någon modell också. Jag ska se om jag kan hitta en websida med informationen. |
|
|
Japanska bilar "normalbilar" kan aldrig, aldrig och åter aldrig konkurrera med bla BMW vad det gäller körglädje, motorljud, upplevelse samt känsla i reglage och knappar! De kan vara hur bra som helst att färdas i med hög hållbarhet och låga underhållskostnader OCH KVALITETSKÄNSLA, men det spelar ingen roll för vi talar här om ett rent transportmedel från punkt A till B och inget annat och till någonting annat duger de inte till, tyvärr. Den som tror eller tycker att BMW är till största delen kul att ha på garageuppfarten och endast äger pga detta är bara för sorliga människor. Åter igen, BMW roar och förgyller tillvaron medan jappsen är grå och tråkig och intetsägande. |
|
|
Frifart: Ut och provkör Honda S2000, Nissan 350Z och du får äta upp ditt påstående. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
"normalbilar" var det jag sa, Honda S2000, Nissan 350Z får väl ändå anses som japans svar på M3 eller liknande (även om de har en bit kvar) och då vore det konstigt om de inte vore roliga med dessutom bakhjulsdrift i all ära. |
|
|
Frifart: Vad är BMWs svar på tex NSXen/Skyline då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.