AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.144

Vad är en Premiumbil?

Sida 6 av 9
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Märks ganska väl i denna tråd vilka som är märkesbögar och vilka som är lite mer öppna och ser saken med mer opåverkade ögon.
Jag syftar på Teknikens Värld där 735i mötte den då helt nya Lexus LS 400, det måste vara samma tidning som du läst om inte TV testat 735i mot Lexus 2ggr men det tror jag inte.
Det blev en jordskredsseger för Lexusen och rubriken var som sagt "knockout".

Flåklypa
haimaul
Intressant tråd. Själv konstaterar jag bara att om en förklädd Toyota är premium blir detta luddiga begrepp ännu mer ointressant för mig som bilköpare. Hur det nu är möjligt.

-Hej, har du köpt ny bil?
-Ja, en (valfritt märke). Visst är den fin?
-Ja. Och så premium!
-Eller hur! Den är verkligen jättepremium. Det var därför jag köpte den.

__
When in this charming car,
this charming man...
Somliga är ur-premium, somliga vill vara premium, somliga marknadsför sig som om de vore premium... Uttjatat ord med luddig innebörd ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
BMW är ur-premium, dvs ett märke som anses vara premium sedan många år tillbaka och väl inarbetat och innehar de kvaliteter som faktiskt ett premium märke har men som kan vara så svåra att ta på då flertalet konkurrerande märken kan erbjuda likvärdiga egenskaper i på många punkter. Premium är psykologiskt egentligen, rent hållbarhetsmässigt osv behöver inte en premiumbil ligga på topp. Premium är egentligen den där pricken över i'et som BMW bla har lyckats så bra med, folk vill ha BMW folk drömmer om BMW, folk gillar BMW, BMW har utstrålning och attraktionseffekt på sin omgivning. Naturligtvis har AstonMartin, Lamborghini, Ferrari, Porsche, Königsegg, Lotus, Maserati, mm mm det också och då i flera av fallen i ännu större proportioner. Skillnaden är att BMW är fortfarande en standard bil som går att använda inom alla områden som vilken bruksbil som helst samt behöver inte kosta skjortan alls så flertalet har faktiskt råd med en sådan och behöver inte drömma om den nya Maranellon eller Enzon parkerad utaför cafe Opera som de allra flesta verkligen vet och känner att det är meningslöst att gå vidare med tankarna eftersom man aldrig kommer att kunna få råd till en sådan eller få möjlighet till provkörning.
Det vore intressant att fråga på tex en MB eller Jaguar -forum och BMW är premium eller ej.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Är inte hela premiumdiskussionen rätt meningslös? Det var ett modebegrepp i bilbranschen för några år sedan när alla skulle vara premium, vilket i princip betyder att alla bilar skulle kosta mer än genomsnittet i klassen.

Saab är värst, de har tjatat sig vansinniga om premium men inte säljer bilarna bättre för det.

Begreppet "premium" om det överhuvud taget ska användas, finns ju i betraktarens/kundens ögon. Vissa fabrikanter kan ta bättre betalt än andra för likvärdiga produkter och då blir det något slags premium.

Visst kan man säga att BMW är ett premiummärke. Men det är också ett massmärke, de finns i varje gathörn. Fördelen med att köra Jaguar är (bland annat) att stan inte kryllar av bilar som ser ut som min.

Don't dream it, drive it
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Apropå Saab, de var mycket läckrare på den tiden de hette V4 och 99 EMS och sånt. Inget j-kla tjafs om premium, bara coola bilar.

Don't dream it, drive it
haimaul
Det är lite lustigt att titta på vilka tillverkare som använder premiumbegreppet. Kan ni tänka er Luca Montezemolo säga "Med vår nya modell 612 Scaglietti vill vi stärka vår position i premiumsegmentet". Eller någon på Aston Martin hävda att "DB9 står för värden som vi som främst fokuserar på köparen av premiumbilar anser vara viktiga i klassen". Tror inte det, va?

Premium är ett löjligt begrepp skapat av eller för exakt sådana tillverkare som Toyota och Volvo, som bara sååå gärna vill vara något annat än de var alldeles nyss. Jag tycker inte att BMW borde befatta sig med sånt. Men jag är inte varumärkeskonsult, så vad vet jag?

__
this charming man...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej, BMW behöver inte prata om premium, det är man redan. Tvärtom finns det väl få eller inga varumärken i bilbranschen de senaste 20 åren som utvecklats och vårdats med samma skicklighet som BMW. (Jaguar tillhör tyvärr inte dem, men all den misshandel det klarat säger en del om styrkan i grunden).

Toyota är inget upphetsande varumärke, men konsekvent utvecklat och vårdat. Både ur kvalitetssynpunkt och när det gäller satsningen på nya drivmedel. Volvo har varit skickliga tycker jag på att vårda och bredda sin säkerhetsprofil, de har blivit mycket bättre på design och någon slags bilglädje. Däremot har de misslyckats med att utmana MB, BMW och Audi om de köpstarka kunderna. S80 är ingen dålig bil men en flopp på marknaden.

Jag tror att mycket av premiumdravlet är inspirerat av Audis ompositionering på 80-och 90-talen från "Nya DKW" och astrist till nästan lyxbil med fyrhjulsdrift och rallyframgångar. Visst, det var imponerande, men i dag är konkurrensen så knivskarp på marknaden att det knappast går att göra om tricket.

330

som borde jobba mer för att få ihop till bensinpengar

Don't dream it, drive it
Visa ord tretretti :)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Tretretti kan sina prylar, tummen upp :)

Mvh,
Kalle
Tretretti: I dina ögon kanske inte en Toyota känns upphetsande, men i många andras ögon är det förmodligen tvärtom.
haimaul
Snabel:
Jag tror snarare att de som köper Toyota inte blir det minsta upphetsade av bilar överhuvudtaget.

__
this charming man...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Bulls eye för Tretretti!

För övrigt är dessa i alla fall bra. "Fans" - en favorit!

Länk

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Toyota mfl (japanska ihopkok) må vara världens bästa bilar ur mångas ögon bla bilprovningen pga att de håller så bra och kan erbjuda en så bra service. Men inte ens den bästa kvaliteten eller kundbemötandet kan höja en produkt till att ligga överst på hyllan, en varas värde bestäms inte hur bra den håller eller vilka garantier som gäller utan hur stor tillfredställelsen för kunden är.

Tråkiga, slätstrukna bilar köps av folk som ofta inte är så kunniga eller intresserade, de prioriterar hållbarhet och ett enkelt ägande med låga kostnader. Dessa människor varesig kan eller vill njuta, väljer därför en förnuftig bil i deras ögon, precis som man själv väljer grönsaker istället för chocklad bara för att må bra och inte förstörs sin kropp, trots att man längtar efter njutningen och sötman i munnen.

Som bekant kostar det att ligga på topp och BMW är inget undantag från detta, men har förmodligen det lägsta priset för det trots allt om alla faktorer ska vägas in.

Frifart: Vad är det som du menar kostar att ligga på topp angående BMW som bilmärke?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tja, bla försäkringar, slitagedelar som BMWs omtalade silentblock, styrleder, spindelleder, hardyskiva mm. Att åtnjuta körglädje och prestanda kostar, att färdas endast ekonomiskt och hyggligt komfortabelt kostar ofta mindre och ibland ganska mycket mindre, speciellt när det gäller japps.

Toyota kan hålla hur bra de vill och dela ut "godis" till sina kunder med ett stort leende på sina läppar, spelar ingen roll när inte körglädje och njutning samt ett finlir med den där speciellt inbyggda känslan finns med på listan!!!

Jag finner Bmw ägande billigt och förmånligt på i princip alla punkter utom försäkringskostnaden.

Reservdelarna är billigare än många konkurenter
Service är markant billigare än flertalet "svensson bilar"
Man har dessutom 10% rabbat på service/reservdelar genom BmwCS.

Toyota har iregel väldigt dyra reservdelar som jag försått det och jag skulle tro att Lexus följer den trenden.

Möjligen blir ägandekostnaden lägre för en lexus pga de har högre kvalite på deras slitdelar än Bmw.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När det gäller kostnaderna är ju värdeminskningen den klart största. Endast i undantagsfall torde reservdelspriserna ha någon större inverkan på totalekonomin i bilägandet, åtminstone så länge bilen inte blivit väl gammal. Fast då är kanske inte längre bilen så intressant för de som är ute efter en "premiumbil".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.