AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.147

Vad är en Premiumbil?

Sida 5 av 9
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Premium=MB, audi, bmw, lexus, saab, volvo

alla tycker olika...

jag tycker cayenne och phaeton t.ex är premium
t.o.m toyota är premium, det är ju kvalitet och spetsteknologi, bra bilar helt enkelt, inte smabilarna da

att snacka om märkens historia är fel, det säger bara om de var premium tidigare, jag tycker inte jaguar är permium längre t.ex men de äldra modellerna är det

men alla tycker olika, det enda rätta hade varit att fraga en massa folk och se vad de tycker är premium, da vet man vad som är premium och inte.
Nu vet jag! Alla bilar idag är premium! ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eller alla bilar som VILL vara det kan få vara det! Och man kan även få välja på vilka marknader man vill vara premium. Jag hörde nu precis att en för tillfället icke namngiven tillverkare, vill introducera begreppet super-premium. ;)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Acuos:Gött det är bra att allas åsikter och påståenden är rätt !!Sen kanske det bara snackas premium här i europa?

Mpower
wmb50
Intressant diskution, värderingarna kommer från egna värderingar i mångt och mycket, sedan har vi bil-journalisternas tyckande som också bygger på egna värderingar. För ett antal år sedan fanns inte denna diskution anledningen var att vi hade vanliga bilar såsom saab, MB, BMW, Volvo etc sedan hade vi prestigebilar som Ferrari, Maseratti, Aston mfl, sedan fanns dom fina bilarna som RR, Bentley mfl. Fast detta har ju bilindustrien gjort allt för att förändra. Men kan man sin historia, Så är fortfarande varken Saab, MB eller BMW mer än bilar i jämförelse, men för bilindustrien är det bra om den grå massan tycker som de.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Flåklypa, javisst jag kommer ju bara ihåg rubriken men innehållet har jag glömt. Ja det uttalandet bevisar mycket, (smart tänkt) att jag tex kan ge fakta ur ett objektivt perspektiv enligt biljournalisternas värderingar.

Acey, du är rolig du, har du alldeles glömt bort att 735 är snyggare, snabbare, samt mer underhållande att köra? För det var nämligen dessa faktorer plus några till (tex förbrukningssiffor) som fick testlaget att ge tummen upp för 735!

Jag tror faktiskt inte 735an hde hunnit rosta när testlaget provade den i Teknikens värld, dessutom klara sig E32 mkt bra ur den synpunkten. Spindellederna var nog också okej vågar jag påstå utan att ljuga.

Lexus var tystare, komfortablare med större utrymmen samt en högre krocksäkerhet och så många andra faktorer fanns det inte
tala om. Som jag sa blev testet väldigt jämnt och på en del punkter
blev det helt dött lopp. Bmw är förarens bil och Lexus är bilen man åker i, gärna bak i en avslappnad och tyst atmosfär. Bmw är rolig, Lexus är lyxig
ungefär.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frifart: Kan stämma bra, och i testerna så kommer inte det problemfria ägandet och den goda servicen fram till lexus fördel.

Ja
261
Jaymz
M140ix -18
SAAB är inte längre premium, Robert Lutz på GM har beslutat att SAAB skall marknadsföras i segmentet strax under premium.

Because it’s on the Internet, it has to be true!
"Lexus köps av kunder som främst är ute efter Toyotas driftsäkerhet" skrev någon i tidigare inlägg.

Jag skulle vilja vinkla resonemanget på ett helt annat sätt. Lexus har lyckats klockrent med att locka kapitalstarka kunder som lika gärna kan vara presumtiva kunder till en MB S-klass eller 7-serie.
Många av dessa kunder är totalt ointresserad om bilen har fri service, rullar 20kmil felfritt eller rostar efter 5 år. Vad Lexus istället spelar på är exklusiviteten, dvs att inte vara mainstream i lyxsegmentet. Att bygga en förbannat bra bil och en organisation som är lite som att vara medlem i en exklusiv klubb.

Kör du Lexus visar du för omgivningen att du har råd med det dyraste från Munchen eller Stuttgart men att du inte tillhör denna skara.

Med Phaeton försökte VW göra samma sak men misslyckades.

Man kan dra en parallel med klockor. Rolex och Breitling är populära bland individer som kommit upp sig men utstrålar samtidigt en mainstream som gränsar till det osmakliga. En MB eller BMW spelar faktiskt på dessa strängar bland många kapitalstarka köpare.
wmb50
För 10-20 år sedan var det inget fel med Rolex denna klocka var höjden av kvalitet och höjden av god smak, sedan kom de nyrika och de som ville vara något och började köpa rolex även nu kom kopierna av rolex då alla wannebes inte hade råd. Fortfarande är rolex en klocka man har om man har god smak dock ej breitlinger, och att den ej är köpt de senaste 10 åren, samma sak med Toyota/lexus wannebes som vill vara något men inte har den goda smaken att köpa en smakfull bil likaledes gäller MB som får annses vara vulgär i sin framtoning med sina här kommer jag utseende men det finns ju stylister, smakråd och annat att vända sig till Tänk efter varför har amerikanske och tyska bilföretag köpt in exempelvis engelska bilar som RR, Bentley, Aston mfl jo för att få tag i den åtråvärda prestigen likaledes när BMW köpte Land Rover sedan tog det bara några år så kom kopian x5 och x3 som fortfarande ej jämförs med Range Rover då denna spelar i en klass som BMW ej når upp till , så de gamla reglerna gäller fortfarande du kan ej bli fin/prestigebil med klassresa utan detta måste du ärva.
Frifart:
"Flåklypa, javisst jag kommer ju bara ihåg rubriken men innehållet har jag glömt. Ja det uttalandet bevisar mycket, (smart tänkt) att jag tex kan ge fakta ur ett objektivt perspektiv enligt biljournalisternas värderingar."

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men rubriken var "Knockout" till Lexus LS 400ans favör, det var BMW-slakt. Menar du att du objektivt vinklade det resultatet till knapp BMW-vinst?

Flåklypa
wmb50: Du skriver "samma sak med Toyota/lexus wannebes som vill vara något men inte har den goda smaken att köpa en smakfull bil likaledes gäller MB som får annses vara vulgär i sin framtoning "

Jag förstår inte riktigt din svenska men det verkar som att din uppfattning är den att köper man en Lexus, då vill man vara något man inte är, stämmer det?

Problemet är väl då att som så önskar kan köpa en BMW. Inte ens en fem går gammal BMW 750 betingar summor att prata om, så BMW har verkligen blivit "folkets tillgång" där alla som vill ha en köper en, på så sätt förstår jag inte dina argument.
Kristoffer_L: Tycker snarare det tyder på brist på karaktär och bilintresse ;) Om BMW är Breitling så är ju Lexus en sån här:

Länk

:D

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jabbal:nästan alla "lyxbilar" som kostar runt miljonen sjunker som en sten i priser på 5 år...porsche klarar sig bäst kan jag tänka mig.tänk så här om inte bmw Mb lexus, Audi mfl funnits på markanden med dem bilar de gör, hade premium bilar funnits då?
Olof: Det beror lite på vad man menar med bilintresse. På samma sätt som "premium bil" har detta begrepp väldigt många defintitioner :-)

Köper man Lexus ser jag inte detta som en brist på karaktär eller bilintresse, snarare tvärtom! Man visar omgivningen att man är mycket väl medveten om sitt val av bil, dvs att man har råd med en motsvarande BMW/MB men att inte tillhör denna kategori köpare som är betydligt större och därmed mer mainstream.

Hur kul är det att ratta runt i en X5 på Fridhem när 8 av 10 grannar kör en likadan? Sen att X5 kanske har en mer sportigare framtoning än RX300 är faktiskt mer av akademisk betydelse för denna kategori köpare, men det diskvalificerar inte Lexusköparen som bilintresserad. En kapitalstark och bilintresserad kund kan alltid tillfredställa sitt bilintresse på andra sätt än att köpa en BMW eller MB.

Lexus och Infinitys totala avsaknad av historik är snarare till dess fördel. Jämförelsen med Phaeton-floppen återspeglar detta rätt bra.

OT:

wmb50: Rolex har aldrig varit höjden av god smak och kvalitet. Det finns ett 10-tal mycket kända klocktillverkare som alltid har ansetts vara bättre mekaniskt och med bättre kvalitet än Rolex. Tillverkaren Patek Philippe brukar toppa denna lista.
Olof: Så du menar att Prinsessan Madeliene har brist på karaktär?
Hon kunde valt vilken SUV hon ville.

Att Lexus förare inte är bilintresserade är ju rent Nonsens.
Nu är kanske inte prinsessan ett bra exempel men som jag förstått det har Kungafamiljen några st och där saknas inte direkt bilintresse.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Kristoffer_L:

Hmmm just SUV:ar är ju svårt där utbudet inte är så enormt, det är nog svårt att hitta en exklusiv SUV förutom ML, X5 eller Cayenne som dessutom sticker ut. Range Rover kanske.

Jag tycker inte att Lexus är ett val för en konässör, även om det kanske är så att Lexus är mindre vanliga än BMW m.fl. För en serietillverkad bil som BMW, MB, Lexus är det enbart bra att sälja mycket. Om vi antar att försäljningen på tex S-klass minskar just nu så gör det inte bilen till ett mer medvetet bilval för att man köper den nu.

Kan däremot hålla med om att man kanske uppnår en grad högre anonymitet i en Lexus, som ju inte utstrålar något särskilt.

Vad gäller Rolex så har de en väldigt respekterad historia. De uppfann i princip det moderna armbandsuret, vattentätt case, den självuppdragande mekanismen och har fler COSC-certifierade modeller än många andra tillverkare. Dessutom har de in-house-produktion av samtliga urverk till skillnad från t ex Breitling m fl som köper in ETA-urverk osv. Sen har de designat många klassiska modeller, bl a så har ju James Bond burit Rolex i filmer osv osv osv. Sen att det finns BÄTTRE klockor - javisst! Det är precis som att Bang & Olufsen är bra, men det finns högtalare för 1 miljon som ingen "normal svensson" känner till.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
wendtan: Ja, hehe, kungen ville nog att hon skulle köpa en BMW men han röstades kanske ner vid middagsbordet ;)

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Olof: det tror jag med men döttrar kan vara jobbiga:-) Tänkte på syrran direkt...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Då vet inte jag vilken tidning du syftar på!

Självklart är inte en Lexusköpare automatiskt ointresserade av om bilen är rolig att köra, eller dess prestanda bara för att de väljer Lexus. Jag är dock säker på att det dock förhåller sig så i större utsträckning hos dem än vad det gäller speciellt bmw kunderna.

Visst är det känt att man inte vill visa sig i det yttersta skiktet bara för att man har pengar och gärna väljer ett kanske bättre, "förnuftigare" alternativ istället som kan ge i stort sett samma sak. Precis som min morbror som arbetat som VD under större delen av sitt liv och idag sitter på Euro Maint AB, han har alltid köpt nya Volvo och Saab bilar samt gjort andra "lagom" investeringar av förståeliga skäl, allt han gör, investerar i, tänker, säger sker diskret och vill absolut inte visa vad han har i plånboken för han vet att det skapar irritation hos många, samt drar åt sig uppmärksamhet.

Idag nära pension har han lättat sitt hjärta och köpt en ny 545 E60, vilket han definitivt inte ångrar samt byggt en sommarstuga för året runt bruk och ett tillhörnade magnifikt båthus med bastu och sovmöjligheter på övervåningen i gammal stil (har planerats i 5år), ny sportbåt med underbar skinnklädsel och supersterio (200hk inombordare), lägenhet på Kungsholmen till ett av barnen mm. Jag är säker på att många som väljer japanska bilar, svenska osv gör det av taktiska skäl, säkerligen vill många Lexuskunder innerst inne köpa just BMW eller kanske MB men vill/vågar inte
beroende på att de orkar inte med något krångel när de har betalat så mycket, eller vill inte visa grannen, för det är ju lite som att visa överkroppen efter 15års styrketräning, några tycker om den uppmärkasmhet man faktiskt får många gånger och andra väljer att bada i avskildhet eller behålla T-shirten på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.